Reijo Tossavainen, toisinajattelija Sanoja ja tekoja. Nöyrästi, mutta nöyristelemättä.

Suomessa 0,5 milj. apinaa (= perussuomalaista)

Jörn Donner oli tänä aamuna radiossa Ylen kanavalla. Hän vertasi perussuomalaisia apinoihin ja totesi, että he voisivat laskeutua puusta ja opetella käyttämään haarukkaa ja veistä. Mielestäni tuollainen teksti leimasi puoli miljoonaa suomalaista. Väite on hyvin loukkaava, hyvin sivistymätön.

Jos vaikkapa minä Perussuomalaisten kansanedustajana olisin sanonut samaa piip-kansallisuudesta tai piip-vähemmistöstä, niin kyllähän olisi noussut äläkkä. Turun Sanomat olisi kirjoittanut vääristelevän jutun, Helsingin Sanomat olisi paheksunut tekoa pääkirjoitussivullaan, Ylen tiedostava ajankohtaistoimitus olisi työntänyt mikrofonia kurkkuun. Perussuomalaisten eduskuntaryhmä olisi painostettu antanut huomautuksen tai erottamaan määräajaksi. Demlalaisen näkemyksen omaavat juristit olisivat ryhtyneet oitis toimeen, ja olisin saanut sakkotuomion. Sen jälkeen olisin kulkenut loppuikäni rasistin leima otsassani.

Kaikesta huolimatta laitan kohta savusaunan lämpiämään ja yritän unohtaa mukasuvaitsevat jörndonnerit. Ajattelen lämmöllä tätä maata ja tätä kansaa. Vietän supisuomalaisen, impivaaralaisen juhannuksen. Ja samalla kertaan mielessäni Jorma Eton runoa "Suomalainen".

Suomalainen on sellainen, joka vastaa kun ei kysytä,
kysyy kun ei vastata, ei vastaa kun kysytään,
sellainen, joka eksyy tieltä, huutaa rannalla
ja vastarannalla huutaa toinen samanlainen:
metsä raikuu, kaikuu, hongat humajavat.
Tuolta tulee suomalainen ja ähkyy, on tässä ja ähkyy,
tuonne menee ja ähkyy, on kuin löylyssä ja ähkyy
kun toinen heittää kiukaalle vettä.
Sellaisella suomalaisella on aina kaveri,
koskaan se ei ole yksin, ja se kaveri on suomalainen.
Eikä suomalaista erota suomalaisesta mikään,
ei mikään paitsi kuolema ja poliisi.

  

Joka tapauksessa: KAIKILLE OIKEIN HYVÄÄ JUHANNUSTA!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (92 kommenttia)

Reijo Tossavainen

Tekniikka ei pelaa. Koko teksti muuttui lihavoiduksi ja kappalejako hävisi. Itse asia ei kuitenkaan hävinnyt minnekään.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Ohjelma on varmaan tullut uusintana, kun kirjoittin samasta aiheesta maaliskuussa:
http://hemmokoskiniemi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/10...

Reijo Tossavainen

Ei ohjelma tullut uusintana. Donner on puhunut samalla tavalla aikaisemminkin.

Juha Salmi

22.6.2012 12:53 Reijo Tossavainen

"Ei ohjelma tullut uusintana. Donner on puhunut samalla tavalla aikaisemminkin."

Ehkäpä kannattasi tarkistaa tietonsa
http://ylex.yle.fi/ylex-areena/play/1463419

Rauni Viren

Sekin on kannanotto, että Donnerin tilitys lähetetään uusintana.

Minun mielestäni suomenruotsalaiset kirjailijat ovat kuin puluja. Joka paikassa kakkimassa pöytään.

Olisin verrannut rottiin, mutta eläinvertauksien käyttö on suhteellisen vaarallista, jos puhutaan etnisestä vähemmistöstä. Perussuomalaisuus on mielipide ja aate, eikä se nauti ollenkaan suojaa, jos ja kun Kalskeelta kysytään.

Reijo Tossavainen

Näin on. Salongeissa käytetään haarukkaa ja veistä.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Jörkka nyt on Jörkka. Ellet olisi katsonut aiheelliseksi itkeä tästäskin, niin tuskin kukaan muu olisi sitä edes huomannut.

Juha Salmi

No tämä oli vasta vähintään toinen kerta samasta haastatelusta viimeksi se oli tällöin

http://reijotossavainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/9...

Mikko Laine

Ketään ei kiinnostanut, niin piti nyt uudelleen nostaa meteliä.

Reijo Tossavainen

Aamupäivän olin metsässä, mutta en kiivennyt puihin. Harrastin hyötyliikuntaa, tein polttopuita. Söin metsässä vaimon kanssa myös aamiaisen ja ilman veistä ja haarukkaa!

Käyttäjän Kay-OveIsaksson kuva
Kay-Ove Isaksson

Hyvä, Reijo!

Minäkin olin metsässä polttopuuhommissa, tosin yksin. Vaimoni menetin vuonna 2009 ja koirani viime vuoden keväällä.
Minäkään en kiivennut puuhun.

Jörn on surkimus. Hän ei muuta tavoittele kuin julkisuutta. Hän vaihtaa puoluetta useammin kuin kalsarinsa. Ja sen huomaa, myöskin digitaalisesti.
Haisee niin vietävästi. Oksettaa!

Jörn on pelkkä mielipuolinen narsisti, ilman selkärankaa ja periaatteita.
Hänen maailmaansa ei ole koskaan mahtunut ketään muuta kuin hän itse.

Seksihullua apinaa hän leikki itse jo vuosikymmeniä sitten, kun hän elokuvassaan 'Mustaa valkoisella' näytti - miten sen nyt sivistyneesti ilmaisisi? - miten hänen oma 'banaaninsa' sojotti juhlakunnossa elokuvakankaalla kun se oli veren täyttämä!
Vastanäyttelijä Kristiina Halkola järkyttyi kun hänelle ei mitään ilmoitettu etukäteen, että hän joutui samaan sänkyyn itsensäpaljastajan ja seksimaanikon kanssa. Jörkka oli sen pätkän lisännyt itse omin päin.

Jörkalle on varmaan nyt tullut pahoja traumoja kun namikeppi ei inahdakaan enää! Reppana. Ei se niin helppoa ole kun joutuu Juha Watt Vainion kanssa Kaamasen tielle poronsarvijauhetta imppaamaan. Eikä se siltikään pelaa vaikka Jörkka on kovin yrittänyt houkutella ulos sokeripalalla ja pinsetin avulla!

Että sellainen apina meidän Jörkka itse on aina ollut.
Pitäisi saastaisen turpansa vihdoin ja viimein kiinni.
Voisi hukuttautua haisevaan ankkalammikkoon.
Siinä hän tekisi Suomelle suurimman palveluksensa.

HUOM:
Kyseinen näyttelijä joka pahoitti mielensä, saattoi olla Liisamaija Laaksonen, joka oli toisena naispääosan esittäjänä Halkolan lisäksi. Elokuva ilmestyi jo vuonna 1966, samana vuonna kun pääsin ylioppilaaksi. Mutta hällä väliä, Jörkka ainakin esitti apinaa. Se on varmaa.

Matti Jalagin

Freudenthalin ihmiset, jotka ovat päässeet käväisemään hoveissa ja siellä ovat oma rotunsa.

On hyvä, että metsäläiset kustantavat näiden puuterihuiskujen olemisen, sillä muuten meitä voisi kuvitella suvaitsemattomiksi.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Joitakin vuosia sitten RKP:ssä puhuttiin siitä, että suomenruotsalaisten pitäisi pariutua vain suomenruotsalaisten kanssa. Näin kansanryhmään ei sekoittuisi apinoiden verta.

Jorma Laine

Donner teki persuismin eli yleisti muutaman mölyapinan tekoset koskemaan koko ryhmää.
Vaikka en persujen äänestäjä olekaan, mikä lienee huomattu jo aiemmin, olen silti sitä mieltä, että sekä PerSujen agendassa, että puolueen toimijoissa on paljon hyvää ja hyviä tyyppejä.

Nämä kohu (tai muuten) -perseilijät onkin sitten asia erikseen. Näiden perseilijöiden perässähiihtäjiä en viitsi edes ruotia; Ne kommentit on 98% sontaa.

Soini on hyvä esimerkki Persusta joka osaa sanoa kovaa ja korkelta tarvittaessa oman näkemyksensä. Onko hän silti koskaan ollut kohun keskellä rasistisista tai muuten puupäisistä lausumista? Ei ole.

Ottakaahan muutkin asiasta oppia, niin puolueenen imagoikin korjaantuu. Ja EHKÄ saatte joskus vielä "Jytkyä" muistuttavan menestyksenkin..

Harri Lehtonen

Hyvää Juhannusta kaikille sinne vielä puussa oleville, alas laskeutuville, tai sitä aikoville, ja jo maassa oleville suomalaisille apinoille ja niiden, sekä sikojen jälkeläisille.

Juha Salmi

Donner on mikä on.

mutta tästä pieni sananen.

"Jos vaikkapa minä Perussuomalaisten kansanedustajana olisin sanonut samaa piip-kansallisuudesta tai piip-vähemmistöstä, niin kyllähän olisi noussut äläkkä."

Uskoisin että arvoisa kansanedustaja ymmärtää vertaamiensa asioiden eron.

Sillä persut eivät ole mikään kansalaisuus eikä mikään vähemmistö vaan poliitinen puolue Suomessa ja lakeja säätävä, ja myös valtaa omalla tavallaan pitävä puolue. Ja toiseksi Donner on suomalainen eikä mikään enemmistön edustaja joka vähemmistöä apinoiksi kutsuisi. Ja vielä se että kai kansanedustaja Suomen lait tuntee ja niitä kunnioittaa.

Ja toiseksi arvoisa kansanedustaja se että:

"Hän vertasi perussuomalaisia apinoihin ja totesi, että he voisivat laskeutua puusta ja opetella käyttämään haarukkaa ja veistä"

Donner ei haastattelussa noin sanonut, joten tässä kohtaa on pakko kysyä miksi Te valehtelette? Leikittekö marttyyriä kun vääristelette muitten sanomisia ja tekoloukkaannutte ja keräätte ääniä tuleviin kuntavaaleihin. No voiahn sitä poliitiikka noinkin tehdä jos noin haluaa ja häpeämättä moiseen kykenee.

Donnerin apina puheet löytyy:

http://areena.yle.fi/radio/1463419 noin 25.40 min

Reijo Tossavainen

Donner on puhut samaan tapaan ennenkin. Nyt hän hieman pehmensi aiempia puheitaan.

Juha Salmi

Selityksiä poliitikon tapaan vaan tulee, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa että aamuisessa radio-ohjelmassa Donner ei noin sanonut kuin Te väitätte hänen sanoneen.

Kyseinen haastattelu on ainakin kertaalleen julkaistu 22.2.2012

http://ylex.yle.fi/ylex-areena/play/1463419

Onkin mielenkiintoista tietää millä teorialla uusintana kuultava juttu pehmenee.

Reijo Tossavainen

En tarkoita kyseistä haastattelua, kun puhun hänen aiemmista lausunnoista.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

Juha Salmi:lle Mitähän sinä nyt tuosta jankutat. Kyllä se ajatus oli ihan niin kuin alottaja sen on kirjannut jos vaikka ei ihan noilla sanoilla tällä kertaa sitä sanonutkaan.

Juha Salmi

Ihan vain testaakseni miten kansanedustaja käyttäytyy kun huomauttaa että hänen väittämänsä ei pidä paikkaansa kun sitä vertaa haastatteluun, tulos on hyvin nähtävissä.

Mutta kaipa se on niin kuin toteat että tuo kansanedustajan lause sitten löytyy rivien välistä.

Toisaalta metaforat ovat joskus vaikeita asioita

Reijo Tossavainen

Salmi: Jos kommentoija jankuttaa samaa asiaa, ja yleensäkin kaikissa kommenteissaan (siis ei vain tämän blogin yhteydessä) pyrkii vain antamaan kielteistä kuvaa, leimaamaan, niin ei ole järkevää käydä sellaista "keskustelua". Rajallisen ajan voi käyttää järkevämminkin...

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Jörn Donnerin isoveli Jokke oli proffani opiskeluissani.

Sai hävetä pikkuveljen toilailut: muka-itsarin, hymy-irstailun gambialaisen tyttösen kanssa.

Nyt isoksi kasvanut Jörn Donner saa hävetä iänikuista ylimielisyyttään. Irstailemaan miehestä ei enää ole - eturauhaspuolella olemme tasaveroiset.

Muuten olkoon. Ihminen, näin juhannuksena.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Donner ei irstaillut alaikäisen gambialaistytö kanssa, vaan koki lehden järjestämän kuvaussession hyvin vastenmielisenä. Lähde: Donnerin omat muistelmat.

t. piiroinen

Jörkallä viiraa päässä myös iän vuoksi. Toimittajilta ei ole hyvää käytöstä päästää horisevaa vanhusta itseään julkisesti nolaamaan.

Reijo Tossavainen

Usein homma toimii niinkin päin, että toimittaja hakee sopivia haastateltavia, kun ei itse voi sanoa haluamaansa asiaa haluamallaan tavalla.

Käyttäjän Kay-OveIsaksson kuva
Kay-Ove Isaksson

Holhoukssen Jörkka pitäisi asettaa.
Mä voin ryhtyä sen edunvalvojaksi.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Rasistinen dementiablogikirjoittelu on vanhenevan väestön uusi kasvava ongelma.

Käyttäjän tuomasheikkila kuva
Tuomas Heikkilä

No jos nyt rehellisiä ollaan niin ihminen ON apinan sukuinen laji ja saattaapa muutama niistä puolesta miljoonasta harrastaa kiipeilyäkin niin tokkopa tuosta nyt tuohtumaan.

kati sinenmaa

Suomessa on sananvapaus. Jokainen, joka loukkaantuu muiden sanavaloinnoista, edistää diktatuurin esiin marssia.

Donnerilla kin on oikeus puhua ihan mitä tahansa.

Antti Kuru

Sitten on Halla-Ahollakin oikeus kirjoittaa mitä tahansa. Vai onko?

Hyvää Juhannusta!

Juha Salmi

Tottakai on ei kukaan hänen kirjoitusoikeuttaan ole mihinkään vienyt, se vain että näissäkin asioissa Suomessa on ollut tapana noudattaan maan lakeja, vai onko?
Ja muilla on oikeus kertoa mielipiteensä kirjoituksista ja jopa medialla.

juhannusta

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Tämä ero siinä, että valtaväestöä saa kutsua apinoiksi, mutta afrikkalaisperäisten maahanmuuttajien kutsuminen apinoiksi on tuomittavaa rasismia, johtuu siitä, että valtaväestö syrjiminen on käytännössä mahdotonta.

Rasismin määrittely on siinä mielessä epäsymmetristä, että vähemmistön valtaenemmistöön kohdistamaa kritiikkiä ei katsota rasisimiksi, koska sillä ei tosiasiallisesti ole mitään vaikutusta.

Suomenruotsalaiset vähemmistönä on kuitenkin monimutkaisempi asia, sillä suomenruotsalaisella vähemmistöllä on ollut ja on edelleen todellista valtaa, joka voi johtaa pahimmillaan jonkinasteiseen syrjintään.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Tossavainen,taidat olla "uus-savusaunalainen"muuten et Donnerin puheista paljoin piittaisi.Hyvää juhannusta kuitenkin.T:Granlund savusaunan lämmöstä vauvasta asti nauttineena,muuten kohtuullisen terve.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Jörn Donner on mies, jolta ei itseironiaa puutu. Sellaista voisi kyllä suositella lämpimästi myös Herra Tossavaiselle.

Käyttäjän Kay-OveIsaksson kuva
Kay-Ove Isaksson

Petralle:

Mitä ITSE tähän kuuluu?
Itseironia?
En tajua.

Jörn on kaikkitietävä ja aina oikeassa.
En kutsuisi sitä itseironiaksi.
Jörkka viis välittää muista.
Hän rakastaa loanheittoa ja JULKISUUTTA. Ei mitään muuta.

Pentti Juhani Järvinen

Kelpaahan Jörn hyvin pohjoismaiseksi "intellektuelliksi." Kun sellaisia Suomessa on vähän, ja kun hän kuuluu myös ns. hyvinvoivaan ruotsinkieliseen eliittiin, niin hän on hiukan hemmoteltu.

Eli hän sylkee käytännössä suustaan aika paljon, mikä ei ole harkittua, kun vastuuta ei tarvitse ottaa. Ja tämä puoli sisältää enemmän kuin mitä hän itse tai mm. nuo aiemmat "stalinistiset kommariystävät" koskaan tajusivat.

Kaveri olisi voinut selvittää hiukan näitä juttuja - siis itselleen. Pohtia miksi hemmotellusta intellektuellista oli helppoa tehdä "verinen" apina, ennen vastaavien nimittelyjen siirtoa muiden niskoille.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

Sitä itseironiaa on mukava harrastaa kun samalla antaa ymmärtää että " olen minä kuitenkin sata kertaa viisaampi kuin noi tavisböndet tai muut tavalliset".Ylimielinen surkimus se on .

Käyttäjän wahrheit kuva
Kari Kero

Pidän Donneria erittäin suuressa arvossa. Edustajien tasokin oli aikaisemmin Arkadianmäellä silmin nähden korkeampi kuin nykyään.
Puoli miljoonaa on silkkaa liioittelua olkoonkin pullisteltu vaikka näin kuntavaalien alla.

Käyttäjän Kay-OveIsaksson kuva
Kay-Ove Isaksson

KARI KEROLLE:
Olkoon vaikka 50 000 tai 5000 henkeä kyseessä.
Jörn on sika. Apina on liian kaunis nimitys idiootille.
No, sikakin on loppujen lopuksi siisti eläin. Perun senkin.
Sanat eivät riitä kertomaan!

Jaa, erittäin suuressa arvossa pidät?
Mitä Jörn on saanut aikaiseksi paitsi oli vain tuottajana Ingmar Bergmanin Oscar-elokuvalle Fanny ja Alexander?
Ei mitään, ei yhtikäs mitään.
Kirjoja hän on kirjoittanut, mutta kuka niitä muistaa tai on edes lukenut? Minä vain olen lukenut joululahjaksi saadun Uusi Maammekirjan. Siinä se!
Vain tyhmiä skandaaleja!
No, on hän kuksinut melkein kaikki ruotsalaiset naisnäyttelijät, siinä olet Kari oikeassa, myönnän.

Oikeastaan toimittajat ovat vielä suurempia idiootteja kuin Jörkka.
Miksi pyytää edes lausuntoja tällaiselta imbesilliltä.

Nyt tuli sopiva määritelmä Jörkalle:
HÄRSKI SILLI tai AVATTU HAPANSILAKKAPURKKI.

Reijo Tossavainen

Liian kovaa kielenkäyttöä...

Käyttäjän anttiliikkanen kuva
Antti Liikkanen

Kay-Ove Isaksson

Kävin kuuntelemassa Donnerin haastattelun.

Eräs lapsistani kysyi kerran:

"Miksi teistä vanhoista miehistä ei tule herttaisia pappoja niinkuin mummit ovat; teistä tulee kärtyjä ukkoja"

Donnerin haastattelu helmikuussa kuultuna ja nyt kerrattuna ei ole sen väärti, että ruotsalaisten kansallisruokien nimiä siihen pitäsi erityisestikään näin juhannuksena sekoittaa (surströmming).

Mutta voihan se olla, että kauneus on katsojan/kuulijan korvien välissä?

Hyvää juhannusta Kymen ja Etelä-Karjalan rajamaille ja muillekin.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Olen lukunut kaikki Donnerin kirjat. Tosin en muista mitään niiden sisällöstä.

Käyttäjän wahrheit kuva
Kari Kero

Heh. Kay-Ove, tulikos nyt avattua muutakin purkkia kuin hapansilakkaa?

Kari Perälä

Jörn Donnwr kuuluu hyvin harvalukuiseen suomalaiseen intelligentsiaan. Pelkästään hänen kirjallinen tuotantonsa 1950-luvulta alkaen on häkellyttävän laaja ja monipuolinen. Esim. vuonna 1967 ilmestyi hänen "Uusi maamme kirja" -teoksensa: huikea näkemys Suomesta 1960-luvun murroksessa.

Jörn Donnerilla on kokemusta ja näkemystä. Jos hän jotain sanoo tai kirjoittaa, otan sen todella vakavana puheena.

Käyttäjän Kay-OveIsaksson kuva
Kay-Ove Isaksson

Karille,

Jos seksipommi Donner kuuluu intelligentsiaan, niin minä olen Einstein, Albertti meinaan.
Som moro!

Hannu Tanskanen

Ja 5 miljoonaa gibbonia (=muut kuin persut). Donner kuvittelee olevansa ainoa Suomessa,jonka suku on asunut kalustetuissa huoneissa kaksi sukupolvea,mutta se johtuu vain siitä että Jössen kotikartanossa ei ollut sisävessaa.

Käyttäjän Kay-OveIsaksson kuva
Kay-Ove Isaksson

"22.6.2012 14:22 Reijo Tossavainen   uusi
Liian kovaa kielenkäyttöä..."

Olen hyvä oppimaan.
Miulla on sen verran ikkää,, et Jörkalt oon jo mont vuosikymment saant hyvän opin.
Lisäks meet ollaan Jörkan kaa svedupellejä joten meet praakataan suoraan niinkuin asjat on, ilman mutkii. Pare niin.
Ans kattoo, mahtaako Jörkka haastaa miuta oikeuteen?
Miulla ei oo mittää menetettävää, ei kunniaa eikä kunniattomuutta! Eikä mammonaa ees.
Onneksi en oo ees kansanevustaja joten saan puhuva suuni putipuhtahaksi. Sitä sinä Reijo et voi.
Siulla on kunnia varjeltavana ja uhka joutuva raastuppaa tai Vapaavuoren hampaisiin. Ja se ei oo kivaa, kuulemani mukaan..
Kuka nyt meikäpojasta sillai piittaa?
Mie vuan yritän sinnuu jelppii ja tämäkö on siu kiitokseis?
Aattelin olla sijaiskärsijä.
Ei kelepoo.
Hah hah!

Max Morris

Ottaisiko jörn donner kotiinsa asumaan vaikka sen 12 henkisen somaliperheen. No tottakai ottaisi. sitähän se yrittää tällä sanoa! Ei muutakuin osoittamaan seuraavassa erässä tuleva perhe Jörnin luo. Siis meillähän on pulaa asunnoista ja aina kun tälläisiä apinapuheenvuoroja esiintyy paljastuu yksi joka on valmis majoittamaan.

Muistakaa nämä ihmiset hyvät maahanmuuttovirkamiehet. Opiskelijoiden eikä nuorten asuntoja voida uusille tulijoille antaa..

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Tietääkseni Donnerin kämppä on Etelärannassa, Kauppatorin tuntumassa. Ei muuta kuin kysymään ;)
Firma oli jossain... Kluuvissa muistaakseni. Sieltä tuskin kannattaa kysyä.
Jörn Donner Productions - tuotti leffaa Suomessa ja Ruotsissa. Yksi vakituinen. Menkää kyysymään.
Ei silti, kyllä Jörn Donner on paljon tehnyt töitä ja saanut aikaan elämässään. Semmoinen kauhukakara vielä iäkkäämpänä -nänäkin.

Tero Kuutsalo

Jos ja kun tämä kirjoitus sai "aiheensa" Jörn Donnerin kirjoituksesta, pitää onnitella Donneria ! Hänen kirjoituksensa ja mielipiteensä siis saa ainakin ihmiset liikkeelle.

Sinänsä en ole hänen kanssaan samaa mieltä. Kuitenkin minusta on melko sama mitä Donner kirjoittaa. Ruotsinkieliset - olkoot demareita tahi Rkp:n jäseniä - vetää aina kotiinpäin 100% ja se on Suomessa jo ongelma. Kuitenkin Donner saa jatkossakin - kuten kaikki muutkin kalkkeutuneet ja sairaat vanhukset - esittää puolestani mielipiteitään vapaasti. Elököön vapaa Suomi !

Käyttäjän Kay-OveIsaksson kuva
Kay-Ove Isaksson

TEROLLE:
Totta kai Donner saa päästää suustaan mitä hän haluaa, mutta hän voisi tehdä sitä yksin kotonaan. Miksi hänet päästetään telkkariin tai radioon?
En minä eikä kukaan muu tavis pääse sammakoitaan ja traumojaan latelemaan mediaan.
Donner pääsee, kun se ompi niin intelligentsialainen! Ja varakas sveduPELLE!
Tyhjänpuhuvia apinoita kunnioitetaan Suomessa, eikä todellisia intellektuelleja, kuten minua!

Van Freddy

Perussuomalaiset söisivät sen banaanin (sormin) tuskin nyt uhattaisiin tappaa.

Suosittelen Mario Balotellille ammatin vaihtoa, jalkapalossa tunteet nousevat pinnalla.
Itelalle, rauhallinen työympäristö mukavat työkaverit ja säännöllinen palkka.

http://www.iltasanomat.fi/jalkapallo/art-128847730...

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Kai minunkin pitää sanoa painava sanani Jörn Donnerista,- ja hänen yhteiskunnallisista saavutuksista.

Kusipää,- ja saavutuksia ei ole.

Liuta helvetin huonoja elokuvasäätiön (valtion) rahoilla tehtyjä elokuvia.

Käyttäjän jukkakuhanen kuva
Jukka Kuhanen

Eikös Donnerin isä ollut ansioitunut tutkimusmatkailija?

Käyttäjän Kay-OveIsaksson kuva
Kay-Ove Isaksson

Niinpä juuri.
Ei millään uskoisi.
Omena on pudonnut tosi kauas puusta.
Jörn-poika on tehnyt vähän raadollisempia tutkimusmatkoja, tosi lyhyitä.
Tommoset 15 cm, about.

Käyttäjän Kay-OveIsaksson kuva
Kay-Ove Isaksson

Nytpä tahdon ma, tehdä pienet Halla-ahot, ja...:

Nyt on oikein intellektuelleihin kuuluvan JÖRN DONNERIN suusta julkisesti ja arvovaltaisesti todettu, että perussuomalaiset ovat vielä apinan asteella, eivätkä osaa vielä edes syödä veitsellä ja haarukalla.

Minä, myös intellektuelli mutta melkein varaton KAY-OVE ISAKSSON, totean täten, niinikään julkisesti ja arvovaltaisesti, että Rkp:läiset ovat vielä lapamatoasteella, eivätkä ole vielä päässeet anuksesta edes ulos levittäytymään muihin ihmisiin loisimaan lisää.
He ovat loiseläjiä muiden kunniallisten kansalaisten kustannuksella.

Lopuksi on todettava, että on kuitenkin pelkkä sattuma, että Jörn Donner oli Rkp:n eduskuntavaaliehdokkaana, kuitenkin onnistumatta pääsemään kansanedustajaksi. Perussuomalaisten menestyksen takia hän jäi, kuten näin juhannuksena mainiosti sopii sanoa, rannalle ruikuttamaan. Varsin traumaattinen kokemus.

Ilman muuta se Donneria risoo, ja varmaan ankarimman mukaan.
Se on aivan inhimillinen reaktio ja aiheuttaa, totta kai, vaikeat traumat. Etenkin sairastelevalle vanhukselle.
Tämän takia toivon, että kansalaiset katsoisivat läpi sormien näyttelijä Jörn Donnerin löysästä suustaan päästämiä rupisia ja limaisia sammakoita.
Hänkin on sentään vain ihminen, after all, joten armoa, pyydän.
Etenkin tänään, suven juhlapäivänä.
Kiitos että jaksoitte kahlata läpi tämän lyhyen vetoomukseni.

HAUSKAA JUSSIA KAIKILLE, MUTTA ENNEN KAIKKEA RUNOILIJA JÖRN DONNERILLE!
GLAD MIDSOMMAR, BÄSTA JÖRN,
KUTEN ME SVEDUPELLET AINA NIIN FAMILJÄÄRISTI PRUUKATAAN PRAAKATA.

Arvo Kuusela

Jörkka on hieno mies ja älykäs.
Hän on yksi älykkäimmistä.

Siksi minä en varmankaan ymmärrä hänen taiteestaankaan mitään.

Mutta kyllä minä ainakin sivistynyt osaan olla.
Vaikka Jörkka sanoisikin minua apinaksi,
kun en ole ihan hänen tasollaan,
niin en minä silti Jörkkaa hauku,
vaan olen sitä mieltä että hänellä on täysi syy halveksia minua.

Jörkka on hieno mies
ja Veikko Vennamon lapsenlapsen isä,
mikäli juorulehtiin on uskomista.

Ja hieno mies oli Vennamokin aikoinaan.

Käyttäjän mikael kuva
Mikael Lönnroth

Toisten ihmisten kutsuminen apinoiksi on halventavaa.

Suomessa ei kuitenkaan taida olla 0,5 miljoonaa perussuomalaista. Eikö oikea luku ole lähempänä 5000?

Jarmo Makkonen

"Toisten ihmisten kutsuminen apinoiksi on halventavaa."

Suomalaisten kutsuminen apinoiksi tai idiooteiksi ei ole mitenkään halventavaa koska suomalaiset ovat suomalaisia ja yksittäinen suomalainen ei ole yksilö jota voi leimata tai halveksua kuten esimerkiksi somalialaisia.

Arvo Kuusela

Suomalaisethan ovat apinoita, somalit myös, samaa lajia molemmat, vaikka toinen on kohtalaisen tumma ja toinen lähinnä vaaleanpunainen.

Molemmat kuuluvat samaan lajiin, joka on yksi apinalaji.

Kissoja on monen värisiä myös, kirjavia, valkoisia, pilkullisia, mustia, punertavia ja muunkin värisiä. Kaikki ne ovat kissoja, joka on samaa lajia, joka kuuluu kissaeläimiin.

Kai kissaa saa sanoa kissaeläimeksi, kai apinaa saa sanoa apinaksi.

.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

No eihän tässä numeroista tarvitse peistä taittaa. Donner ei puhunut Perussuomalaisten äänestäjistä tai edes jäsenistä, vaan nimenomaan _kansanedustajista_. Hän vieläpä sanoi sen aivan selvästi, mutta tavan mukaan Tossavainen pistää omiaan.

Olihan se tietysti silti hieman härskiä. Kyllähän esimerkiksi Tossavainen varmasti osaa syödä atriaimilla. Ja väliäkö sillä vaikka söisikin paljain käsin? Sopiihan se Suomen kesään.

Reijo Tossavainen

Donner on useissa yhteyksissä puhunut asiasta, hieman eri sanoin, mutta ajatus on ollut sama...

Käyttäjän Kay-OveIsaksson kuva
Kay-Ove Isaksson

JUSSI JALONEN:

Mutku ny temokratias on nii ettei evuskuntaan piäse iliman iänestäjii.
Tiesikkönnä?
Iäniä perussuomalaaset saivatten viimetteeks 560 075 tsipaletta ja kolkytäyheksä evustajaa.
Et on se jonnin verran iäniä.
Evuskuntahan ompi kansa pienoiskoosa.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

En ole nyt Isaksson aivan varma, mitä tarkoitat. Kansanedustajia ei siis saisi pistää halvalla, koska se saattaisi loukata heidän äänestäjiään?

Tulee kolkot ajat poliittiselle huumorille tuolla ajattelutavalla.

Mutta mikä ettei. Tossavaisen puoluetoveri Veli-Pekka Kortelainen tässä taannoin luonnehti hallituspuolueiden kansanedustajia maanpettureiksi, jota voinee pitää pikkuisen raskaamman sarjan kommenttina kuin Donnerin tekemää vertausta Perussuomalaisten kansanedustajien ja apinoiden välillä. Pitäisikö tätäkin repliikkiä nyt tulkita Tossavaisen ja Isakssonin hengessä ja lähteä siitä ajatuksesta, että Kortelainen on kutsunut 1.8 miljoonaa suomalaista äänestäjää maanpettureiksi?

Käyttäjän mikael kuva
Mikael Lönnroth

Paljain käsin syöminen ei kuulemma sovi Suomen kulttuuriin, näin meille on kerrottu.. ei tosin kenenkään persun toimesta.

Samuli Mikkola

Eikös tämä samainen maanpettureista puhunut puoluetoveri ole myös ollut suopea ns.katoilta äänestämisen suhteen? Jollen aivan väärin muista eivät kyseenalaisuudet jää hänen kohdallaan edes tuohon.

Reijo Tossavainen

Viime vaaleissa Perussuomalaisia kannatti noin puoli miljoonaa suomalaista.

Heikki Polojärvi

Joskus kuvittelin Donnerin olevan fiksu mies. En kuvittele enää nykyisin.

En yleensä ähky ja vastaan kun kysytään, ainakin jos kysytään kohteliaasti. Tunnen olevani silti suomalainen. Mutta menköön noin runollisena ilmaisuna.

Merja Heikka

Donner-parka, ja tuolla järjellä pitää edustaa vielä sitä Lipposen listaamaa "älymystöä". Oliko se toinen Lipposen älykkölistan henkilö hän itse vai vaimonsa. Enpä muista, kun on tämä apinan pää.

Miten tuota hänen kommenttiaan nyt apinana kommentoisi.

Kaipa Donner on pelästynyt, kuten Lipponenkin: nehän osaavat puhua. Siis me. Meitä ei ole ennen heille ollut.

Reijo Tossavainen

"Meitä ei ole ennen heille ollut."
Merja Heikalta hyvä havainto.

Käyttäjän Kay-OveIsaksson kuva
Kay-Ove Isaksson

"22.6.2012 22:03 Jussi Jalonen   uusi
En ole nyt Isaksson aivan varma, mitä tarkoitat. Kansanedustajia ei siis saisi pistää halvalla, koska se saattaisi loukata heidän äänestäjiään?.."

Miksi tarvitsee pistää halvalla, kun voi asiaperustein väitellä?
Poliittisen vastustajan vähätteleminen ja mollaaminen on historiassa osoittautunut varsin turmiolliseksi.
Keskittymällä sivuseikkoihin halutaan, myös Jussi Jalonen haluaa, peittää Suomen suurimman ongelman, euron.
Nyt jopa Kokoomuksen piirissä (Viimeksi Zyssen toimesta), kyseenalaistetaan kokonaan euron järkevyyttä.
On yhä enemmän asiantuntijoita jotka ovat varsin skeptistä euron järkevyydestä.
Tavallinen mökinmummo tai -ukko tajuaa, että sadoilla miljardeilla euroilla leikkiminen vie katastrofiin. Ja spekulantit voittavat, kuten aina.
Eikö tämä nimenomaan ole perussuomalaisten tärkein poliittinen agenda?
Maahanmuuttoon myönteisesti suhtautuvia pidetään niin esimerkillisinä ja maailmaa syleilevinä humanisteina.
Maahanmuuton takana löytyy hirveää itsekkyyttä.
Rkp haluaa lisää äänestäjiä ja oikeistopoliitikot sikahalpaa työvoimaa.
Lähimmäisenrakkaus on näissä kuvioissa olematon vaikutin.

Sitä et sinäkään Timo voi kieltää, etteikä ruohonjuuritasolla esiintyisi voimakasta maahanmuuton vastustusta.
Mitä sille ja heille pitäisi tehdä? Karkottaa maasta?
Sekin on vaarallista, pitää perussuomalaisten äänestäjiä helppoina propagandan ja populismin uhreina. Suoraan sanotuna jopa tyhminä.
Tanska on kiristänyt maahanmuuton vaatimuksia huomattavasti, kielivaatimuksineen ja yhteiskuntatietouden testeillä.
Ruotsissa ollaan jo vaarallisella tiellä ghetoissa ryöstäytyneen nuorisotyöttömyyden ja levottomuuksien takia. Sielläkin on silmukkaa kiristetty viime vuosina vallan kauheasti. Sveitsi on aina ollut varsin tyly: kun mamujen työt loppuvat, kärrätään hiedät maasta ulos.

Arvo Kuusela

Suomalaiset kuuluvat erääseen apinalajiin. Suomessa asustelee yli viisi miljoonaa tämän apinalajin edustajaa.

Tämä sama apinalaji on maailmassa erittäin yleinen.
Jotkut sanovat maapalloa jopa ylikansoitetuksi tämän apinalajin toimesta. Yhteensä maapallollamme elää monta miljardia tämän apinalajin edustajaa.

Perussuomalaiset ehkä erottuvat muista apinoista sillä tavalla että he eivät itse tunnista itseään apinoiksi.

Jos Jörn Donner on pyrkinyt jakmaan tästä asiasta perussuomalaisille valistusta, niin tässähän on kyse kunnioitettavasta yrityksestä suomen kansalaisten sivistystason nostamiseksi. Se on samalla myös kansalaisten yhteenkuuluvaisuutta edistävä lausunto. Myös perussuomalaiset ovat samanlaisia apinoita kuin me kaikki muutkin suomalaiset apinat olemme.

Nostan tästä syystä, siis kansanvalistustyöstä ja kansalaisten yhteenkuuluvuuden tunteen lisäämisestä Jörkalle olkihattuani, hänen ja juhannuksen ja midän kaikkien demariapinoiden, kokoomusapinoiden, keskusta-apinoiden ja muiden apinoiden, myös perussuomalaisten apinoiden kunniaksi.

Käyttäjän OulaLintula kuva
Oula Lintula

Sananvapaus on niin hieno juttu, että sen varjolla sietää Donnerinkin aivopäästöjä. Vielä kun saataisiin se sananvapaus koskemaan kaikkia muitakin, ja tasa-arvo kansalaisille lain edessä...

Ja lisättäköön vielä, että enemmänhän tuo Donner kertoo itsestään kuin kritiikkinsä kohteesta.

Pekka Manner

Donner syyllistyi vihapuheeseen, mutta suomenruotsalaiselta eivät tuollaiset kommentit ole yllätys, hehän ovat aina olleet innokkaita rodunjalostajia, freudenthalilaisia.

Markku Talikka

Kyllä Tonneri tietää, on hänellä vahvaa näyttöä Suomen etevimpänä "matkarakastajana", ei puutu vertailukohteita.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Donnerilta nimenomaan odotetaan tällaista retoriikkaa ja Donner itse odottaa ylläkuvatun kaltaista reaktiota hänen retoriikkaansa. Eli mikään ei ole muuttunut viime vuosikymmeninä. Donner on hahmona ihastuttavan-vihastuttava, kuuluu väkevänä sekä politiikan että kulttuurin kentälle, ja hänelle ja hänen iljettävyyksilleen sopii myös naurahtaa. Ja muuten, pidän sitä Donnerin vastaanottamaa oscaria arvossa. Fanny ja Alexander on yksi pohjoismaisen elokuvan ehdottomista ykkösistä - vastaavan tasoisia elokuvia tehdään koko maailmassa aniharvoin.

Käyttäjän Kay-OveIsaksson kuva
Kay-Ove Isaksson

Petra Nyqvist:
Donner ei ole saanut yhtään oscaria. Hän otti tuottajana sen vastaan INGMAR BERGMANIN puolesta!
Bergman kieltäytyi itse kunniasta!
Elokuva sai neljä oscaria:
- paras vieraskielinen elokuva
- paras kuvaus
- paras lavastus
- paras pukusuunnittelu

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Hyvä Isaksson,

Tiedän ettei oscar ole Donnerin oma, mutta ilmeisesti Isakssonille ei ole selvää, millainen on tuottajan rooli elokuvanteossa. Se on yksi tärkeimmistä tyypeistä taustalla. Se näkymätön, mutta tärkeä.

Käyttäjän Kay-OveIsaksson kuva
Kay-Ove Isaksson

Hyvä Petra Nyqvist,

Joudun tuottamaan sinulle pettymyksen. Satun hyvin tietämään mikä on tuottajan rooli.
Onko sinusta tuottaja tärkeämpi kuin ohjaaja?
Tai kuin näyttelijä?
En ole kuullut että myös tuottajille on myönnetty oscareita.
Siinä suhteessa olen sivistymätön moukka, myönnetään.

Sanoisin jopa että Petra Nyqvist nyt ampuu pahastii yli, kun arvottaa Jörn Donnerin panosta tärkeämmäksi kuin Ingmar Bergmanin. Hupsistakeikkaa!
Ilmeisesti Petra Nyqvist ei vuorostaan tajua miten tärkeä on käsikirjoittajan ja ohjaajan panos.
VIIDEN PISTEEN KYSYMYS: Kuka tuotti vaikkapa Tuulen viemää?

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Isaksson,

Ei kannata jurnuttaa. Nauttikaamme myös suomalaisnäyttelijöiden panostuksesta tässä mestariteoksessa. Suomalainen Stina Ekblad psykologisesti vaarallisena nuorena miehenä, Ismaelina. Hieno hetki elokuvassa.

http://www.youtube.com/watch?v=OSmUY1k5c5U

Käyttäjän Kay-OveIsaksson kuva
Kay-Ove Isaksson

Kävin keväällä Tukholmassa kulttuurimatkalla, jolloin kävin Dramatenissa katsomassa Fanny ja Alexanderia.
Uskomaton kokemus.
Vanha kunnon Jan Malmsjö oli vallan hulvaton useine rooleineen.
Etenkin lopussa kun hän tulipaloa tutkivana poliisina esitti käsittämättömän farssin selittäessään miten sisar ja piispa olivat kokeneet tuskallisen kuoleman.
Hän heittäytyi lattialle tuskissaan. Yleisö kiljui!
Myös nuoren Alexanderin roolisuoritus oli fantastinen.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Huvittaa lukea näitä kommentteja, Donner vie kuin litran mittaa persuja.Mutta asia on niin,meitä tyhmiä kyllä tarvitaan muuten teitä viisaita ei edes huomataisi.

Jarmo Makkonen

Varmaan kuulemme Arvolta Donnerin viisauksia?

Arvo Kuusela

Ette kuule, koska Donnerin visaudet menevät yleensä yli minun ymmärrykseni.

En katso Donnerin elokuvia enkä ole lukenut hänen kirjojaan, olen toki yrittänyt, mutta ne asiat menee minulta joko yli tai ohi, joten ei kiinnosta.

Haastattelutilanteissa Donner on ylensä hauska, joten suraan mielelläni kun häntä haastatellaan tai hän itse juontaa TV:ssä tai radiossa.

Johan Lom

Donnerissa on - varsinkin ikäänsä nähden - hyvin paljon tiettyä "rokkiuskottavuutta".

Reijo Tossavainen

Donner on hyvä puhumaan. Monelle on nyt kuitenkin selvinnyt miehen fredenthalilaiset näkemykset.

Kaikki eivät ehkä tiedä, kuka A.O. Freudenthal oli, joten kerrottakoon. Hän oli RKP:n perustaja ja oli sitä mieltä, että suomalaiset ovat ruotsalaisiin verrattuna vähälahjaisia, alempirotuisia...

RKP:n korkein kunnianosoitus kantaa A.O. Freudenthalin nimeä. Mielestäni se on rasismia jos mikä.

Reijo Tossavainen

Hieman kevennystä: Apinaorkesteri - J. Karjalainen

http://youtu.be/BwEgKEA5PqQ

Jarmo Makkonen

"Ruotsi on Vivica Bandlerin Eurooppa, selviää hänen haastattelustaan. (HS 1.4.90.) Lisäksi hän innostuneena kertoo, kuinka kansainvälisessä kulttuuriseminaarissa väitettiin, että Suomi tuo aina samoja vanhoja myyttejä ja kliseitä tai venäläistä kulttuuria. "Suomalainen istuu puussa ja vaanii vihollista. Ei suomalainen hevin katso toista ihmistä silmiin", hän lisää omana kommenttinaan.
"Jutta Zilliacus levitti eräällä matkalla YK:n päämajassa käsitystä, että Suomessa vain ruotsia puhuvat ovat sivistyneitä. Suomalaiset ovat moukkia." (Veikko Vennamo: Kulissien takana.)
Mutta käsitys suomalaisten alemmasta rodusta ei ole vain Helsingiuksen, Ehrnroothin, Bandlerin ja Zilliacuksen tietoa. "Komitea pohtimaan suomalaisten suhtautumista pakolaisiin, etteivät ennakkoluulot ja viha eläisi." (Christoffer Taxell syksyllä 1987 Keskustan Edistyksellisen tiedeliiton tilaisuudessa Tampereella.) "Ymmärtämättömät, kielitaidottomat suomalaiset on opetettava kansainvälisyyteen." (Per Stenbäck TV-uutisissa 16.9.87.)
"Suomalaiset eivät ole kulttuurimaan tasolla", kuulutti Elisabeth Rehn Siuntiossa 5.1.91. (Aamulehti 6.1.91.) "Hallituksen sivistyspoliittisen ryhmän keskustelut eivät ole olleet niin sivistyneitä, kuin ryhmän nimi vaatisi", arvosteli kansakoulunopettaja Ole Norrback ryhmän muita ministereitä: Lisensiaatti Uosukainen, tohtori Isohookana-Asunmaa, sosionomi Kankaanniemi. (HS 4.2.93.) Näin ruotsinkielisellä ministeritasolla kerrotaan neljän ministerin voimalla alemmasta suomalaisesta ihmisrodusta, ettei totuus unohtuisi.
Runoilija Gösta Åhgren, joka vuosina 1974- 75 Lappvärdin kouluerottelun vuosina julisti: "Suomalaiset ja ruotsalaiset ovat eri kansaa, eivätkä mahdu samalle koulutontille".
Kuten Freudenthalin aikana, sivustatukea tulee nytkin Ruotsinmaalta: Pohjoismaiden neuvoston kokouksessa 5.3.92 Helsingissä ruotsalainen kansanedustaja Marianne Andersson tuomitsi jyrkästi sen, että Suomen hallitus edes harkitsee pakkoruotsin muuttamista valinnaiseksi. Mokomat alempirotuiset. (HS 6.3.92.)"

Merja Heikka

Minusta tuntuu niin omituiselta, että kukaan järjellinen olento voisi ajatella noin, ja siksi nuo lauselmat naurattavat minua. Miten kukaan voi olla noin umpiossa kavatettu? Freudenthalilaisia, tosiaan. Tämän Ziliakkuksen ymmärtää, koska Virossa oli niin voimakas natsiaate, mutta nämä muut "Stänpäckit"! Ainoa selitys on tosiaan tuo Freudenthalin ajatusten voimakas vaikutus suomenruotsalaisissa ihmisissä. Eikö tämä Vivica Bandlerkin moittinut isäänsä täysnatsiksi, oliko joku Frenkel. Mutta ei ole tyär-riepu välttänyt aatteilta, vaikka varmastikin on yrittänyt välttyä. Sota-aikana suomenruotsalaiset saivat vahvistusta saksalaisilta aatteeseensa.

Mutta naurettavia tolleroitahan nuo ovat. Ei kannata kuin nauraa.

Naurettaviahan ne ovat tämän toisenkin suomalaisen miehen saaneen virolaisjulkkiksen jutut, naisen joka 5-kymppisenäkin on vielä niin kehittymätön typerys, että haukkuu suomalaisia naisia rumiksi. Tämän tästä on iltalehden otsakkeissa, viihdepläjäyksenä, Jotan säälittävää rotuoppiahan hänkin yrittää levittää omalla vaatimattomalla tavallaan, tissejään esitellen.

Anteeksi arvon kansanedustaja. Tästä tuli varsin paksu juttu, mutta mie nyt vain olen tätä mieltä. Ja enhän mie voi olla kenellekään muulle häpeäksi kuin itselleni. Tiiän kyllä, että tällaisista ei saisi puhua.

Miksi ihmeessä suomalaiset ovat niin vihattuja ja kadehdittuja.

"ÅÅÅÅÅÅ HÄRREKUUUUD MITÄ TUO SUOMALAISMOUKKA, METSÄNPEIKKO NYT SANOA, TISSEJÄ SE SANOA, MITEN VULGÄÄRIÄ! pHYI..."

http://www.youtube.com/watch?v=Sq-rswNGFis

Jarmo Makkonen

Itseäni lähinnä hymyilyttää ja toisaalta tympäisee nämä mielikuvitukeselliset näkemykset suomenruotsalaisesta kansasta Suomessa.

Johan Lom

Kyllä donner nyt syyllistyi fiksun eläinlajin mollaamiseen.

Toimituksen poiminnat