Liittovaltio nyt. Perkele!
Katainen ja Urpilainen olivat jälleen eilen polvet ruvella ja sanoivat kyllä Euroopan Liittovaltiolle. Olen hyvin surullinen. Olen hyvin vihainen.
Odotan, kun Katainen tulee tänään julkisuuteen ja toistaa valheensa suomalaisen hyvinvoinnin ja työpaikkojen puolustamisesta. Kyse on valtavan rahamäärän antamisesta nyt ja tulevaisuudessa eteläisten rupuvaltioiden tukemiseen. Nämä rahat olisivat tukeneet suomalaista hyvinvointia ja työllisyyttä, jos ne olisi vastuullisesti sijoitettu Suomeen!
Kokoomus kannatti aikoinaan hyviä perusarvoja koti, uskonto ja isänmaa. Nyt nuo arvot on vedetty vessanpöntöstä alas. Aikoinaan demarit puolustivat suomalaista työtä ja toimeentuloa. Nyt annetaan tukea mieluummin oliivinviljelijöille ja koronkiskureille. Oi aikoja, oi tapoja!
En jaksa kirjoittaa enempää. Tämä kesäinen päivä on todella synkkä ja pimeä Suomen historiassa.
Olen vetänyt Suomen kauniin siniristilipun salkoon viimeksi vuonna 1994. Poikani on luvannut vetää sen joskus sitten, kun Suomi uskoakseni vielä joskus itsenäistyy. Nykyajan baabelintorni ei kestä ikuisesti.
Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!
Kauhiaa ja jotkut, ainakin vielä eilen, uskoivat kokoomukseen ja kataiseen. Tänään heitä hävettää.
Olen vahvasti sitä mieltä ettei läheskään kaikki hallituspuolueiden edustajat ole näiden kahden maanpetturin, Kataisen ja Urpilaisen kannalla.
Nyt pitää yrittää murtaa tavalla tai toisella ryhmäkuri jotta jokainen saa ja voi äänestää oman mielipiteensä mukaan.
Tähän on kaksi mahdollisuutta:
1.Jokainen edustaja heittää ryhmäkurin roskakoriin ja käyttää omaa järkeään.
2. Siirrytään suljettuun, salaiseen äänestykseen jonka seurauksena hallitus hajoaa kuin varpusparvi.
Aikaa ei ole juurikaan hukattavaksi joten jälleen kerran välikysymys aiheellisesta asiasta.
Ihmettelen jollei vasemmistopuolueen kohdalla käy samoin kuin KD:lle. Molemmat ovat antaneet äänestäjilleen sellaisia lupauksia joita ei ole pidetty. Niin ja lupauksilla on kauaskantoiset ja suuret vaikutukset. Onhan noita kansanedustajia, kun puhutaan annetuista lupauksista, myös kokoomuksessa ja SDP:ssäkin.
Kun tietäisit miten tilanne harmittaa mua. Huutelin sentään 2011 keväällä puolueen sloganeja vaaliteltalla: "jokainen valtio maksaa pelimerkkinsä itse."
Taannoinen meppi, Kakon Pia-Noora Kauppi, totesi viime vuonna, että on lapsellista keskustella siitä, tuleeko EUsta liittovaltio. EU /ON/ liittovaltio.
EUssa ei ole tähän asti tapahtunut mitään sellaista, mikä ei ollut tiedossa, kun jäsenyydestä pidettiin Suomessa kansanäänestys. EI MITÄÄN!
EUn vastustajat myös kertoivat tulevasta selvin sanoin, sekä populaaristi että tieteellisiin malleihin nojautuen.
Lisäksi on merkillepantavaa, että tämä kehitys on useissa vaaleissa saanut äänestäjien tuen taakseen, tuen, jonka antajat heti vaalien jälkeen valittavat valintansa seurauksia.
Ehkä meidän suomalaisten pitäisi vihdoinkin lakata syyttämästä omista valinnoistamme poliitikkoja ja vilkaista välillä peiliin: Jos Siilinjärven valo, tuo Ajatusten Virtasalmi, saa vaaleissa yli 23 000 ääntä, on hyväksyttävä, että yli 23 000 suomalaista on sitä mieltä, että Katainen on toiminut oikein. Myös toimiessaan valtionvarainministerinä, kun Kreikka-tuki aloitettiin 2010.
Voitaisiin myös kansanäänestyksellä varmistaa tuo tilanne.
Voitaisiin tehdä poikkeus ja tarkistaa/varmistaa asiaa.
Yksi asia, joka pitäisi huomata tässä liittovaltio keskustelussa. Nyt puhutaan maiden ylivelkaantumisesta euromaissa. Kaikki eivät ole eurossa. Hyväksyvätkö muutkin maat liittovaltiokehityksen, vaikka käytännössä ongelmana on euro? Rahajärjestelmän muutoksella tästä kriisistä löytyy tie ulos. Tosin pankit menettäisivät valtaansa, joten muutoksen saaminen lienee vaikeaa.
Tässä on todellinen perusvirhe ajattelussa. ongelman ytimessä ei todellakaan ole euro. Raha on pelkkä väline. Kyse on ennen kaikkea ja nimenomaan politiikasta, vallankäytöstä: kuka päättää, kuka tekee, mitä muut ovat päättäneet. On valitettavaa, että kansalaisten ymmärrys ja tieto kansantalouden perusasioista on niinkin heikko kuin on, ja ymmärrys vallankäytön mekanismeista vielä heikompi.
"Raha" ei ole "olio", vaan pelkkä mielikkuvituksen varassa esiintyvä sosiaalinen väline. Raha ei ole "totta". Näin ollen se ei myöskään voi olla ongelmien syy. Euro on raha(a), ja koska näin on, se ei voi olla ongelmien syy. Euroa ei "oikeasti" ole missään olemassa - paitsi omissa mielissämme. "Raha" on sosiaalisesti hyväksytty ja taattu lupaus siitä, että sillä - käytännössä sen ulkoisella olennolla - saa joskus tulevaisuudessa jotain jonkin arvoista, josta syystä sitä voi nyt käyttää maksulupauksena siitä tuotteesta/palvelusta, joka sillä halutaan hankkia.
Ajatuspähkäily niille, joita kiinnostaa:
Mikä on euron arvo kullassa?
Entä kullan arvo euroissa?
Mikä siis on euron arvo euroissa?
Mitenkäs tuo väline syntyy? Mikä on korko ja kenelle se maksetaan? Kun päättäjä päättää jotain, niin mistä hän hankkii rahat päätöksensä toeteuttamiseen? Vallasta tässä on tietenkin kysymys, ja tuo väline euro on sen välikappale. Raha on velkaa ja yleensä velalliset ovat hyvin kuuliaisia. Raha ei ole "totta", voimmeko siis unohtaa velkamme? Halusimmepa tai emme, niin rahalla on todellisuudessa arvo. Miten kriisimaat voivat ajautua konkurssiin?
Liittovaltio ja suurkunnat. Poliittista valtapeliä. Oman kansan kurjistamista. Maaseudun alasajoa. Palvelujen hekkkenemistä. Rajojen poistamista. Kansojen sekoittamista. Sellaisesta ei voi seurata muuta kuin kirousta.
Kapitalismi on näyttänyt mihin se pystyy kun talouskasvu pysähtyy
luonnollista tietä. Hätäpaskathan siinä menee housuun porvareilla.
Valitettavasti kapitalismilla ei ole mitään tekemistä nykyisen tilanteen kanssa. Tämä on puhdasta sosiaalidemokratiaa. Asiat on niin kauan hyvin kun muilla riittää rahaa maksaa ne!
"Kansojen sekoittamista." Tulihan se sieltä; etninen perussuomalaisuus - sisäsiittoinen impivaaralaisuus!
Valitettavasti kerrannaisvaikutukset jääneet kokonaan käsittelemättä eli 100 euroa Suomessa jaettua rahaa kiertää mukavasti valtion kassaan takaisin lähes täysimääräisesti ellei jopa enempi mutta Kreikka/EVM jne. kuviohin heitettynä ne todella tarvitsee ansaita ja ovat ikuisesti menetettyjä ilman ainuttakaan järjellä perusteltavaa syytä.
Kansallisen Kokoomuksen tuttu suomalainen sananlasku nykymuodossaan kuulunee näin: "Kenen laskuja maksat, sen lauluja laulat."
Kokoomus saa puolestani käyttää tuota iskulauseenaan kunnallisvaaleissa. ;)
TÄSTÄ PERSUTKIN VOISI OLLA TYYTYVÄISIÄ!
EU ei enää houkuttele siirtolaisia
OECD julkaisi keskiviikkona 27.6 2012 raportin, jonka mukaan "Euroopan tulisi harjoittaa avoimempaa maahanmuuttopolitiikkaa kuin nykyisellään varmistaakseen sen, että työikäistä väestöä on riittävästi saatavilla" sekä "auttaakseen maahanmuuttopolitiikalla kampittamaan talouskriisiä".
Koulutetut eivätkä kouluttamattomat maahanmuuttajat ole kiinnostuneita tulemaan EU:n työskentelemään. Siirtolaisuus Eurooppaan väheni 3% vuonna 2010, vuonna 2011 siinä oli vain pieni nousu. Muut maat - varsinkin Aasia - kiinnostavat enemmän.
On mahdollista, että EU alkaa menettää maahanmuuttaneita Aasian suuntaan tai Persianlahden valtioihin, toteaa EuObserver.
OECD:n mukaan "maahanmuutto - jos se säilyy nykytasollaan - ei riitä pitämään työikäisen väestön määrää yllä EU:ssa." Komissaari Malmstrom pitää nationalistisia puolueita ja yleistä kansallismielisyyden nousua jäsenmaissa syypäänä siihen, että EU ei kiinnosta maahanmuuttajia.
En ole koskaan ollut mielenosoituksessa. Mitä varusteita tarvitaan? Maiharit on jo.
Joku kypärä kai voisi olla hyvä, siinä vaiheessa kun meitä aletaan pamputtaa.
Sinko
Mun eka kerta oli jo ennen Juhannusta ja ihan pikkutakki päällä!:
Kansalaiset kokoontuivat 19.6.2012 Eduskuntatalon edustalle vastustamaan Suomen liittymistä Euroopan vakausmekanismiin (EVM), http://www.facebook.com/events/223897137731023/
(Tätä virallista 'vakausmekanismi' kieltäkin tuntuu tympeeltä toistaa - varkausmekanismi olisi varmasti kuvaavampi nimi tälle valtavalle tulon- ja rahansiirtooperaatiolle.)
Miten tähän häpeälliseen alennustilaan on tultu että velallinen nöyryyttää lainan antajaa ja sanelee ehdot ?
Ei voi kuin ihmetellä. Peli olisi pitänyt puhaltaa poikki ajallaan mutta nyt on niskalenkki maksajista.
Tämän tilanteen meille on 'vastuullisesti' järjestänyt Kokoomus, avustajinaan SDP, RKP, Vasemmistoliitto, Vihreät ja Kristilliset.
Vastuuta äänestäjille annetuista lupauksista ei ole hetkeäkään edes yritetty kantaa.
Tähän tilanteeseen on tultu pelkästään,ainoastaan ja vain siksi että vänrikki Nappula sai pääministerin pallin. Hinnalla ei ole mitään väliä.
Muut hallituspuoleet ovat tehneet takinkäännön maailmanennätyksen jo useaan kertaan. Takki kääntyy aina kun hallituspaikka on tarjolla. Jos se vaatii Suomen itsenäisyyden menetystä niin hällä väliä kunhan vaan hallituspaikka säilyy. Tosin tällä menolla ei kohta enää ole hallitusta eikä hallituspaikkoja.
"Tämä kesäinen päivä on todella synkkä ja pimeä Suomen historiassa.
Olen vetänyt Suomen kauniin siniristilipun salkoon viimeksi vuonna 1994. Poikani on luvannut vetää sen joskus sitten, kun Suomi uskoakseni vielä joskus itsenäisty"
Hoh hoijaa. Mikä on tuo pyhä ja myyttinen "itsenäinen Suomi", mihin kaipaat? Jos itsenäisyys tarkoittaa täydellistä riippumattomuutta muusta maailmasta ja iseensä käpertymistä niin sellaista itsenäistyyttä ei ole ollut, ei tule eikä sitä suurin osa suomalaisista edes halua.
Itsenäisyys on vähintään sitä, ettei EU sanele meille mitään eikä sieltä tule lakeja, joita meidän pitäisi noudattaa.
Juuri näin. Ja koska Suomen kansa, vain noin 38 % äänioikeutetuista vastustaessa, ilmaisi halunsa liittyä sopimukseen, jossa EU sanelee meille kaiken ja sieltä tulee lakeja, joita meidän pitäisi noudattaa, mitään itsenäistä Suomea ei enää ole.
J.K. Paasikivi totesi aikoinaan: "Ensimmäinen askel muutoksen tiellä on tosiasioiden tunnustaminen".
Niin kauan, kuin pääosa kansasta ei tunnusta tosiasioita, muutosta ei tule.
Ehkä olisi syytä pitää mielessä, että riittää kun kymmenen kansanedustajaa tekee muistutuksen, jonka käsittelee perustuslakivaliokunta, joka voi nostaa valtakunnanoikeudessa syytteen jne.
Tarkoittaako tämä kymmenen hallituspuolueiden edustajaa vai lukeutuuko siihen myös oppositio? Jos mahdollisuus tehdä muistutus on myös opposition kansanedustajilla niin herää kysymys, miksei Perussuomalaiset ja Vasenryhmä ole sitä jo tehneet?
Kun perustuslaillamme ei näytä olevan enää mitään virkaa näissä EU-kuvioissa, on valtioltamme pohja pois - elämme anarkian aikaa. Jotta matkamme takaisin jotakuinkin laillisen menon piiriin voisi edes alkaa, olisi syytä laatia muistutus ministerien Katainen ja Kiviniemi toimista perustuslakivaliokunnalle.
Poimin muistutuksen ensimmäisen version pohjaksi tekstiä Jouni Suonsivun 'Katainen ja Kiviniemi, toimien luvallisuus ja ministerivastuulaki' adressista vapaasti lainaten, http://www.adressit.com/katainen_ja_kiviniemi_toim...
---
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen ja pääministeri Mari Kiviniemi lupasivat Euroopan rahoitusvakausvälineen (ERVV) käyttöön noin kahdeksan miljardia Suomen verovaroja ns. Portugalin tukipakettia varten. Molemmat kielsivät tämän aluksi, mutta asia tuli sittemmin julki. Ministerit toimivat omin luvin, sillä he eivät pyytäneet eduskunnalta valtuutusta toimilleen. Koska Suomessa budjettivalta on eduskunnalla, oli ja on ministerin Katainen ja Kiviniemi teko yksiselitteisen laiton.
Silloisen toimitusministeristön valtionvarainministeri ja samanaikainen hallitusneuvottelija Katainen keskittyi hankkimaan jonkinnäköisen näkösuojan tälle kahdeksan miljardin euron siirtämiselle Suomen ulkopuoliseen käyttöön. Hallitusneuvottelija Jyrki Katainen järjesti asialle käsittelyn eduskunnan suuressa valiokunnassa, jossa tämä ns. Portugalin tukipaketti hyväksyttiin laittomasti.
Sekä valtionvarainministeri Jyrki Katainen että pääministeri Mari Kiviniemi ylittivät valtuutensa ja tämän vuoksi asia on saatettava valtakunnanoikeuden tutkittavaksi.
---
Mutta näitä caseja varmasti riittää muitakin ja muistutuksen yksityiskohdat saadaan hiottua kuntoon edustajien ja avustajien ja virkamiesten toimesta.
Olisiko kansan aika nousta barrikaadeille?
Tässä olisi ehdottomasti kansanäänestyksen paikka!
Kopioin kommenttini tähänkin :
21.6.2012 Suomessa pidettiin Euroopan liittovaltion kihlajaiset kun eduskunta hyväksyi EVM:n 52 % enemmistöllä.
Sen jälkeen ollaan mielivaltaisessa Euroopan velkaliittovaltiossa, josta ei voi erota. Olemme taloudellisesti jo naimisissa.
Tämän jälkeen seuraavilla eduskunnilla ei ole itsemäärämisoikeutta Suomen rahoihin tai EVM:n osuuksiin tai tekemisiin tai vaatimuksiin.
EVM voi tehdä mitä haluaa. Suomi on sitoutunut maksamaan heti kun EVM haluaa lisää rahaa. EVM johtajilla on täydellinen syytesuoja. Johtajat kai valitaan poliitikoista ja poliitikot kilvan kannattavat hyvää ideaa. Politbyroo on syntynyt ja sillä on valta ja rahat ja diktaattorin oikeudet. Mikään demokraattinen äänestys ei voi kaataa tai vaikuttaa EVMään.
Tarkoitushakuisesti EVM:n yhteydessä ei määritelty sopimuksen rajoja, mahdollista voimassaolo aikarajaa eikä miten se puretaan. Luotiin 1000-vuotinen valtakunta.
Kun EVM johtajat tarvitsevat uudet autot ja toimistot ja yksityislentokoneet, niin ne vaan pyytävät rahaa jäsenmailta. Jos tulee toilailtua illanvietossa tai sanottua pahasti muista, niin koskemattomuuden takia ei voi nostaa syytteitä.
Jotenkin sekava tilanne , koska Esko Seppänen, Reijo Tossavainen ja Raimo Sailas ovat keskenään samaa mieltä ja kuitenkin eri mieltä kuin kaikkien alojen asiantuntija Pekka Siikala tästä viimeisestä käänteestä Euroopan Unionissa.
Ketä tässä pitäisi nyt uskoa ja miten henkilökohtaisella tasolla toimia, muuttaa Orimattilaanko , sillä siellä on Siikalan todistuksen mukaan kaikki hyvin ?
Suuri valiokunta ohjeisti Suomen neuvottelijoita, jotka ei käsittääkseni toimineet ohjeiden mukaan vaan päin vastoin.
Neuvottelijoilla oli oma agendansa luoda liittovaltiota hinnalla millä hyvänsä.
Ennustin etukäteen, että tuskin Suomi pitää puoliaan tai neuvottelijat avaa edes suutaan. Niinhän kävi ERVV:n osalta. Ja tarkoitushakuisesti seliteltiin yhden puheenvuoron jälkeen, että muut nyökyttelivät päitään, joka ymmärrettiin hyväksyntänä. Neuvottelutaito on kyllä mielenkiintoista.
Ihmettelen edelleenkin miten velalllinen voi sanella ehdot ???
Kerro nyt Tossavainen,äläkä selitä puuta heinää, miten meidän työllisyyden käy jos Eurooppa ajautuu syvään lamaan,joskus totuutta kehiin Tossavainen.Olen samaa mieltä Jukka Pelkosn kanssa, lisäksi, Suomi ei ole ollut koskaan niin itsenäinen kuin nyt jos vaivautuu hieman historiaa lukemaan.
Niin ne kreikkalaisetkin sanoivat muutama vuosi takaperin.
Pointti on, että ei meilläkään ole moiseen varaa ja kun rahat on loppu niin sen lauluja lauletaan kenen leipää syödään.
Mutta harvoin sitä vapaaehtoisesti hirteen kävellään.
Nämä ovat linjavaalit
15.04.2011 - 00:01 | Petteri Orpo, Kokoomus | hyvinvointiyhteiskunta, kansantalous
Ensi sunnuntaina käydään eduskuntavaalit ja nämä ovat poikkeuksellisen selkeät linjavaalit. Vaalikamppailun kuluessa on muodostunut kaksi blokkia. Toista edustaa johdonmukaisimmin Kokoomus ja toista selkeimmin Perussuomalaiset.
Näissä vaaleissa valitsemme eteenpäin katsovan ja kansainväliseen kanssakäymiseen luottavan ja toisaalta impivaaralaisen, kehitystä jarruttavan linjan välillä. Vaaleissa on kyse siitä olemmeko valmiit edistämään Suomen etua maailmalla ja sitä kautta suomalaisia työpaikkoja ja hyvinvointia.
Euromaan ajautuminen velkajärjestelyyn nyt olisi meille suomalaisille todella vahingollista. Velkajärjestely johtaisi siihen, että euromaiden velkakirjojen arvo laskisi, jopa romahtaisi. Euromaiden, myös Suomen, velan hinta pomppaisi ylöspäin. Tämä johtaisi pahimmillaan myös muiden velkaantuneiden euromaiden kaatumiseen. Euromaiden velkakirjojen arvon romahdus johtaisi laajamittaisiin ongelmiin Euroopan pankkisektorilla. Pankit kokisivat mittavia tappioita. Jotkut pankit kaatuisivat valtion syliin, toiset ajautuisivat konkurssiin.
Kokoomus rakentaa Jyrki Kataisen johdolla Eurooppaan tiukempia taloussääntöjä. Haluamme estää euromaiden holtittoman velkaantumisen. Kokoomuksen tavoite on suojella suomalaisia työpaikkoja ja suomalaisia vientiyrityksiä. Samalla parannamme Kreikan ja Irlannin kykyä toipua taantumasta ja maksaa lainaamansa rahat ajallaan takaisin.
Finnair irtisanoo - henkilöstöä marssi ulos
julkaistu ke 11.4. klo 09:34, päivitetty ke 11.4. klo 22:51
Finnairin teknistä henkilöstöä on poistunut työpaikaltaan vastalauseena moottorihuollon ulkoistukselle. Finnairin mukaan ulosmarssin vaikutukset ovat vähäiset. Finnair kertoi keskiviikkona allekirjoittaneensa aiesopimuksen, jonka mukaan yhtiö hankkii koneiden moottori- ja laitehuoltopalveluja sveitsiläisyhtiöltä. Tämä voi johtaa 280 työntekijän vähentämiseen.
Scanfil irtisanoo yli 60 henkilöä Sievistä
julkaistu 5.4. klo 09:16, päivitetty 5.4. klo 10:08
Tietoliikennetekniikan ja ammattielektroniikan sopimusvalmistaja Scanfil irtisanoo Sievin tehtaalta yhteensä 64 työntekijää ja toimihenkilöä. Juuri päättyneissä yt-neuvotteluissa todettiin, että irtisanomiset toteutetaan toukokuun loppuun mennessä.
Tikkurila irtisanoo 62 työntekijää
16.1.2012 9:30 | 8 | HELSINGIN SANOMAT
Maaleja valmistava Tikkurila ilmoittaa saaneensa päätökseen marraskuussa aloitetut yhteistoimintaneuvottelut Suomessa.
Yhtiö irtisanoo 62 työntekijää, joista 39 johtajia tai toimihenkilöitä ja 23 muita työntekijöitä.
Neuvottelujen alkaessa Tikkurila arvioi, että vähennettäviä työpaikkoja on enintään sata.
Itä-Suomen yliopisto irtisanoo puolensataa henkeä
Itä-Suomen yliopisto irtisanoo puolensataa henkeä yt-neuvottelujen päätteeksi. Yliopiston hallitus päätti asiasta perjantaina. Pääasiassa tiedekuntien hallinto- ja tukipalvelutehtävistä lähtee 33 työntekijää.
KOTIMAA 27.1. | STT
IRTISANOMISETMarkkinointi ja Mainonta, 7.4.2012, 10:44
Alma Manu irtisanoo Rovaniemellä
Alma Media -konserniin kuuluva paino- ja jakeluyhtiö Alma Manu Oy irtisanoo Rovaniemen toimipisteestä neljä.
Alma Manu aloitti yhteistoimintaneuvottelunsa maaliskuussa. Neuvottelut päättyivät torstaina.
Neuvottelujen aloitettaessa yhtiö arvioi, että joutuisi vähentämään henkilökuntaa seitsemällä, joten irtisanomistarve jäi odotettua pienemmäksi.
MEDIA
Alma Media vähentämässä aluelehdistään jopa 135 henkeä
Alma Aluemedia käynnistää yhteistoimintaneuvottelut koko henkilöstönsä kanssa. Neuvottelut koskevat Alma Aluemedian eri yhtiöissä työskentelevää henkilöstöä, yhteensä noin 810 henkilöä.
Alma Aluemedian alustavan arvion mukaan yksikön henkilöstön määrä voi vähentyä enintään 135 henkilötyövuodella.
YYTEETMarkkinointi ja Mainonta, 13.6.2011, 15:24
Alma irtisanoo 54 henkilötyövuotta
Alma Median paino- ja jakeluyhtiö Alma Manun yt-neuvottelujen tuloksena yhtiö vähentää yhteensä 54 henkilötyövuotta ja lopettaa painotoiminnan Porissa.
Porin painon toiminta päättyy tammikuun 2012 loppuun mennessä. Päätöksen taustalla ovat yleiset painotoiminnan tehostamistavoitteet sekä Porin painossa tähän asti painetun Satakunnan Kansan päätös siirtyä lehdessä tabloidiformaattiin.
Talentumin yt-neuvottelut ovat päättyneet. Yhtiö vähentää 40 henkilötyövuotta. Suomessa Talentum irtisanoo 13 henkilöä, joista kolme lehtiliiketoiminnoista ja kuusi kirjaliiketoiminnoista. Irtisanottavien määrää vähensivät vapaaehtoiset osa-aika- ja eläkejärjestelyt.
HS:n tieto: NSN irtisanoo 1200–1300 Suomessa
Julkaistu: 28.1.2012 8:48
Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
Verkkolaiteyhtiö Nokia Siemens Networks aikoo irtisanoa 1200-1300 työntekijää. Yhteistoimintaneuvottelut on määrä aloittaa myöhemmin keväällä ja yhtiö aikoo ilmoittaa niistä ensi viikolla työntekijöilleen, Helsingin Sanomat kertoo omiin, nimettömiin lähteisiinsä vedoten.
NSN ei suostu kommentoimaan tietoa HS:lle.
Ixonos irtisanoo ja lomauttaa
15.2.2012 15:58 0 3T
Ohjelmistokehittäjä Ixonos on saanut päätökseen tammikuun alussa käynnistetyt yhteistoimintaneuvottelut. Yritys irtisanoo ja lomauttaa kesäkuuhun mennessä enintään 136 henkilöä.
Ixonosin ongelmien taustalla on Nokian Meego- ja Symbian-muutokset, jotka veivät tilaukset nopeasti. Kysyntä oli vuodenvaihteessa vähentynyt jo merkittävästi eikä yritys usko kysynnän palautuvan enää aiemmalle tasolle.
Tietotekniikkayhtiö Tieto aikoo vähentää jopa 1 300 työntekijää, joista lähes 500 lähtee Suomesta.
Vähennykset on tarkoitus toteuttaa pääosin tämän vuoden aikana.
Tavoitteena on parantaa kilpailukykyä ja saavuttaa noin 50 miljoonan euron säästöt.
Tiedon toimitusjohtaja Kimmo Alkio ei yt-menettelyn alkuvaiheessa kovin tarkasti halua arvioida, minkälaisia tehtäviä tai yksiköitä on vasaran alla.
Yt-neuvotteluiden kohteena oli 1700 työntekijää
Nokia irtisanoo Salosta enintään tuhat
3T | Julkaistu 22.3.
TYÖELÄMÄ
Nokia irtisanoo Salon kännykkätehtaalta helmikuussa arvioidun mukaisesti enintään tuhat työntekijää. Helmikuussa aloitetut yt-neuvottelut koskivat kaikkiaan 1700 tehtaan työntekijää.
Salon tehtaan vähennykset toteutetaan Nokian mukaan vaiheittain vuoden 2012 aikana niin, että suurin osa vähennyksistä toteutuu kesäkuun loppuun mennessä. Kaikilla työntekijöillä on mahdollisuus pysyä Nokian palkkalistoilla kaksi kuukautta, vaikka työvelvoite loppuisikin sitä ennen.
Nokia Siemens Networks irtisanoo toista tuhatta Suomessa
Nokian verkkoyhtiö Nokia Siemens Networks aloittaa yt-neuvottelut. Espoossa vaikutusten odotetaan olevan noin 700, Oulussa noin 150 ja Tampereella noin 350 tehtävää.
Päivitetty 13.4.2012 14:15, julkaistu 13.4.2012 14:11
Karelia Upofloor irtisanoo - Henkilöstöä marssi ulos työpaikalta
Aamulehti
Lattiapäällysteitä valmistavan Karelia Upofloorin Nokian yksikössa on työntekijöiden mielenilmaus. Ammattiliitto Pron jäsenet ovat marssineet ulos työpaikaltaan kello 12 vastalauseena irtisanomisille.
He palaavat töihin maanantaiaamuna.
Karelia-Upofloorin eri yksiköistä on irtisanottu tänään 30 toimihenkilöä ja ylempää toimihenkilöä sekä 10 työntekijää. Toimihenkilöistä 26 työskentelee Upofloorin muoviliiketoiminnassa. Nokian varasto suljetaan.
5.3.2012 KP24 | Päivitetty: 6.3.2012
PPO-Yhtiöt irtisanoo 10
Viime viikolla päättyneiden yt-neuvotteluiden seurauksena PPO-Yhtiöt irtisanoo kymmenen työntekijää ja kolmen työntekijän osalta tilanne hoidetaan muiden järjestelyiden avulla. Maanantai-iltana tavoitettu PPO:n toimitusjohtaja Pauli Korpi-Tassi kertoi, että henkilöstölle yt-neuvotteluiden vaikutuksista kerrotaan ensi viikolla, talvilomien päätyttyä.
UPM Kymi irtisanoo 116,5 henkilöä
Kymillä käydyn yt-menettelyn päätteeksi on työnantaja ilmoittanut irtisanovansa
paperi- ja sellutehtaalta 116,5 henkilöä. Heistä 83,5 on työntekijöitä.
Työnantajan ilmoituksen mukaan kokonaismäärästä noin 50 henkilöä on
työttömyysputkijärjestelyiden piirissä olevia.
Moventas irtisanoo 171 työntekijää Karkkilassa
Julkaistu: 13.02.2012 11:23
Teollisuusvaihteita valmistava Moventas Santasalo irtisanoo 171 tuotantotyöntekijää Karkkilassa.
Yhtiö ilmoitti tänään aloittavansa yt-neuvottelut henkilöstön kanssa. Karkkilan tehtaan tuotanto lopetetaan yhtiön suunnitelmien mukaan asteittain vuoden loppuun mennessä.
Nordkalk irtisanoo joka toisen Sipoon tehtaalta
PAIKALLISET
13.1.2012 08:30 Kommentoi
SIPOO | Nordkalk irtisanoo Sipoon tehtaalta noin seitsemän henkilöä. Tuotannon järjestelyjä koskevat yt-neuvottelut päättyivät torstaina.
Sipoossa on tällä hetkellä vakituisessa työsuhteessa 16 henkilöä, joten irtisanomiset koskevat lähes joka toista työntekijää. Irtisanomiset toteutetaan asteittain niin, että työsuhteet päättyvät viimeistään heinäkuun puolivälissä. Muutoksen aiheuttamat työjärjestelyt koskevat koko henkilökuntaa.
Ruukki irtisanoo 35 Kurikassa
13.01.2012 15:03 Kommentit0
Ruukki Engineeringn Kurikan yksikön yt-neuvottelut on saatu päätökseen. Neuvottelujen tuloksena Ruukki irtisanoo 35 henkilöä, joista 30 on työntekijää ja yhteensä 5 toimihenkilöä ja ylempää toimihenkilöä.
HSS Media irtisanoo kahdeksan
KOTIMAA | Turun Sanomat 8.3.2012 16:20
HSS Media vähentää konsernin lehdistä 14 henkilöä. Heistä kahdeksan irtisanotaan. HSS Media julkaisee muun muassa Vaasassa ilmestyvää sanomalehti Vasabladetia ja Kokkolassa sekä Pietarsaaressa ilmestyvää sanomalehti Österbottens Tidningiä. Mediakonserni perustelee väen vähennyksiä varautumisella mediamaailman muutoksiin. Se laskee säästävänsä vähennyksillä 450 000 euroa.
Suomen Fujitsu irtisanoo kovalla kädellä
Tietotekniikan palvelutalo Fujitsu antaa Suomessa potkut 72 osaajalle, pakkolomalle joutuu yli 400 työntekijää.
Fujitsun irtisanomiset toteutuvat pelätyn suuruisena. Yt-neuvottelujen alkaessa marraskuussa yhtiö puhui noin 80 hengen irtisanomisesta. Neuvottelujen päätyttyä työt loppuvat 72 hengeltä. Irtisanomiset alkavat ensi viikolla.
Potkujen lisäksi Fujitsu turvautuu lomautuksiin. Yhtiö lähettää työntekijöitä yhden ja kahden viikon pakkolomalle. Lomautuksen kohteena on yli 400 henkeä. He vaikuttavat hallinnossa ja esimiestehtävissä.
AKK säästää ja irtisanoo kymmeniä
09.03.2012 13:38 (Päivitetty: 09.03.2012 13:40) Kommentit0
JAKK aloittaa yt-menettelyn ja rajut säästötoimet. Kuva: Harri Toivola
Jalasjärven kunta lähetti tänään yt-neuvottelukutsun JAKK-liikelaitokselle. Henkilöstön vähentämistarve on enimmillään 50 henkilötyövuotta. Noin 40 henkilötyövuotta on toteutettavissa irtisanomisilla ja jättämällä määräaikaisia työsopimuksia jatkamatta. Loput säästöt toteutetaan osa-aikaistamalla ja lomautuksilla.
Säästöt toteutetaan 31.3.2013 mennessä.
25.1.2012 13.53
Incap irtisanoo 56 henkeä lopetettavalta Helsingin-tehtaalta
KU
Sopimusvalmistaja Incap lopettaa Helsingin-tehtaansa tuotannon syksyyn mennessä. Talven ja kevään aikana irtisanotaan 48 työntekijää ja kahdeksan toimihenkilöä.
Yhteistoimintaneuvottelut päättyivät keskiviikkona. Lakkauttamalla tehtaan Incap saa 1,6 miljoonan euron säästöt kiinteisiin kustannuksiinsa.
Eniro Sentraali irtisanoo lähes sata työntekijää
Yritykset | Julkaistu: Hel 27, 2012, 9:21
Eniro Sentraali Oy ilmoittaa, että yhteistoimintalain mukaiset kuusi viikkoa kestäneet yt-neuvottelut on saatettu päätökseen. Neuvottelujen alkaessa arvioitiin sopeuttamistoimenpiteiden kohdistuvan irtisanomisina 121 henkilöön, joista nyt irtisanotaan 96 henkilöä.
Forcit Hanko irtisanoo noin 20 työntekijäänsä
« Takaisin
10.1.2012
Aniitin valmistus loppuu tehtaalla kokonaan.
Räjähdysaineita valmistava Forcit Hanko irtisanoo 19-23 työntekijäänsä. Luku tarkentuu lopullisesti ensi viikolla, vaikka viralliset yt-neuvottelut päättyivät tänään.
Talousvaikeuksissa oleva Helsingin bussiyhtiö irtisanoo lähes 70 kuljettajaa
HS.fi
pääkaupunkiseutu 7.2.2012 Päivitetty 7.2.2012
Työmarkkinat |
19.01.2012
Cupori irtisanoo Porissa 33
Jokainen henkilöstöstä sai valkoisen kirjekuoren, jossa oli tietoa kupariputkitehtaan taloudesta. 33 kirjekuoressa oli lisäksi tieto irtisanomisesta.
Pro Uutiset/ Katja Palhus, päivitetty 20.1.2012
YYTEETAnna Juvonen, Markkinointi ja Mainonta, 21.3.2012, 11:47
Aktan: Talentum irtisanoo Suomessa 13 henkilöä
Talentumin yt-neuvottelut ovat päättyneet 40 henkilötyövuoden vähentämiseen. Talentum irtisanoo Suomessa yt-menettelyn puitteissa 13 henkilöä.
Kotimaa-yhtiöt irtisanoo seitsemän
Olli Seppälä29.11.2011 15:39
Kotimaa-yhtiöiden yt-neuvottelut on saatettu päätökseen. Irtisanottujen määrä on seitsemän. Kotimaa-yhtiöissä tähdätään 1,5 miljoonan euron kululeikkauksiin.
Talentum irtisanoo Suomessa 13
21.3.2012 12:04päivitetty 21.3.2012 13:24
Talentumin yt-neuvottelut ovat päättyneet 40 henkilötyövuoden vähentämiseen. Talentum irtisanoo Suomessa yt-menettelyn puitteissa 13 henkilöä.
VR irtisanoo kymmeniä Tampereelta ja Turusta
julkaistu 1.3. klo 16:16, päivitetty 1.3. klo 17:00
VR-yhtymä käynnistää Yt-neuvottelut Tampereella, Turussa ja Oulussa. Syynä on vetureiden ja matkustajajunien kunnassapidon keskittäminen Ouluun.
Tällä hetkellä matkustajaliikennekalustoa huolletaan pääasiallisesti Tampereella, Turussa ja Helsingissä.
Uuden kunnossapitovarikon rakentaminen Ouluun on suunniteltu aloitettavaksi keväällä 2012, ja käyttöön se saataisiin loppuvuodesta 2013.
Yt-neuvottelut alkavat 12. maaliskuuta ja ne pyritään saamaan päätökseen toukokuun alkuun mennessä.
Tampereella neuvottelut koskevat 65 henkilöä. VR:ltä arvioidaan neuvotteluja johtavan Tampereella ja Turussa enintään 35 työtehtävän päättymiseen.
YLE Tampere
Valtion Meritaito irtisanoo ja lomauttaa
5.1.2012 15:37 | Päivitetty: 5.1.2012 16:00
Valtion omistama vesiväylistä huolehtiva Meritaito Oy irtisanoo ja lomauttaa henkilöstöään. Tänään päättyneiden yt-neuvotteluiden jälkeen noin 30 henkeä irtisanotaan ja lisäksi noin 50 henkilöä lomautetaan. Palkansaajajärjestö Pardian mukaan lomautusten kesto on 3—5 kuukautta.
Ensi viikolla alkavat yt-neuvottelut koskevat yhteensä noin 900:aa ihmistä, vahvistaa yhtiön toimitusjohtaja Rami Tähtinen STT:lle.
Ajoneuvojen tuulilaseja valmistava Pilkington Automotive saattaa vähentää jopa 170 työntekijää Tampereen, Ylöjärven ja Laitilan tehtailtaan.
Pilkingtonin yt-neuvotteluista kertoivat ensin ammattiliitot Team ja Pro. Ne varoittavat tiedotteessaan, että Pilkingtonin vaikeudet saattavat johtaa koko Suomen ajoneuvolasituotannon vaiheittaiseen alasjoon. Pilkington kertoi jo helmikuussa sulkevansa Lahden lasitehtaan, joka aiemmin tuotti raaka-ainetta yhtiön muille Suomen-yksiköille.
Pilkington Automotive Finland kuuluu japanilaiseen NSG Groupiin.
STT
Tampereen ammattikorkeakoulu aloittaa koko henkilöstöä koskevat yt-neuvottelut valtion asettamien säästötavoitteiden ja aloituspaikkojen vähentämisen vuoksi.
Vaikutusten arvioidaan olevan enintään 40 henkilötyövuotta ensi vuoden loppuun mennessä. Koulu joutuu vähentämään kulujaan nykytasosta vähintään seitsemän prosenttia vuoteen 2015 mennessä.
Perjantai 27.4.2012 klo 09.12
Teräsyhtiö Outokumpu aikoo vähentää jopa 200 työpaikkaa, joista valtaosa Suomesta. Työpaikkoja lähtee myös Hollannista.
Torstai 26.4.2012 klo 10.10
Sampo Pankki aloittaa toukokuun alussa yt-neuvottelut.
Pankin tavoitteena on vähentää 80-140 henkeä lähinnä esimiestehtävistä
Jopa 1200 saa potkut armeijauudistuksessa
Torstai 3.5.2012 klo 12.09 (päivitetty klo 12.38)
Armeijauudistuksen takia irtisanomisuhan alla on 1 200 Puolustusvoimien työntekijää, kertoo Pääesikunnan päällikkö Juha Rannikko.
03.05.2012
SOK aloittaa noin 730 työntekijää koskevat yt-neuvottelut, joissa saatetaan vähentää sata työpaikkaa.
Päivittäistavarakaupan johtajan Vesa Kyllösen mukaan neuvotteluissa pyritään karsimaan organisaatiosta muun muassa päällekkäisyyksiä.
Tieto irtisanoo 210 - ja ensi vuonna lisää
Maanantai 07.05.2012 klo 13:33
Tiedon yt-neuvottelut Suomessa ovat päättyneet. Irtisanomiset toteutetaan kahdessa vaiheessa.
Kesäkuun loppuun mennessä yhtiö irtisanoo 210 työntekijää. Lisäksi 90 vähenee luonnollisen vaihtuvuuden ja eläkkeelle lähtöjen kautta.
Myöhemmin vielä 200 lisää.
Maanantai 14.5.2012 klo 11.11
Suominen-konserniin kuuluva Suominen Kuitukankaat -yhtiö aloittaa yt-neuvottelut, jotka koskevat kaikkia yhtiön 166 työntekijää.
5.3.2012 14:37 | Päivitetty 5.3.2012 15:22 | 6 |
STT Tietotekniikkayhtiö Fidenta saattaa irtisanoa suurimman osan työntekijöistään. Yt-neuvottelujen jälkeen yhtiö saattaa vähentää jopa 150 työntekijää.
Fidentan palveluksessa on yhteensä noin 200 henkeä. Vähennykset tehtäisiin viimeistään ensi vuoden alkupuoliskolla.
Suominen aloittaa yt-neuvottelut Nakkilassa
14.5.2012 11:13 | 0 |
STT Suominen-konserniin kuuluva Suominen Kuitukankaat -yhtiö aloittaa yt-neuvottelut, jotka koskevat kaikkia yhtiön 166 työntekijää. Vähentämistarpeen arvioidaan olevan 85 työntekijää
Perinteikäs Primula konkurssiin
Tiistai 15.05.2012 klo 13:18
Primula-konsernin liikevaihto oli viime vuonna 26 miljoonaa euroa. Työntelijöitä yhtiöllä on noin 120.
16.5.2012
Leafin Auran tehdas lopetetaan.Makeisvalmistaja Leaf sulkee Auran tehtaansa ensi vuoden alussa. Yhtiö irtisanoo kaikki tehtaan 131 työntekijää. Maaliskuussa alkaneet yt-neuvottelut päättyivät keskiviikkona
Fiskars leikkaa 68 työntekijää Billnäsissä
Tiistai 22.05.2012 klo 14:58 (päivitetty ti 15:00)
Fiskarsin Billnäsin toimipaikassa päättyneiden yhteistoimintaneuvottelujen tuloksena kuluttajatuoteyhtiö vähentää 68 työntekijää. Alunperin vähennystarvi oli liki sata.
Nokian Renkaat: Vähentää 120, laajentuu Venäjälle
Rengasvalmistaja Nokian Renkaat ilmoittaa, että henkilöautonrenkaiden tilauskanta on edelleen hyvä ja yhtiön taloudellinen ohjeistus säilyy ennallaan.
Tiistai 22.05.2012 klo 12:48 (päivitetty ti 14:32) 2 kommenttia
Yli 300:aa uhkaa lomautus Kainuussa
Tiistai 22.5.2012 klo 12.01
Kainuun maakunta -kuntayhtymä saattaa lomauttaa yli 300 työntekijää. Yt-neuvottelut päättyivät tiistaina.
Salon Seudun Sanomat: Foxconn irtisanoo yli sata
Perjantai 1.6.2012 klo 13.15 (päivitetty klo 13.22)
Matkapuhelinten kuoria Salossa valmistanut Foxconn sanoo irti yli sata työntekijää, kertoo Salon Seudun Sanomat.
Yritys työllistää yhteensä 135 henkilöä.
Yt-neuvottelujen alkaessa pelättiin, että koko yksikkö suljetaan. Nyt Saloon jää lehden mukaan noin 15 henkilön tiimi.
Alma Media vähentää yli sata työpaikkaa
12.6.2012 15:13 | Päivitetty 12.6.2012 15:38 | 0 | HS–STT
Mediayhtiö Alma Media vähentää alue- ja paikallislehdistään yli sata henkilötyövuotta. Osa vähennyksistä toteutetaan vapaaehtoisilla irtisanomispaketeilla, osa eläköitymisillä ja määräaikaisten sopimusten loppumisilla. Arviolta 40 henkeä irtisanotaan.
Yt-neuvottelujen alkaessa Alma Media arvioi, että henkilöstön määrä vähentyisi enintään 135 henkilötyövuodella
Nokia aikoo vähentää Suomesta 3 700 työntekijää
Torstai 14.6.2012 klo 09.28 (päivitetty klo 10.11)
Nokia vahvistaa leikkaavansa Suomesta 3 700 työpaikkaa, joista 850 Salosta.
Finnair aloittaa yt-neuvottelut - syynä Flybe-kaupat
Maanantai 18.6.2012 klo 15.23 (päivitetty klo 16.10)
26.6.2012
Teräskonserni FNSteel keskeyttää toimintansa Hangon Koverharissa ja Kemiönsaaren Taalintehtaalla. Valssilankaa valmistavilla tehtailla on yhteensä 450 työntekijää. Lisäksi alihankkijoilla on ollut noin 200 työntekijää tehtaiden yhteydessä.
29.06.2012
UPM myy Kajaanin sahan ja sulkee yt-neuvottelujen päätteeksi jatkojalostustehtaat Aureskoskella ja Heinolassa vuoden loppuun mennessä.
Tehtaiden sulkeminen merkitsee 97 työpaikan vähennystä.
,... Näin se kokoomus turvaa suomalaiset työpaikat.
Hupaisa mantra tuo "itsenäisempi kuin koskaan ennen". Ei oikeasti voi kovin vakavalla naamalla kerrottua olla:
"Liisa on nyt enemmän raskaana kuin koskaan aikaisemmin."
Tässä on se Demokratian ihanuus, olemme itse äänestäneet koko ajan presidentin valta oikeuksien heikentämisen puolesta. Jos olisi perustuslakimme viellä siinä kunnossa että presidentillä olisi eduskunna erottamis valta, tällöin eduskunta joutuisi oikeasti keskustelua avoimesti käymään, joka nykyään puuttuu kokonaan.
Suurin syy on tutkivan journalismin puute, jolla asioiden oikealaita tuodaan esille. Tomittajakunta on tämän vallassa olevan järjestelmän kouluttamia. Täysin ilman minkäänlaista kirrttistä ajattelua, joka tulee esille kun joku hyökkää heidän arvojaan vastaan(maahanmuutto, naisasiat ja sosiaalipolitiikka).
Oikeuslaitos on kokonaan täynnä saman koulutus järjestelmän omaavia tuomareita, joille nykymalli on aina tiedossa oleva malli. Kummastelen vahavasti sitä, kuinka voi olla niin oikeuden mukainen järjestelmä, kun ei minkään asteen arvostelu kestä. Egyptissä jota pidämme kehitys maana, oikeuslaitos voimansa näytti, estämällä armejjan pidätys oikeuden, Meidän oikeuslaitos samalla oman voimansa näytti sanan vapauden puollustajana(Halla-Ahon tapaus). Voimme olla ihan varmoja että eilen iltaiset päätökset, oikeutemme tulkitessaan peruslakiamme liehuvien lippujen hyväksyy, osoitaen täten kuinka hyvin on sen tulkinna tajutaso perustuslaistamme. Mutta miten voi vasemmistolaisen oikeus laitos muuten toimiakkaan.
Mutta on kiva mennä Espaniaan turistiksi, kun voi aina sanoa että on se vain mukava katsoa kuina meidän rahojamme käytetään, jos jokin ei toimi niin voi vain todeta" no nytten tiedän miksi me teitä tuemme, kun etten tätäkään osaa kunnolla tehdä".
Meitä on paljon. Todella paljon. Ei ole mitään, ei niin ainoatakaan, syytä miksi meidän pitäisi alistuua ja sopeutua liittovaltiolle ja sen myötä nöyrän ja kuuliaisen alamaisen rooliin yhtenä osa(/takausautomaatti)valtiona Eurostoliitossa. Eu-suurvallan yhtenä osavaltiona asemamme olisi aivan vastaava kuin Baltian neuvostotasavaltojen asema oli entisessä Neuvostoliitossa.
Suomalaisilla on oikeus historiansa saavutuksiin ja kansallisvaltioonsa, mitkä se on yhtenä kansana saavuttanut suunnattomilla ja epäinhimillisilläkin uhrauksilla.
Kataiset, valehtelevat urpilaiset ja muut eu-federalistit kuulkaas; nyt on tulossa ajat jolloin kansan suuri enemmistö ottaa sen mitä demokraattiisesti sille ei muuten kenties anneta: Oikeuden takaisin omaan maahansa, suomalaisen kansan työn tuloksiin ja tämän kansan saavutuksiin! Itsenäiseen Suomeen. Ja samalla irtautuu Eu-suurvallan ikeestä.
Yhdenkään maan ei tule kuulua Eu:hun vastoin kansalaisten enemmistön tahtoa! Yksinkertaista. Ja meita on paljon. Jos ei aivan tarpeeksi vielä niin ainakin kohta nykymenolla on.
Suurmielenosoitus eduskuntatalolle toimisi "alkuravisteluna" tulevasta, olisi hyvä homma, ja näyttö sille että meitä ei ole kansana alistettu eikä alisteta liittovaltiofederalistiemme tahtoon never ever...Perkele!!
Juuri tällaisia puheenvuoroja varten on US-keskustelu tarpeellinen alusta.
Ei tällaista eduskunnan pöntöstä (kts kirjoittajan vinjetti eli "kansikuva") kuule tai jos kuuleekin, ei tule yleiseen tietoon.
Selkeä, ristiriidaton ja tiukka kannanotto, josta "tunnet sä ihmisen".
Kun nykyisin perussuomalainen poliitikko yleisemminkin on ylittänyt julkaisuriman, alkaa lukutaitoinen yleisö vähitellen oivaltaa, mikä on puolueen linja.
Vanhojen puolueiden - tai hallituspuolueiden - edustajat eivät ihan tällaisia puheenvuoroja pidä ja niinpä heidän kannanottonsa eivät vastaavasti tule niin usein näkyville.
Popularismia sen myönteisessä mielessä tämä lie: "Uskonto, koti ja isänmaa vessanpöntöstä".
Eihän Tossavainen mihinkään asialliseen kysymykseen vastaa.Minulla oli kerran samalainen "parkuja"kun Tossavainen työkaverina,lopulta kyllästyimme siihen jatkuvaan valitukseen,nuoremmat työkaverit kysyivät, voisinko tuoda vaimoni vanhan hameen,laittaisimme sen hänen pukukoppiin,no se jäi tosin tekemättä muista syistä johtuen.
Viljo Juntuselle.
Kerro oma ihanteelinen maailmankuvasi ja maan johtamistapa.
Vanha totuushan on se, että jos on erimieltä mistä tahansa asiasta niin pitää esittää arvostelun lisäksi myös vaihtoehto.
Näitä en ole kertakaan huomannut Sinun esittämisinä tällä palstalla.
Pelkkä arvostelu on, etten sanoisi,itsekeskeisen älykääpiön oman olemattoman egon tavoittelua.
Jos arvostelet niin kerro vaihtoehtosi. Jos vaihtoehtoja ei ole, niin pidä mölyt mahassasi.
Reijo, tehkää taas kerran välikysymys maanpettureiden toimista.
Eihän siinä tarvita muuta kuin se, että edes yksi vänrikki Nappulan apupuolueista järkiintyy ja hallituksen korttitalo romahtaa.
Sen jälkeen nykyinen hallitus vastuuseen toimistaan.
Käytin tällaista linkkiä omassa kirjoituksessani. Se tietääkseni valottaa valtiovarainministeri Urpilaisen (sd.) vastausta välikysymykseen parin viikon takaa.
J. Urpilainen: "Lainaa ei siis anneta suoraan espanjalaisille pankeille. Tämä on ollut Suomen hallituksen johdonmukainen vaatimus."
Lähde: http://valtioneuvosto.fi/toiminta/valikysymykset/v...
Tästä syystä Helsingin Sanomat uutisoi näyttävästi verkkojulkaisussaan:
"Katainen: Emme joutuneet luovuttamaan"
Lähde: http://www.hs.fi/talous/Katainen+Emme+joutuneet+lu...
Suomen hallituksen johdonmukaisen vaatimuksen vuoksi ei kuitenkaan luovuttu, vaikka nyt tuetaankin suoraan espanjalaispankkeja?
Kun katsoo Kataista antamassa "lausuntoja" töllössä, kannattaa muistella TV-sarjaa "Paljastavat valheet". Populaari sarja, mutta aika hyvin tehty ja asiaperusteinen.
Suosittelen.
Ettei nyt vaan koit olisi syöneet "Sula Heijaa Hopsassaan" siniristilippua. On se niin ahdistavaa....
Tossavainen poistaisitko tuon Lavin lulusta lainaamasi tekstin,et ole tainnut ymmärtää Lavin sanomaa.Sinulle "laulun"arvoiset ihmiset ovat vain samoin ajattelevat,Lavi arvosti kaikkia ihmisiä,elämäntavoista,ammatista,uskonnosta, poliitisista näkemmyksestä riipumatta.Lavi oli suur`piirteinen, sinä ahdasmielinen.
Ei hätää Tossavainen liittovaltiosta Suomen osalta sillä kaikki
sopimukset EU:n kanssa, jäsenyys mukaan lukien ovat laittomia.
"Euroopan unioniin liityttäessä Suomi vakuutti EU:lle, että Suomi on liittymisehtojen mukaisesti irtisanonut kaikki kansainväliset sopimukset. Siis myös 20.1.1992 allekirjoitetun naapuruussopimuksen. Tämä ei pidä paikkaansa. Suomi ei ole irtisanonut k.o. sopimusta, vaan on pettänyt näin sekä EU:ta että Venäjää."
Sen sijaan, että pohdimme yksittäisiä askelia, kannattaisi arvioida liittovaltion merkitystä. Laskin blogissani paljonko olisi Suomen nettomaksu tulonsiirtoihin olettamalla liittovaltion budjetin 25%:ksi BKT:Sta ja olettamalla nettomaksuosuuden olevan 20% kuten nykyään.
Tulos oli, että Suomen nettomaksu tulonsiirtoihin on 10 miljardia vuodessa. Saman tuloksen sai kuulemma saksalainen tutkimuslaitos käyttäen pohjana Saksan yhdistymisestä saatuja kokemuksia. Ja luku on alaraja ilman poliittisia riskejä.
Mistä se säästetään?
Eikös talouskasvun pitänyt paikata? Tosiasia kait lienee, että julkisen puolen menoissa, puhtaassa byrokratiassa ja päällekkäisyyksissä on vielä pölyhuiskulla käyttöä. Siis turhilla julkisilla työpaikoilla. Vaan työttömäksi joutuva virkahenkilö nauttii tottakai samanlaisia korvaus ym etuja kuin muutkin, joten tuonkin tien nettoarvo on loppujen lopuksi aika vähäinen.
Mistä otetaan lisää tai mistä säästetään. Tilanne on vakava.
Jotta saataisiin nämä nykyiset lehmäkauppiaat aisoihin niin on syytä palauttaa presidentille eduskunnan hajoitusoikeus.
Lisäksi presidentti pitää edelleen valita kansanäänestyksellä eikä lehmäkauppiaiden torikokouksissa.
Suomessa tarvitaan jo aitoa kansannousua ja nyky-hallituksen syöksemistä mielipuolisesta vallasta. Rahaa annettaa rekkalasteittain ulkomaille roisto-/roskavaltioille (Espanja, Italia, ...) ja työpaikkoja menetetään Suomessa. Suomen pitäisi tukea oman kansan työllistymistä, yrittäjyyttä ja omaa infraansa eikä vaan syytä mielettömiä rahasummia ulkomaille.
Katainen ja Urpilainen pitäisi nostaa syytteeseen maanpetoksesta.
Ei siihen mitään kansannousua tarvita. Ihan tavalliset eduskuntavaalit riittävät.
Mutta jos kansa ei halua, niin kansa ei halua. Joskus täytyy ihan oikeasti tunnustaa olevansa vähemmistössä. Vaikka kuinka jurppisi. Minua jurppii.
Sitten täytyy vain yrittää saada enemmistö muuttamaan mielipiteensä ja tekemään jotain, äänestämään Siilinjärven valo ja hänen aisankannattajansa nurin.
Vaalimainonnan läpimeno kansassa on suoraan verrannollinen rahan määrään joka on käytettävissä.
En tiedä johtuuko vastaukset minusta, mutta kun nykyään kysyn tutuilta, että tätäkö äänestitte, niin vastaukset yleensä ovat olleet siinä määrin negatiivisia, että jos ne toistaisi, niin tulisi kirjoituskielto.
Toisin sanoen, kansa äänesti näin, kun kansa ei paremmin tiedä.
Mielestäni demokratiassa on äänestäjän velvollisuus pysyä oman maan ja maailmankin asioista selvillä. Siitä se lähtee.
"Vaalimainonnan läpimeno kansassa on suoraan verrannollinen rahan määrään joka on käytettävissä.
En tiedä johtuuko vastaukset minusta, mutta kun nykyään kysyn tutuilta, että tätäkö äänestitte, niin vastaukset yleensä ovat olleet siinä määrin negatiivisia, että jos ne toistaisi, niin tulisi kirjoituskielto.
Toisin sanoen, kansa äänesti näin, kun kansa ei paremmin tiedä."
Jos aikuinen ihminen äänestää päättäjäksi sitä, joka jakaa eniten karkkeja, niin hänellä toki on siihen oikeus. Syyttää saa vain itseään, ei karkin jakajaa.
Täällä joku taisikin sanoa jo ettei se ennen näy eduskuntavaaleissakaan tämä eurokriisi ennenkuin leipä on viety suomalaisesta pöydästä. Aktiivisesti poliitiikkaa seuraavat on vähemmistö. Enemmistö äänestää eduskuntavaaleissa "musta tuntuu" periaatteella ja tietenkin sitten naamataulun ja hyvän perseen perusteella.
Sanotaan että äänestäjät ovat itse valinneet tämän politiikan, mutta ennen perussuomalaisia ei edes ollut vaihtoehtoja koska SDP, Kokoomus ja Kepu vuorottelivat hallituksessa, yhden ollessa oppositiossa näennäisesti vastustamassa hallituspolitiikkaa. Konsensus on se mikä Suomen demokratian on vienyt eikä wanhoilla puolueilla ole muuta mahdollisuutta kuin vastustaa puoluetta joka toisi demokratian takaisin politiikkaan.
Olemme eurooppalaisia ensisijaisesti, vasta toissijaisesti suomalaisia.
Ei ole paluuta mihinkään pyhään itsenäisyyteen, mikä on puhdas myytti. Kansallisvaltiot ovat p:stä.
Pelkonen, onneksi sodassa taistellut ja traumatisoitunut isoisäni ei ole kuulemassa tuota halveksivaa ja maanpetoksellista kommenttiasi, jolla tuet Suomen muuttamista Suur-Saksan siirtomaaksi ja globalistien temmellyskentäksi.
Minunkin isoisäni oli sodassa taistelemassa länsimaisen vapauden ja demokratian puolesta. Juuri sen takia Suomen tulee pysyä osana vapaata ja demokraattista Eurooppaa ettei imperialistinen Venäjä enää meitä haukkaa.
Kansallisvaltioiden Eurooppa sai aikaan valtavasti kärsimystä ja sotia, siksi on parempi rakentaa Eurooppaa nyt yhdessä. Kansallisvaltio on vasta 1800-luvulla syntynyt idea ja sen nimissä on oikeasti tehty paljon pahaa.
Kyllä tässä nyt rakennetaan Eurooppaa suurempaa kuviota ja länsimaisen vapauden ja demokratian alasajoa mun mielestä. Liekö sattumaa, että uusi maailmanjärjestys on vilahdellut Kataisen, Stubbin ja Niinistön puheissa tiuhaan viime aikoina?
"Kansallisvaltioiden Eurooppa sai aikaan valtavasti kärsimystä ja sotia..."
Kerroppa Pelkonen jokin esimerkki, mitä pahaa kansallisvaltioiden nimissä on mielestäsi tehty ?
Mitään holokaustisatuja on turha enää syöttää. Siihen valheeseen ei kukaan järkevä ihminen enää usko.
Ehkä vähän provosoivasti ilmaistu mutta täällä on vaikeaa olla provosoitumatta kun jatkuvasti lukee vihanpurkauksia maan pääministeriä ja hallitusta kohtaan, jopa kehotuksia kansannousuun. Eikös sekin ole epäisänmaallista.
Kansallisvaltio-idean nimissä on tehty tosi paljon pahaa erityisesti Euroopan historiassa. Kyllä sitä pitää voida kritisoida.
Ja onko "isänmaallisuus" staattinen aina samanlaisena pysyvä käsite ja kaikkein suurin arvo? Minäkin rakastan Suomea mutta rakastan myös Eurooppaa ja eurooppalaista kulttuuria eikä ne ole toisaan vastaan, sillä Suomi on osa eurooppalaista kansojen perhettä. Kysymys on siitä miten termit "isänmaallisuus" ja "kansallisvaltio" määritellään.
Pelkonen. Vai on epäisänmaallista haukkua maan pääministeriä, joka toimii hullun kiilto silmissään Suomen vahingoksi! Ministerit vannovat valan sormet Raamatulla ihan SUOMEN kansan hyväksi väittäen toimivansa.
Tämä on täydellinen maanpetturihallitus, ja vielä kehtaa toimia Suomen maaperällä. Terijoen hallitus toimi sentään globalismista haaveilevassa NL:ssa. Mutta senkin hallituksen loppu oli surkea. Tosin ei pääministerin. Pääsihän hän Kremlin muuriin Stalinin seuraan.
Katsotaan, mikä on Kataisen kohtalo.
Siinä sulle Pelkonen tekstiä.
"Nauttikaamme kaikkien maailman kansojen ja valtioiden kulttuurien kirjosta. Ei vain ahtaasta eurooppalaisesta liittovaltiosta, joka palvelee vain tiettyjen piirien itsekkäitä tarpeita."
Nimenomaan!
nimim. "Vaihto-opiskelija Tokiosta"
...
Ei Suomi ole tänä päivänä demokraattinen maa, ei ainakaan eduskunnassa eikä puolueiden omissa teoissakaan.
Demokratiaan ei kuulu puoluekuri jolla kaikki pakotetaan olemaan samaa mieltä puolueen diktaattorin kanssa.
Mielestäni puoluekuri pitää lailla kieltää ja jokainen kansanedustaja saa äänestää oman mielensä mukaan, sillä kansalaiset ovat äänestäneet edustajat eikä heidän äänestyskäyttäytymistään saa ohjailla puolueiden diktaattoreiden mielipiteiden mukaisesti.
Luonnollisesti jokainen itseään muita parempana pitävä saa esittää mielipiteensä ja toiveensa muille, mutta ei vaatia sitä, että kaikkien muiden puoleen jäsenten on oltava samaa mieltä.
Demokratiaa on se, että jokainen ilmaisee mielipiteensä vaikka se olisi kuinka puolueen isokenkäisten mielipiteiden vastainen.
Tällä menolla Suomi voi sanoa itsenäisyydelleen hyvästit, ellei ole jo sanonutkin.
Nyt tarvitaan välittömästi uudet eduskuntavaalit ja jos sen tulos on sama kuin nyt, niin sitten valkoinen lippu salkoon antautumisen merkiksi.
Kun liityt puolueseen, mihin vain, sitoudut agendaan josta ei poiketa. Näitä keskusteluja seuratessa on joskus tullut jopa huvittunut olo, kun huomaa miten usko johonkin pelastavaan toimintaan on saatu aikaan.
Puoluekuri on aina ollut itsestään selvyys. Kukaan ei ole kyseenalistanut sitä ennen vaalejakaan. Silti ehdokkaat lupaavat naama peruslukemilla taas ennen vaaleja sellaisia asioita jotka eivät ole puolueen linjan mukaisia, mutta ne myötäilevät sitä mitä mahdollinen äänestäjä haluaa kuulla.
Paras paikka vetäytyä kaikesta vastuusta on ottaa puolueohjelmaan sellaiset seikat jotka tiedetään kestävän kauan. Ne voivat olla jopa mahdottomia, mutta niiden taakse voi sitten koko kööri piiloutua, kun tulee tiukka paikka.
Suomi on puolueiden ja erilaisten yhdistysten ja yhteenliittymien luvattu maa. Kun joku sitten tuntee, että yhdessä meissä on voimaa, niin löytää itsensä puolueesta tai yhdistyksestä, jolla on sidosryhmänsä ja johtajansa, jotka laativat kuinka jokaisen tulee puhua ja käyttäytyä. Sooloilija joutuu puolueen sisällä oppositioon. Puolue päättää, ei yksittäinen edustaja. Tästä vain ei koskaan ennen vaaleja sanota sanaakaan. Joissakin puolueissa ja aattelissa yhdistykseissä joutuu jopa allekirjoituksellaan vahvistamaan, että minä puhun kuin minun on käsketty puhua. Minä toimin kuin minun on käsketty toimia. Omia mielipitetä voivat lausua vain ne, jotka ovat säännöt laatineet.
Siksi on vaikeaa uskoa poliittisen päätöksentekoon. Luulen ja tiedän monen asian olevan julkisuudessa aivan erilainen, kuin se todellisuudessa on.
Esimerkkinä nyt vaikka poliittiset virkanimitykset. Joku paikka kuuluu Keskustalaiselle tai Kokoomuslaiselle. Minusta viratkin pitäisi kuulua pätevälle ja virkaa hakeva käydä soveltuvuustestit, kuten liike-elämässäkin. Ei puolueen jäsenyys pätevöitä mihinkään ja varsinkin Eduskunnassa pitkään toimisessa se työ saa unohtamaan siviiliammatin tyystin ja katoaa se kosketus kokonaan meidän tavisten elämään. Se on nähty ja koettu. Eräskin ministeri kertoi suomalaisen vähimmäispalkan olevan 3500€/kk. Eikä hän ole ollut edes kovin kauaa poliittisena broilerina.
Kaupan kassan 3500€/kk.????? Vain ylemmän korkeakouluasteen tutkinnon suorittaneet keskimäärin yltävät tuollaiseen kuukausiansioihin.
Se kuka haluaa päättäjäksi poliittisin perustein kannattaisi miettiä moneen kertaan mihin häkkiin itsensä laittaa. Ei se helppoa ole, varsikaan jos ei pääse puolueessa korkealle. Puoluejohtajana voi jo puhua ja antaa kommentteja, joita ei tarvitse tarkistuttaa etukäteen kellään.
Toinen vaihtoehto on pysyä mahdollisimman kaukana politiikasta, jolloin saat ajatella aivan itse ja valita mitä puhut ja mitä kirjoitat. Lokerointiyrityksiähän aina tulee, mutta on tämä silti sen arvoista. Vapaa kaikista kahleista. Varsinkin kun niihin kahlesiin ei ole mikään pakko itseään sitoa. Silti asioista voi sopia. Onhan minullakin jos jonkin sortin "sosialisteja" ystävissäni ja Perussuomalaisiakin. Eilen viimeksi saunottiin ja sovussa puhuttiin kaikenmaailman asioista. Jopa politiikasta. Eikä kellään ylähuuli väpättänyt kuin korkeintaan naurusta.
Julkisuudessa puhuu ja kirjoittaa eri henkilö kuin vapaamutoisesti ystävien kesken, jolloin rooliasu on riisuttu.
Puoluekuri=konsensus.
Tätä puoluekuri aihetta sivuten on taidettu kirjoittaa kirjakin. Lumedemokratia.
http://wsoy.fi/yk/products/show/79443
" Ihanneyhteiskunta, jossa luulemme elävämme, on lumetodellisuutta, kuten tieteiselokuvassa Matrix. Harhan on luonut konsensus, pakotettu yksimielisyys."
Heidi K: " Kyllä tässä nyt rakennetaan ... ja länsimaisen vapauden ja demokratian alasajoa mun mielestä"
Millä perusteella?
Jos EU romahtaa täysin taloudellisesti ja poliittisesti, onko se muka vapauden ja demokratian kannalta parempi mm. ottaen huomioon myös nouseva Venäjä.
"Ei siihen mitään kansannousua tarvita. Ihan tavalliset eduskuntavaalit riittävät."
En ihan oikein luottaisi tähän nykyiseen äänestystekniikkaan, jossa äänestyksen tulokset näpytellään tietokoneelle ja tallennetaan tietokantoihin. Relaatiotietokannat ovat äärimmäisen helppoja tuloksien muokkaamiselle ja tietotekniikkakin voi pettää.
Siitä hyvänä esimerkkinä MOT:in "Haamuäänet" vuoden 2007 eduskuntavaaleissa. Kukaan ei voi 100-varmasti sanoa, miten luotettava tämä nykyinen äänestysjärjestelmä on. Yllättäviä vaalivenymisiä tapahtui muun muassa SDP:lle juuri pari viikkoa ennen äänestystä. Syyksi selitettiin vakuuksien vaatimista ja perusosan lisäämisen vaatimuksia sosiaalitukeen. Tiedä häntä, mutta itse en niinkään luottaisi äänestystuloksiin, ennenkuin ollaan selvitetty pienimmätkin heitot äänestystuloksissa.
Sanoisin, että seuraavissakin vaaleissa eduskunta nuijii sopivasti 51% äänisaaliilla tulokset itselleen parhaiksi.
Reijo Tossavainen! Jos olet surullinen ja vihainen vaatiko se myös kiroilemaan oikein harkitusti? Kansanedustajan pitäisi hillitä puheensa ja käytöksensä.
Ilmeisesti hyvä meriitti kuitenkin koska olet tullut nostetuksi yliökirjoittajaksi Uudessa Suomessa. Heikki Typpö sensijaan ei, vaikka on kirjoittanut hiljan erittäin asiallisesti samasta aiheesta kuin sinäkin.
Sipilä unohti kertoa ettei espajalaisilla ole esim.ilmaista koulutusta,kouluruokailua,neuvolapalveluita,kunnallisia päiväkoteja ja paljon, paljon muuta mitä meillä kansalaiset saa maksamistaan verorahoista.Espanjalaiset maksavat ne joko omasta kukkarostaan tai kalliden vakuutusten kautta.Sipilän lausunto "tätä on vähän vaikeaa kertoa kansalaisille" on tahallista asioiden vääristelyä.Nyrkkisääntönä voidaan pitää mitä korkeammat verot sen korkeampi elintaso, esimerkkeinä kaikki pohjoismaat.Yhdysvalloissa,missä mm. terveydehoito perustuu vakutuksiin on Suomeen verrattun tehoton ja kallis.
Reijolle. Aivan! Tämä kirjoittamasi aihe on tärkeä pitää esillä ja aktivoida ihmisiä keskustelemaan. Sinulla on pari muutakin aihetta, joista olen "otettu". Jaksamista vaan koska kynäsi on terävä. Parhaiten viesti meneekin perille kun kirjoittaa kansanomaisesti ja keskustelee aktiivisesti lukijoiden kanssa kuten sinä teet. Ihmiset ovat hyvin ymmällään tämän hallituksen politiikasta. Yli puoluerajojen.
"Ihmiset ovat hyvin ymmällään tämän hallituksen politiikasta."
Lievästi sanoen näin ja enemmän ymmällään mitä mahdollisuuksia on vaikuttaa omaan tulevaisuuteensa ja sen tuhoajiin. Peruspalvelutkin häviävät tämän hallituksen toimesta ja tämä näkyy päivittäin uutisissa ja omissa kokemuksissa.
Reijolle! En ihmettele, että blogissasi on lukukertoja kuten Typönkin ja muutaman muun jotka on laitettu merkille. Keskustelu lukijoiden kanssa on kiitettävä ominaisuus jota Soini ei jaksa. Vähän se on väärinkin, että puolueessa jäävät asiantuntevat ja kokeneet edustajat suurten puheenjohtajien varjoon.
Hymy hyytynee vähitellen sillä emme voi pelastaa koko maailmaa emmekä edes Eurooppaa. Muistetaan kyllä Markku uuspaavalniemen puheet. Oliko hän aiemmin keskustassa? Siellä onkin ollut kovaa liikehdintää kannattajien (äänestäjien ) joukossa. Syksyn vaalitulos voi olla yllättävä koska keskustan linja (Eurooppa-pelastus) muistetaan liiankin hyvin. Nyt on toinen ääni kellossa.
Tuolta sivun alalaidasta voi katsella Markun varoitukset ja puheet.
http://www.uusis.fi/
Tässä pari,
Markku Uusipaavalniemi ja totuus rahasta 1/3
http://www.youtube.com/watch?v=hzbGUxz2reo&feature...
J Makkonen. Kyllä vaan! Pitäisi ajatella tulevaisuutta eikä vain sitä miten kohtalaisesti toimeentulevat pärjäävät hyvin ja elintaso sekä luxus on ollut pysyvää. Nuoriso, alle 40-vuotiaat äänestävät sankoin joukoin kokoomusta vaikka heidän piikkiinsä on laitettu paljon maksettavaa tulevaisuudessa.
Muistan oikein hyvin 1990-luvun alun ja lamavuodet jolloin asiantuntijat varoittivat ennelta arvaamattomista ja hallitsemattomista tapahtumista kun liityttiin EU:hun. Luulisi, että loppu on lähellä vaikka vakuutetaan aivan päinvastaista.
Nyt on uhrattava kaikki federalismin alttarille tai koko projekti voi kusea!
Kommenttini Veli Pesosen blogikirjoitukseen (EU-liittovaltio on välttämättömyys):
http://velipesonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/110180...
Veli Pesonen, esitän sinulle nyt muutaman kysymyksen joihin toivon, että osaat vastata.
1. Mitä mieltä olet pankkipomo Stefan Törngvististä? Varmaan euroliberalisteille tyypilliseen tapaan leimaat hänet populistiksi.
2. Mitä mieltä olet taloussanomien uutisoinnista? Taidat kuitenkin vain seurata eurokriisiä iltapäivälehdistä ja hesarista.
3. Mitä mieltä olet taloussanomien toimittaja Jan Hurrin analyyseistä? Varmaan euroliberalisteille tyypilliseen tapaan leimaat hänetkin populistiksi.
4. Onko New Yorkin yliopiston taloustieteen professori Nouriel Roubini mielestäsi populisti? Entä Strategy Economicsin johtaja Matthew Lynn?
5. Onko Wall Street Journal, jossa on julkaistu eurokriittisiä analyysejä mielestäsi populistinen julkaisu?
Euroliberalisteille tyypilliseen tapaan luot sellaista yleistystä, että eurokriittisyys on vain huru-ukkojen puhetta.
Oikeastaan taloussanomat on ainut valtamedia Suomessa, joka uutisoi eurokriisistä kattavasti. Valveutuneet kansalaiset joutuvat seuraamaan eurokriisiä internetin kautta ulkomaisista medioista, koska eivät saa ansaitsemaansa tietoa Suomen medioista. Ulkomaisissa medioissa esitetään aivan erilaisia näkemyksiä mitä näissä kotimaisissa medioissa (esim. hesari, iltapäivälehdet ja muut sanomalehdet).
Katainen laukoo täällä Suomessa (maassa, jossa on sananvapaus - ainakin toistaiseksi), että julkisuuden henkilöiden pitää kiinnittää huomiota mitä sanovat eurokriisistä kansalle ettei tule ristiriitaisia näkemyksiä.
Tällainen liittovaltiokehitys ei tule menemään poliittisesti läpi ilman seurauksia. Kansa kyllästyy ja tilanne eskaloituu. Nyt kun Suomi hyväksyi pysyvän vakausmekanismin niin syksyllä ruvetaan leikkaamaan kansan toimeentulosta ja sosiaaliturvasta. Syntyy kapina ja tilanne eskaloituu.
Inhoan väkivaltaa, mutta hyvinvointivaltion pelastamiseksi ja Suomen itsenäisyyden turvaamiseksi joudutaan luultavasti käyttämään fyysisiä voimakeinoja.
Kannattaa lukea Taloussanomia ajatuksen kanssa (suosittelen myös Jan Hurrin analyysejä):
http://www.taloussanomat.fi
Eräs Jan Hurrin analyysi:
http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2012/06/13/m...
Taloussanomista:
Tossavainen, kun halveksit niitä jotka äänestivät ja tulevat äänestämään nykyisiä hallituspuolueita jotka kannattavat eu:a ja pidät heitä,siis suurinta osaa kansaa epäisänmaalisena kysyn sinulta:Vanhin lapsistani täyttää syksyllä 35v. Itse olin 35v.vuonna 1974,jolloin Kekkonen valittiin poikkeuslailla presidentiksi,lähinnä NL:n painostuksesta.Kumpi meistä, minä v.-74 vai poikani v.-12 elää itsenäisemmässä Suomessa.Toiseksi,veditkö lipun salkoon näinä Kekkosen vuosien aikana jolloin tässä maassa demokratiasta ei ollut tietoakaan.Tähän kysymykseen haluan vastauksesi,myös muut "isänmaaliset"voivat ottaa kantaa hyvin yksinkertaiseen kysymykseen.
Integroituminen on vääjäämätön kehitys koko maailmassa tiedonkulun lisääntyesä ja matkustuksen kasvaessa. Silloin käsite itsenäisyys saa myös uutta sisältöä.
Aikoinaan Joutsan maisemissa hämäläiset ja savolaiset sotivat keskenään. Nykyään ei sellaista voi kuvitella, kun he ovat kaikki Suomen tasavallan asukkeja. Kaipaako joku niitä entisiä aikoja?
Voi hyvin kuvitella, että jossain vaiheessa tulevaisuudessa ihmetellään samalla tavalla kuinka on mahdollista, että Euroopan maat ovat sotineet keskenään. Eipä nykyäänkään enää voisi kuvitella USA:ssa veristä sisällissotaa.
Sellaiseen tilanteeseen Euroopassa on kuitenkin vielä hiukan matkaa ja sillä aikaa kuvioissa on mukana edelleen ulkopuolisia mahteja, jotka saattavat uhata Suomen itsenäisyyttä ja suomalaisten turvallisuutta syvemmin ja konkreettisemmin. Integroitumiskehitys ja Suomen mukana olo sellaisessa on kuin jatke viime sotien taisteluille, joissa saimme sellaisen torjuntavoiton, että olemme nyt vapaita valitsemaan paikkamme eurooppalaisessa integraatiossa.
Kiitos siitä sotiemme veteraaneille!
Edustaja Tossavaiselle ja Perussuomalaisille tarjottiin paikkaa tai jopa kahta päästä päättämään näistä asioista. Ei kelvannut.
Nyt tämä ikuinen itku näyttää vain jatkuvan vaikka kukaan muu ei ole sanallakaan maininnut Euroopan liittovaltiosta mitään.
Alkaa muistuttaa hyvin läheisesti Vesa-Matti Loirin luoman Nasse-sedän hahmon matkimiselta nämä jatkuvat vihapuheet hallitusta kohtaan, jonne tehtiin tilaa.
Nyt te olisitte viitoittamassa tietä pois ahdingosta tässä vankassa kolmen A:n maassa.
Nasse-setäkin oli aina erittäin vihainen. En tosin muista mikä se aihe oli. Kaiketi tällaiset kirjoitukset uppoaa johonkin pieneen kansanosaan, jolle kokonaisuus ei ole hahmottunut. Se ero rhaliitosta ja EU:sta on agendan ykkönen. Näitä erittäin vaikeita, monimutkaisia ja maailmanlaajuisia ongelmia yksinkertaistamallako meidän elintasomme tästä vielä nousee olemalla vihainen?
Työllisyystilanne täällä murheenlaaksossa näyttää olevan melko hyvä. Toinen meistä maahnamuuttajista ei tarvinnut olla päivääkään työtön.
Toinen meistä ei tarvitse tehdä enää töitä. Silti on kysyntää. Kun ei valita eikä vikise. Ennen luulin, että kotoa ei töihin haeta. Olin väärässä. Nyt käytiin jo mökilläkin kysymässä. Mistä lienee osoitteenkin saanut, kun en ole kertonut edes paikkakuntaa missään.
Tossavainen,ET vastannut KYSYMYKSEENI,oliko liian hankala?Isäni joka aloitti työnteon 13 vuotiaan kävi läpi jatkosodan,rakensi omin käsin omakotitalon äänesti eu.n puolesta,ei koskaan uhonnut isänmaalisudellaan,päin vastoin inhosi joidenkin yritystä isänmaalisuuden omimisesta.Uskon Kataisen ja Urpilaisen isänmaalisuuteen siinä kuin kenenkä tahansa muiden,mikä on suomalaisten etu siitä voimme olla eri mieltä ja se pitäisi sallia.On suorastaan halpamaista väittää joiden aatesuuntaa edustavien politiikojen olevan maanpettureita.Omasta mielestäi Soinin ja persujen politiikka ajaisi Suomen sellaisen suohon josta nouseminen olisi vaikeaa jopa mahdotonta.Tossavainen toistan vielä,Veditkö lipun salkoon Kekkosen ajan Suomessa.
En yritä vastata Tossavaisen puolesta, mutta isoisäni oli 39-45 sodissa lääkintämiehenä nähden varmasti enemmän sodan karmeutta kuin monet muut. Jokainen joka on ollut sodassa, haluaa kaikin keinoin sitä välttää.
Maanpetturi on mielestäni henkilö, joka tietoisesti toimillaan saattaa maansa heikompaan tilanteeseen. Maanpetturiksi Katainen/Urpilainen ei näin ollen sovi. Jos joku uskoo aatteeseensa niin paljon, että on valmis uhraamaan edustamansa valtion tulevaisuuden, niin sitä voidaan pitää vaan uskonnollisena tyhmyytenä. Ongelma tulee vastaan kun petetään äänestäjiä kateettomilla lupauksilla kuten "markkinavoimista otetaan niskalenkki" + monella muulla samanlaisella.
Katsokaapa kuinka usein päättäjien (Olli Rehn, Katainen, Urpilainen) lausunnot ovat käyneet toteen. Kyseisestä katraasta Urpilainen taitaa olla ainoa, jonka joku lausunto on pitänyt paikkaansa.
Heikka: "pääministeriä, joka toimii hullun kiilto silmissään Suomen vahingoksi!"¨
Tällainen kiihkoilu on ikävää. Tunteita voi ilmaista mutta on raju väite sanoa että pääministeri tietoisesti toimii Suomen vahingoksi. Hallituksessa on muuten suurin osa Suomen puolueista.
Tosiasia on että hallitus pyrkii luovimaan vaikeassa tilanteessa ja yhdessä muiden kanssa löytämään ratkaisua, joka pelastaisi Euroopan ja sen myötä Suomen.
Totta, ei pääministeri varmasti tietoisesti toimi Suomen vahingoksi. Mutta toimiiko hän edes ylipäänsä tietoisesti?
Juuri tämänkaltainen sinisilmäisyys paistaa Kataisestakin.
Oma veikkaukseni on, että hän ainakin haluaa kovasti uskoa toimivansa parhaiten, vaikka todennäköisesti tietääkin sisimmissään että rotkoon menee.
Olen asunut Portugalissa ja Espanjassa riittävän pitkään ja matkustellut Etelä-Euroopassa muutenkin oppiakseni tuntemaan hieman sikäläistä kulttuuria.
Korruptiolla on muuallakin Euroopassa pitkät juuret, mutta etenkin katolisissa maissa.
Kuvaavaa on, että Portugalissa kahvinmyyjätkin koittavat lorottaa vettä kahviin säästääkseen hieman ja asiakas saa kuravettä, jos ei osaa varoa.
Tässä on kyseessä maailman historian suurin ryöstö, jossa tietyt pankit kuppaavat rahaa, ja sinisilmäiset poliitikot ja heidän peesaajansa siunaavat koko touhun.
Goldman Sachs on myöntänyt ja se on paljastettu heidän firman sisäisistä sähköposteista ja muista kommunikaatioista, että he tietoisesti myivät arvottomia sijoituksia, ja samaan aikaan löivät omilla sijoituksillaan vetoa myymiään roskapapereita vastaan. Sekin on vain jäävuoren näkyvä huippu.
Nämä häikäilemättömät tyypit ovat mm. EKP:n johdossa, Kreikan ja Italian johdossa ja neuvonantajina.
Nyt viedään untuvikkoja ja huolella.
Suomella on lapsi pääministerinä, joka ei todennäköisesti suostu katsomaan todellisuutta silmiin, vaikka se olisi nenän edessä (hän tapasi mm. sotarikollisen ja Italian pääministerin Aldo Moron murhasta oikeudessa osalliseksi nimetyn Henry Kissingerin Bilderberg-kokouksessa, jossa samat rapahenkilöt koittavat ohjailla näitä vilttiketjuja omille linjoilleen).
Vielä murheellisempaa on kuitenkin se, että näitä samoja "johtajia" vielä kaikilla palstoilla puolustellaan.
Tässä ei olla Eurooppaa pelastamassa millään tavalla. Viimeiset tuhkat viedään uunista, ja kun roistot ovat pelastaneet omansa, korttitalon annetaan romahtaa. Todennäköisesti seuraavan sodan jälkeen on tiedossa hyvin tuottavia jälleenrakennusprojekteja, ja mahdollisuus muodostaa entistä mieleisempi ei-demokraattinen hallinto sen jälkeen, kun nämä joidenkin mielestä p:stä olevat kansallisvaltiot on tuhottu myötämielisten hölmöjen etukäteen hurraamana.
Pidän Kataisen tapauksessa mahdollisena näitä kolmea ja niiden yhdistelmiä: 1. Ei vain äly riitä, 2. Ostettu asemalla ja kaveruuksilla (eli halvalla), 3. Hurhatanut eurostoliittouskoon, eli TAHTOO tietoisesti Suomen itsenäisyyden pois. Tuo 3. sisältää sen "hullun kiilto silmissään". Tietysti jokin muukin on mahdollista, jokin mania, missä todellisuudentaju alkaa heittää.
Arto Grandlund. "Sipilä unohti kertoa . . . "
Siksi juuri, mainitsemistasi syistä onkin vaikea saada toimimaan hyvin erilaisia EU-valtioita sillä kaikkien maiden valtioiden sisäiset tilanteet ovat totaalisesti erilaisia ja toimivat eri pohjalta kuin esimerkiksi Pohjoismaat.
Ihmettelen suuresti, että pelkällä rahallisella tukemisella hitsataan valtiota yhteen. Toiset maksavat ja toiset saavat - se tuntuu pelottavalta tulevaisuuden kuvalta Suomen kannalta, joka on maksaja. Etelä-euroopan sekä muiden ilmaantuvien kriisimaiden haaste on siinä, että he voivatkin ottaa Pojhoismaista mallia kansalaistensa hyväksi ja erityisesti korjata raha- ja pankkisektoriliikennettä terveeseen suuntaan. Sellainen integraatio taikka neuvonpito olisi mahdollinen diplomaattisella tavalla.
Mutta mitähän kriisivaltiot pitäisivät siitä, että opettaisimme oman pilkuntarkan pankkijärjestelmämme toiminnat ja tiukat sääntömme heille? Menisikö se läpi, että me paremminvoivat valtiot perustaisimme valvontakomitean ja kyttäysjärjestelman kriisimaiden pankeille? Miten siis tämä kaikki saadaan muka toimimaan?
Mikäli Jari Jakosen kommentti pitää paikkansa siitä, että aikanaan pääministeri Kiviniemi ja valtiovarainministeri Katainen toimivat lainvastaisesti,ilman eduskunnan suostumusta, antamalla Suomen varoja noin 8 miljardia euroa ERVV:n käyttöön Portugalin tukipakettia varten ja yrittivät vielä salata sen, niin miksi sitä ei ole saatettu valtakunnan oikeuden käsiteltäväksi?
Eikö laki olekaan kaikille sama?
Kansanedustaja Tossaivainen: " Nykyisen hallituksen toiminta ajaa enemmän eteläisten valtioiden ja koronkiskureiden asiaa enemmän kuin suomalaisten etua...voisi käyttää nimitystä Terijoen kakkoshallitus."
Tämähän voisi jo ylittää uutiskynnyksen tyyliin "kansanedustaja vertaa Kataisen hallitusta Terijoen hallitukseen"
Oletko samaa mieltä myös siitä Heikan ajatuksesta, että pääministeri toimii "hullun kiilto silmissään suomalaisten vahingoksi"?
Turha näille normikokoomuslaisille tai loka-Laitisille, mukasivistyneille pölhöille, on opettaa historillisia totuuksia.
Stubbit ja Donnerit ovat paatuneita rahvaan halveksijoita, freudenthalilaisia natseja.
En minäkään halua mamuna omien rahojeni menevän Espanjaan, Kreikkaan enkä muihinkaan oman taloutensa sössineisiin maihin. IHAN totta.
Useimmille suomalaisille on kelvannut Espanja, Kanaria, Kreikan saaristo ja Italian saaristo ja muutama Perussuomalainekin on viettänyt siellä vuosia verotta.
6 kk. ja hakemus eläkeläiseltä ja verotuksen voi siirtää Espanjaan, Portugaliin tai Belgiaan, joissa SAVA on 1.75% /v.
Eikä muita maksuja, koska näissä maissa ei eläkeläisiä veroteta kuin omaisuudesta.
Mantereella voi jokainen eläkkeensaaja suomalainen, siirtää verotuksensa Espanjaan. Ainoastaan valtion ja kunnan palveluksessa hankittu eläke ei siirry. Yksityisellä sektorilla hankittu eläkekertymä voidaan siirtää Espanjaan, Portugaliin tai Belgiaan aikoinaan tehdyn sopimuksen mukaan.
Eläkeläisestä tulee rajoitetusti verovelvollinen ja tietenkin hän maksaa veronsa myös näihin maihin, jos ryhtyy sielä eläkepäivinään ansaitsemaan.
Käytännössä Suomesta hankittua yksityisellä sektorilla tai yrittäjänä hankittua eläkettä ei veroteta lainkaan. Vain tuo SAVA maksu menee, joka sekin on keksintönä varsin kummallisin perustein saatu aikaan.
Näissä kolmessa maassa eläkkettä ei veroteta pienistä summista, kuten ei työstäkään. Kattosumma vaihtelee autonomisten alueiden mukaan. Myös omaisuus vaikuttaa verotukseen.
Kukaan ei kuitenkaan käytännössä vahdi sitä, että asuuko verotuksensa näihin maihin siirtänyt vaaditun 6 kk./v. ulkomailla. Eikä sitäkään miten paljon monet ansaitsee näissä maissa todellisuudessa, koska pimeetä hommaahan löytyy kaikkialta.
Kukaan näihin maihin muuttanut ei pääse eroon Suomen verottajasta, sillä kekseliäät ovat kehitelleet termin rajoitetusti verovelvollinen, josta Pääministeri Kalevi Sorsan hallituksen aikana tehdyssä sopimuksessa ei mainita sanakaan. Kukaan Espanjaan, Portugaliin ja Belgiaan muuttanut eläkeläinen ei ole veropakolainen, sillä hän on yhä Suomenkin verotuksen piirissä. Se, että näissä maissa tuloverotus on paljon maltillisempaa, ei taas kuulu tähän sopimukseen mitenkään.
Kanarian saaret on autonominen alue ja sillä on omat verokäytäntönsä ja lakinsakin. Ne poikkeaa mantereen käytännöstä monella tavoin. Koskaan en saanut täydellistä selkoa näistä seikoista, koska käytännöt ja teoria ovat Espanjassa eri asioita ja kumpaakin muutetaan alituiseen ja virheet ovat niin tavanomaisia, että minulta loppui jo vuosia sitten niiden alituisesta korjaamisesta johtuva v-käyrän nousu laskea normaalitasolle. Suomessa on sikäli helppoa, että yhden virheen korjaamisen voi sentään jotenkin sivistyneesti saada korjauksen ilman kiroilua ja irvistelyä (itsekseen tietenkin).

Kommentoi 141 kommenttia