Reijo Tossavainen, toisinajattelija Sanoja ja tekoja. Nöyrästi, mutta nöyristelemättä.

Meillä ei ole varaa suuriin kuntiin

Mitkään tilastot tai tutkimustulokset eivät todista, että suuri kuntakoko olisi tehokkaampi kuin pienempi kuntakoko. Tilanne on tosiasiassa päinvastoin.

Entinen yritysjohtaja Paavo Jauhiainen kirjoitti Maaseudun Tulevaisuus lehdessä otsikolla "kunnissa suuri on kallista". Siitä lainaan muutaman tilastotiedon:

Ryhmänä kaikkein pienimmät eli jopa alle 5000 asukkaan kunnat (108 kpl) pääsevät toimintakuluissaan alle sen, mitä vastaavat kulut ovat yli 100 000 asukkaan kunnissa.

Jos kaikkien kuntien toimintamenot laskettaisiin Helsingin kustannustasolla, menot olisivat koko maassa 39,4 miljardia euroa. Yli 100 000 asukkaan kaupunkien kustannustasolla vastaava lukema olisi 35,3 miljardia euroa ja 10.000-50.000 asukkaan kustannustasolla 31,6 miljardia euroa.

Kuten edelläolevasta näkyy, Helsingissä toimintamenot ovat jopa lähes kolmanneksen suuremmat kuin pienissä kunnissa. Ero on järkyttävän suuri!

Vielä yksi yksityiskohtainen esimerkki: Perusopetus maksoi suurimmissa kunnissa keskimäärin 8314 euroa per oppilas. Vastaava luku pienissä kunnissa oli vain 7489 euroa. Ero on todella merkittävä.

Näin ollen ollaan aiheuttamassa tälle maalle todella suuri vahinko, kun hallitus ja sen tukena olevat puolueet ajavat suuria kuntia. Kenellä niihin on varaa, kun jo nykyisen kokoisilla on ihan riittävästi ongelmia?

On siis kiistaton tosiasia, että suurissa kunnissa haluttuja säästöjä saadaan aikaiseksi vain palveluja karsimalla. Ja mistä niitä sitten karsittaisiin? Siihen on helppo vastata, että palvelut ajetaan alas kaupunkiin liitettävien maaseutukuntien alueelta.

Nykyinen kuntakeskustelu pitäisi kääntää päälaelleen. Meidän pitäisi pohtia sitä, kuinka isot kunnat voisivat toimia nykyistä tehokkaammin? Pitäisi miettiä, miten suuret kaupungit pystyisivät yhtä tehokkaaseen toimintaan kuin pienet kunnat!

Siksi on perusteltua todeta, että tulevat kunnallisvaalit on kansanäänestys lähipalvelujen ja lähidemokratian puolesta tai hallituksen "uudistuksen" puolesta.

www.reijotossavainen.net

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (38 kommenttia)

Reijo Tossavainen

Perussuomalaiset haluavat, että näistä asioista keskusteltaisiin ennen kunnallisvaaleja myös Eduskunnassa. Siksi aloitteestani Perussuomalaiset päätti jättää välikysymyksen.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Joensuu tekee yli 18 miljoonan alijäämän ja mielellään ottaisivat reunakunnat paikkaamaan tappionsa. Samalla hallitus leikkaa kunta-avustuksia kiihdyttääkseen pakkoliitoksia.

Reijo Tossavainen

Kouvolalla "tasapainotustarve" noin 10 % budjetin loppusummasta. Siis Kreikan luokkaa.

Kouvolan ongelmat selittyvät pitkälti sillä, että siellä toteutettiin reilut kolme vuotta sitten Virkkusen mallin mukaisia kuntaliitoksia.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

Ei vaan kyllä tämä Kouvolan kuntaliitosmalli sopii täysin teidän perussuomalaisten ajamaan malliin jossa kuntayhtymiä vähennetään ja kuntaliitokset tehdään vapaaehtoisesti.
Turha sitä on toisen niskaan sellaista laittaa mitä itse on viime vaaleissa ajanut.

Kouvolan kuntaliitoksen väliarviointia

http://www.kouvola.fi/index/uutiset/2012/08/69c8Zy...

Pekka Heliste

Pienillä kunnilla ei ole väestöpohjaa tuottavuutta nostavien investointien tekemiseen

Se merkitsee näivettymistä

Esim uuteen tekniikkaan terveydenhoidossa ei voida satsata kun laitteita ei voi ostaa seisomaan käyttämättömänä.

Tietotekniikka maksaaliikaakoska ylläpidetään 400 järjestelmääyhden sijasta etc

Käyttäjän TeppoNygren1 kuva
Teppo Nygren

Jos kuntaliitosten myötä terveydenhoitopalvelut siirtyvät suurkuntien kuntakeskuksiin, niin eihän sitä uutta tekniikkaa pienten kuntien alueelle tulisi silloinkaan, joten joka tapauksessa mentäisi ojasta allikkoon, vaikka asiaa miltä kantilta katselisi. Vai ajattelenko jonkin asian väärin?

Pekka Heliste

Ajattelit väärin, nyt tuota tekniikka on vain keskussairaaloissa jos sielläkään eli palvelu on entistä kauempana

Mitä virkaa on terkkarilla,josta saa vain jodia polveen ?

Käyttäjän mikkosavelius kuva
Mikko Savelius

Missä kaupungissa/kunnassa on paremmat palvelut kuin Helsingissä? Kerropa pari kuntaa nimeltä. Samalla mainitse niiden veroäyri, valtionosuudet ja velkaantumisaste.

Suurien kuntien veroäyri on pienempi ja niiden valtiolta saamat avustukset ovat keskimääräistä pienemmät.
http://mikkosavelius.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1152...

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Eikä ole ihmekkään, kun täältä muualta Suomesta ajetaan nuo palvelut pakolla alas ja siirretään sinne pääkaupunkiin. Kokoomus tappaa maaseudun.

Reijo Tossavainen

Esim. Helsingissä palvelut tuotetaan todella kalliisti, paljon kalliimmalla kuin pienemmillä paikkakunnilla, kuten blogissani kerrotaan. Helsinki pärjää, koska siellä on veronmaksukykyistä porukkaa - mutta se onkin sitten jo ihan eri juttu.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

Reijo Tossavainen

"Ennen kuntaliitosta Valkealassa koulunjohtajan ja kunnanjohtajan välillä oli yksi virkaporras. Nyt niitä uudessa Kouvolassa kaksi porrasta enemmän. Se lisää kustannuksia ja vaikeuttaa päätöksentekoa."

Tuohan tarkoittaa silloin että Kouvolan johtosäännöt ovat yksinkertaisesti huonot, jos kukaan tiedä mistä voi ja saa päättää.

Reijo Tossavainen

Mitä enemmän asiaa pallotellaan virkaportaalta toiselle, sitä hämärämmäksi asiantuntemus muuttuu. Organisaatio voi olla kovinkin selvä, mutta virkaportaiden tuoma hidaste on ja pysyy. Ja myös kustannuksia siitä tulee.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

Reijo Tossavainen

"Mitä enemmän asiaa pallotellaan virkaportaalta toiselle, sitä hämärämmäksi asiantuntemus muuttuu. Organisaatio voi olla kovinkin selvä, mutta virkaportaiden tuoma hidaste on ja pysyy. Ja myös kustannuksia siitä tulee."

Ne todelliset hidastukset tulevat kyllä siitä kun asiat kiertävät kunnallisen päätöksen tekojärjestelmän läpi, lautakunta kunnanhallitus valtuusto ja vielä pari kertaa edestakaisin noiden välillä.

Otetaan vaikka esimerkiksi uuden vakituisen työntekjän palkkaminen. Yksityisellä palkkauksesta päättävä soittaa työvoimatoimistoon ja palkkaa sieltä uuden työntekijän, kun taas kunnallisella puolella lautakunta pyytää luvan hallitukselta uuden työntekijän palkkaamiseen ja kunnanhallitus sen sitten myöntää ja vasta nyt voi lautakunta sen uuden työntekijän töihin palkata.
Kokouksiin menee aikaa kuukausia.

Se hidaste ei ole virkamies ppätösten hitaudesta vaan kunnalisen päätöksen teon hitaudesta.

Ja kuten aikaisemmin sanoin että jos asiaa pallotellaan portaalta toiselle ja jos kukaan ei oikein tiedä kenen pitäisi siitä vastata on silloin poliittiset päätäjät hyväksyneet huonot johtosäännöt.

Reijo Tossavainen

Saveliukselle kaksi erilaista vertailukohdetta: Helsinki vs. Eskoo ja Helsinki vs. Luumäki.

Käyttäjän mikkosavelius kuva
Mikko Savelius

Näyttää siltä, että perussuomalaiset ja keskustalaiset perustelevat omaa kunnanvirastoaan, korkeaa velkaantumista ja yhä nousevaa veroäyriään "lähidemokratialla".

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

Kyllä jokaisessa kunnassa on oltava kunnanvirasto.
Tuskin sinäkään olet valmis sitä kunnanvirastoa Helsingistäkään lopettaa, vaikka tunnut pitävän niitä aivan turhina.

Petri Haapa

Siihen aikaan, kun vielä oli erillinen Loimaan kaupunki ja erillinen Loimaan maalaiskunta, niin se maalaiskunnan kunnanvirasto taisi sijaita kaupungissa.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

Vai oli Loimaalla noin, mutta kuten sanoin jokaisesta kunnasta löytyy kunnanvirasto. Loimaan maalaiskunnastakin löytyi sijainti vain oli sitten naapurin puolella. Tämä kunanvirastoon liittyvä lausunto ei ollut mitenkään pienten kuntien olemassa oloa vastaan eikä puolesta vaan pikemminkin päinvastoin.

Petri Haapa

Joo, minäkin vain totesin asian - ei sen kummempaa

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Mikäli suuri on kaunista ja tehokkainta, niin eikö silloin kannattaisi suomeen tehdä kerralla vain yksi kunta? Miksi kokoomus ja Virkkunen ajaa 80 kunnan pakkoliitoksia?

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen

Paljon on säästöjä saatavissa aikaiseksi järkevällä ja modernilla tietotekniikalla. Toki asiantuntemusta ja rahaa pitää olla perusinvestointeihin ja ylläpitoon. Kunnanvirastojen ja kuntien palvelujen toteutuksissa mennään pankki- ja postipalvelujen suuntaan. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin kuntien ja työssäkäyntialueitten elinkeinoelämän kehitys. Omavaraisuutta tulopuolelle on pakko saada. Muuten ei kunnian kukko laula ei isolle eikä pienelle.

Reijo Tossavainen

Esim. terveyspuolen tietotekniikka kehittämällä saataisiin jopa miljardiluokan säästöt. Tämä esimerkkinä kertokoon, että on väärin, kun nyt katsotaan lähinnä hallintorakenteita, kun pitäisi katsoa miten palvelut tuotetaan.

Jarmo Makkonen

"Mitä virkaa on terkkarilla,josta saa vain jodia polveen ?"

Oletan vahvasti että yli 90% terveyskeskuslääkärikäynneistä johtaa vain reseptiin ja poikkeamiseen apteekissa.

Pekka Heliste

Pitääkö tällaista verten olla tuollainen linnake kalliine varusteineen ja suurella avustavalla henkilökunnalla,

Muualla maailmassa lääkärillä on kotivastaanotto tailääkäri tulee kotiin.
Ja lääkäriltä saa jodinpolveen, joten apteekkiinkaan ei tarvitse mennä

Kalevi Wahrman

Täältä vähän kantaa:

Uusi KÄ netissä
http://www.kansanaani.net/
Kansan Ääni 4/2012: Leikkaukset eivät pelasta pahoinvoinnilta

Hallituksen budjettiriihen yhteydessä kansalaiset järjestivät Säätytalon ulkopuolella varjoriihen, jossa todettiin leikkausten pahentavan kriisiä. Lue Kansan Äänestä, minkä viestin mielenosoittajat lähettivät Kataisen hallitukselle.

Tuoreimman numeron muita aiheita:
+ Eurojuna meni jo

+ Helsingin puistojen puolesta

+ Kuntavaaleissa kamppaillaan kaupunkitilasta

+ Dialektinen materialismi ja Higgsin bosoni

+ Ruuan hinnannousu uhkaa kaikkein köyhimpiä

Reijo Tossavainen

Wahrman: Tämän blogin aiheena eivät ole kommunistien tiedotteet. Jatkossa poistan.

Petri Haapa

"On siis kiistaton tosiasia, että suurissa kunnissa haluttuja säästöjä saadaan aikaiseksi vain palveluja karsimalla."

Pienissä kunnissa ei voi palveluja karsimalla säästää, kun niitä palveluja ei ole. Pari uutta sydäntautipotilasta vuoden aikana, niin pikkukunnan budjetti heittää häränpyllyä

Reijo Tossavainen

Sydäntautipotilas aiheuttaa kustannuksia kuntakoosta riippumatta. Yhteiskunnan kannalta katsottuna kustannus ei häviä, vaikka kuntarajoja muutetaan.

Eniten meteliä on pidetty maaseudun ikääntyvästä väestöstä. Silloinkin unohdetaan, että eivät vanhukset minnekään häviä kuntaliitoksen myötä. Ne vain siirtyvät toisen kunnan "harteille".

Petri Haapa

Toki sydäntautipotilas aiheuttaa kustannuksia, mutta suuressa kunnassa on enemmän pelivaraa talousarviossa. Suuressa kunnassa ei tarvitse vaihtaa kouluruokailua puurolinjalle yllättävän avosydänleikkauksen kustannusten takia.

Jaakko-Matti Kaakinen

Siksipä terveydenhuollon ja peruskoulutuksen tulisikin kuulua valtion kustannettaviksi.

Käyttäjän Hermits kuva
Tomi Virtovuo

Ystäväni pääsi PS.n ehdokkaaksi täällä helsingissä. Tulossa kiireinen syksy. http://www.kuntavaalit.2012.kotisivukone.com/

Käyttäjän Jouni kuva
Jouni Tuomela

Onko Ahvenanmaan malli siis suositeltava, siellä lienee kuntia kymmenittäin. Joita maan suurimmilla summilla tuemme.

Käyttäjän Papaone kuva
Pekka Pulkkinen

Juha Salmi.
Ei nykyisen Kouvolan johtosääntö huono ole,ei ainakaan viiden vuoden suojatyöpaikoista nauttivista Hyvä-Velijärjestelmän jäsenistä.
Tosin tavalliset,näitä elättävät veronmaksajat ovat täysin eri mieltä.
Toivoa vain sopii,että tulevien kunnallisvaalien lopputulos siirtää nämä itsekeskeiset,omaa ja puolueidensa etuja ajavat ahneet päättäjät sinne mihin he kuuluvatkin,kaatopaikalle tai kortistoon.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

Omaat mielenkiintoisen näkemyksen kunnantyöntekijöistä ja meinaat heidät jopa kortistoon laittaa?

Käyttäjän Papaone kuva
Pekka Pulkkinen

Ainoastaan ja vain turhanpäiväisistä täysin tarpeettomista johtajista ja päälliköistä joilla ei ole peukaloidensa pyörittämisen lisäksi mitään annettavaa kunnalle ja veronmaksajille.
Ruohonjuuritason duunareita arvostan ja heitä tarvitaan lisää, ja paljon, joten turhat johtajat ja päälliköt kortistoon.
Jos joku todella väittää, että Kouvolan kaupungin ylin Tilaaja-Tuhlaaja-organisaatio ei ole täysin ylimitoitettu suojatyöpaikoista nauttivista Hyvä-Velijärjestelmän jäsenistä niin on syytä hakeutua hoitoon.
Kuten blogistikin totesi, niin Valkealassa ennen kuntaliitosta tarvittiin koulutoimen ja kunnan johdon välille yksi virkaporras ja nyt tarvitaan kolme.
Miksi?
Siksi, että täysin tarpeettomat tyhjänpäiväiset johtajat ja päälliköt saavat nauttia viiden vuoden suojatyöpaikoistaan ilman oikeata työvelvoitetta.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Kyllähän kepun kohdalla on ainoastaan säilyttää poliitinen valta pienissä maaseutukunnissa.Kaikki jotka politiikka seuraavat sen ymmärtävät.Kepu vie tässä persuja kuin pässiä narussa.Mitähän se Lenin taas sanoikaan tälläisistä ihmisistä.Miksihän nuoret lähtevät pois nääntyvistä pikku maalaiskunnista jossa heille ole mitään tarjottavaa,ei ole mitään.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

> Pitäisi miettiä, miten suuret kaupungit pystyisivät yhtä tehokkaaseen toimintaan kuin pienet kunnat!

Voisitte tehdä tästä vaikkapa kirjallisen kysymyksen hallitukselle. Vai menisikö liikaa vitsin puolelle? Olisi tässä kyllä ihan aitoa ja hyödyllistä asiaakin.

Toimituksen poiminnat