Reijo Tossavainen, toisinajattelija Sanoja ja tekoja. Nöyrästi, mutta nöyristelemättä.

Ulkomaalaisille rekoille tiemaksut kunnossapidon rahoittamiseksi

Maamme tieverkko on rapistunut pahoin. Korjausvelka on jo peräti parin miljardin euron luokkaa. Tilanne on pahentunut erityisesti nykyisen hallituksen aikana.

Mikäli määrärahoja ei koroteta, tilanne johtaa jo lähivuosina pahaan kierteeseen. Onhan tosiasia, että euron säästö kunnossapidossa aiheuttaa kolmen euron vahingon, koska huonoon kuntoon joutunut tie vaatii ennenpitkää kalliin peruskorjauksen.

On siis suorastaan edesvastuutonta, että säästäminen aiheuttaa kohtuuttomia vahinkoja.

Kuljetusyrittäjät toivovat tiemaksujen käyttöönottoa ja rahojen ohjaamista tienparannushankkeisiin. SKAL ehdottaa tiemaksuratkaisuksi Eurovinjetin käyttöönottoa. Se on aikaperusteinen raskaalle liikenteelle suunnattu tiemaksujärjestelmä, johon kuuluu useita EU-maita, mm. Ruotsi ja Tanska. Järjestelmän avulla Suomi voisi kerätä ulkomaisilta kuljetusliikkeiltä jopa 10 miljoonan euron tiemaksut vuodessa.

Suomen ja Venäjän välinen liikenne on nyt käytännössä kokonaan venäläisten yritysten käsissä. Muistamme kuinka naapuri takavuosina kaikenlaisin vippaskonstein vaikeutti suomalaisyritysten toimintaa. Nyt kun suomalaiset on häädetty kuljetusmarkkinoilta, ongelmia ei ole ollut.

Venäläisten kuljetusyritysten autoissa on lähes aina erikoissuuret polttoainetankit, joten niiden ei tarvitse edes tankata Suomessa.

 

(Jos toivot, että myös muut lukisivat blogin tekstin, niin paina allaolevia Facebook ja Twitter näppäimiä.)

www.reijotossavainen.net

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Hannu Töyri

Kun polttoaineveroa korotettiin, niin SKAL:ssa arvioitiin muistaakseni, että n. 400 alan yritystä lopettaa toimintansa kohonneiden verojen vuoksi. En tiedä tarkkaa lukua, mutta ainakin osa näistä siirtyi ulkomaisten yritysten hoidettaviksi. Venäjällä polttoaineen hinta on vain puolet suomalaisesta hinnasta. Jos em. verolla maksetaan teiden kunnostuksia, niin eikö ole aika kohtuutonta, asettaa suomalaiset logistiikka-alan yrittäjät heikompaan asemaan, jolloin esim. venäläiset ja virolaiset vievät jopa kotimaan kuljetukset suomalaisilta yrittäjiltä.

Muistaakseni veron korotusta perusteltiin ilmaston lämpenemisen estämisellä. Miten venäläisten ja virolaisten autojen tuottama CO2 ei lämmitä.... jos se nyt mitään lämmittää.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Suomelta puuttuu kyky lähes kaikessa tehdä laatua. Kalliilla hinnalla saadaan korkeintaan välttävää.

Suomessa on toistaiseksi hieman uudemmat autot kuin Latviassa. Viro meni ohi jo aikoja sitten. Kohta Suomessa on siten kaikkein vanhimmat autot. Se siitä rikkaudesta ja hyvinvoinnista.

Mikko Saarinen

Kyllä Ruotsin kapeilla teillä, sellaisilla kuin meillä täällä Suomessa, uria ja paikkauksia näkee. Syynä on se, että rekan on pakko ajaa urassa pysyäkseen kaistamerkintöjen välissä. Suomessa moottoritietkin on urilla, kun kaistat on niin kapeita.

Ruotsin leveäkaistateillä uria ei synny, kun autoilijat voivat valita ajolinjansa vapaasti ja tie kuluu tasaisemmin.

Suomessa kaikki päätiet pitäisi leventää leveäkaistaisiksi. Silloin myös hitaasti kulkevien, kuten pyöräilijöiden, traktoreiden ja mopoautojen, ohitus on turvallisempaa. Ajoin kerran Turku-Pori tietä iltahämärässä. Tiellä oli kilometrien pituinen jono joka mateli 50 km/h. Syynä oli mopoauto jonka perässä oli kaksi rekkaa. Vastaantulevan liikenteen takia rekat eivät päässeet ohi kun mopoautoilija sitkeästi ajoi koko matkan omaa vauhtiaan antamatta jonolle mahdollisuutta ohittaa. Leveäkaistalla tämäkään ei olisi mahdollista.

Käyttäjän Papaone kuva
Pekka Pulkkinen

Tiemaksut raskaalle liikenteelle välittömästi.
Perseennuoleminen Venäjän suuntaan loputtava.
Venäjä on jatkuvasti kehittänyt suomalaiselle liikenteelle täysin älyttömiä uusia maksuja.
Koska suomalaiset päättäjät uskaltavat tehdä saman venäläisille?
Ei Suomi voi, eikä saa olla venäläisten sosiaalihuolto.

Toimituksen poiminnat