Reijo Tossavainen, toisinajattelija Sanoja ja tekoja. Nöyrästi, mutta nöyristelemättä.

Perussuomalaisia pilkataan "taiteen" keinoin ja verovaroin

Tänään tulee "maailmanensi-iltaan" elokuva, jossa verovaroin keskitytään "taiteelliseen" pilkkaan, jonka kohteena on Suomi ja suomalaiset, mutta erityisesti perussuomalaiset. Elokuvassa eri kansallisuuksia edustavat henkilöt puetaan suomalaisiin kansallispukuihin. Itse elokuva on tehty "Big brother" tyyliin improvisoiden.

Suomen Kuvalehti on uutisoinut asian näyttävästi ainakin nettilehden puolella. Siellä otsikossa somalitaustainen Mustafe Hagi toteaa, että "perussuomalaiset on antanut luvan unohtaa Suomen lakipykälät tasavertaisuudesta ja syrjinnästä". Mielestäni se on järkyttävää vihapuhetta ja asioiden vääristelyä, jonka kohteena on noin puoli miljoonaa suomalaista.

Suomen Kuvalehti väittää, että "viime viikolla perussuomalaiset kunnallispoliitikot saivat estettyä Lieksassa yhdeksän syyrialaisen alaikäisen kiintiöpakolaisen tulon Suomeen". Siinä lehti valehtelee. Toki perussuomalaiset olivat vastaan, mutta ei heillä ole valtuustossa enemmistöä. Homman ratkaisivat demarit.

Tässä asiassa itseään suvaitsevina ja sivistyneinä pitävät henkilöt ovat kaikkea muuta kuin suvaitsevia ja sivistyneitä. Tosiasiassa köyhä Lieksa on ottanut ilmeisesti kunnan kokoon nähden eniten pakolaisia. Nyt siellä on katsottu, että resurssit eivät riitä enempään, koska paikalliset ihmiset tarvitsevat myös yhteiskunnan huolenpitoa.

Hagi väittää SK:n jutussa, että "perussuomalaiset määrittelevät koko maailman omasta pienestä, kapeasta näkökulmasta. Se menee toistuvasti läpi myös Suomen valtion tasolla. Se on vielä pelottavampaa kuin se, mitä he ajattelevat".

Ensinnäkin on yllättävää, että Hagilla on niin yliluonnollisia kykyjä, että hän pystyy lukemaan jopa ajatuksia. Toisekseen ihmettelen, että Hagi ja muut mukasivistyneet ja mukasuvaitsevat eivät paheksu sitä, että esim. rikas Kauniainen on suhtautunut nuivasti pakolaisiin. Nyt sinne taidettiin ottaa pari afrikkalaista, ja sen vuoksi järjestettiin erilaisia "sopeuttamistilaisuuksia" uroteon tiimoilta. Jopa Hesari näki asian niin merkittävänä, että uutisoi tapahtuneen.

Palaan vielä "True finn" elokuvaan. Siinä Mustafa Hagi on pukeutunut Härmän miesten kansallispukuun. Pidän sitä yhtä sopimattomana kuin sitä, jos perussuomalaiset pukeutuisivat afrikkalaisittain ja lähtisivät sen jälkeen naureskellen Lieksan torille.

 

Jos haluat, että muutkin lukevat blogin tekstin, niin paina allaolevia Facebookin ja Twitterin painikkeita.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

21Suosittele

21 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (103 kommenttia)

Käyttäjän SamiRinne kuva
Sami Rinne

Suvaitsevaisuuteen ja sivistykseen kuuluu myös pilkan kestäminen ja kenties sen näkeminen kannustuksena parempaan suoritukseen.

Taiteilijana olen erittäin skeptinen eräänlaisesta kirjoitukseen sisältyvästä ajatuksesta, jonka mukaan taiteellista vapautta ja sen myötä sanomisen ja tekemisen vapautta pyrittäisiin rajoittamaan 'loukkaavuuden' perusteella.

Sama koskee ajatusta, että verovaroin tuotettujen teosten tulisi olla ketään loukkaamattomia. Niistä tulisi hajuttomia, mauttomia ja värittömiä.

Mihin perussuomalaiset pyrkivät tälläisillä ulostuloilla? Minulla ainakin herää epäluulo siitä, että hallituksessa he suojelisivat julkisuuskuvaansa vaikkapa kieltämällä YLEä kritisoimasta itseään? Eikö tämä ollut juuri sitä, mitä he itse puheissa vastustavat?

Reijo Tossavainen

Jos vaikkapa minä tekisin taideteoksen, jossa keskittyisin esim. somaleiden pilkkaamiseen, niin se ei varmaankaan olisi taidetta jota suvaittaisiin...

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Et ole nähnyt edes koko elokuvaa ja esität että sinua on pilkattu siinä.

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä Vastaus kommenttiin #9

Tossavainen on kunnon rehellinen populisti. Näissä hänen blogeissä annetaan usei kritiikkia kaikesta mahdollisesta, mutta koskaan ei tule esille järkeviä vaihtoehtoja ilmi.

Käyttäjän SamiRinne kuva
Sami Rinne

Riippunee siitä, missä kontekstissa sitä tulkittaisiin ja ylittäisikö se laissa määritellyt rajat vaikkapa kansanryhmää vastaan kiihottamisesta.

Yleisesti ottaen voisi kai todeta, että ei se MITÄ sanot vaan MITEN sanot. Huumori on vaikea laji ja pelkkä pilkkaaminen halpamaista.

Ei se riitä, että joku loukkaantuu. Sananvapaus kattaa tälläiset tulkinnat.

"Euroopan ihmisoikeustuomioistuin (EIT) on linjannut useissa ratkaisussaan, että sananvapaus kattaa myös sellaiset viestit, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät valtiota tai jotakin väestönosaa; tätä vaativat moniarvoisuus, suvaitsevaisuus ja avarakatseisuus, joita ilman ei ole kansanvaltaista yhteiskuntaa. Tällä perusteella on Suomessakin tehty päätöksiä jättää syyte nostamatta, vielä vuonna 2005.

Suomen tulkinnanvarainen lainsäädäntö uhkaa kansalaisten oikeusturvaa ja antaa mahdollisuuden tuomioille, jotka ovat ristiriidassa EIT:n linjauksen kanssa."

https://www.effi.org/uutiset/120615-effi-lain-tule...

Yksikään puolue ei käsittääkseni muuten täytä kansanryhmää vastaan kiihottamista, vaikka sellainen tulkinta tuntuisikin monelle olevan mieleen...

Minna Eerolainen

On eri asia pilkata somaleja kuin perussuomalaisia. Muuten, en kyllä myöskään muista lukeneeni ikinä kansanedustaja Tossavaisen kirjoittaneen mitään myönteistä somaleista..Kirjatkaa toki jos olen väärässä:)

Reijo Tossavainen Vastaus kommenttiin #14

Eerolainen: "On eri asia pilkata somaleja kuin perussuomalaisia."

Tähän virkkeeseen tiivistyy mukasuvaitsevainen ja mukasivistynyt "ajattelu".

Käyttäjän HarriMulari kuva
Harri Mulari Vastaus kommenttiin #15

Kyllä, sivistynyt ja suvaitsevainen ihminen osaa erottaa toisistaan syntyperän ja johonkin puolueeseen kuulumisen. Pilkkaamisen mielekkyys missään tilanteessa on asia erikseen, mutta jos Tossavaisen kritiikki perustui tähän, niin sitten se malka pois silmästä. Rautalangasta: samalla tapaa on eri asia pilkata somaleita kuin vihreitä.

Käyttäjän SeikkuKaita kuva
Seikku Kaita Vastaus kommenttiin #14

Minna Erolainen: Niin tuntuu olevan. Kaikki eläimet olivat tasavertaisia, paitsi siat, jotka olivat vielä tasavertaisempia.

Jos somali sanoo mitä tahansa persuista, Illman ei näe aihetta hetkauttaa korviaan. Jos persu lainaa sanomalehdessä julkaistun tekstin ja vaihtaa kansanryhmien nimet muuttamatta tekstin muuta sisältöä, Illman järjestää persulle tuomion ja jättää alkuperäisen lehtiartikkelin tutkimatta.

Orwell oli optimisti.

Käyttäjän joonasl kuva
Joonas Lyytinen

Tämä on varmaan vaikeasti hahmotettava asia, mutta jos oikein pinnistää kansanedustaja Tossavainenkin voinee ymmärtää mikä ero on mahdollisella perussuomalaisen puolueen pilkkaamisella ja etnisen ryhmän pilkkaamisella.

Edellä mainittu on poliittinen liike, jolla on poliittisia tavoitteita ja joka toimii aktiivisesti politiikan kentällä noiden tavoitteiden toteuttamiseksi. Politiikan piirissä erilaisten näkemyksien ja poliitikkojen arvostelu, ankarakin sellainen, on ihan sallittua. Rikoslaissakin todetaan: "Edellä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna kunnianloukkauksena ei pidetä arvostelua, joka kohdistuu toisen menettelyyn politiikassa, elinkeinoelämässä, julkisessa virassa tai tehtävässä, tieteessä, taiteessa taikka näihin rinnastettavassa julkisessa toiminnassa ja joka ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä."

Somalit eivät ole poliittinen liike, eikä "somalit" ryhmänä toimi politiikassa, elinkeinoelämässä, julkisessa virassa tai tehtävässä, tieteessä, taiteessa taikka näihin rinnastettavassa julkisessa toiminnassa.

Tästä johtuen, arvoisa kansanedustaja Tossavainen, on eri asia tehdä kriittinen tai jopa "pilkkaava" elokuva perusuomalaisesta puolueesta kuin kokonaista etnistä ryhmää pilkkaava elokuva.

Mutta toki te älykkäänä ihmisenä tämän ymmärrätte.

Pentti Järvi Vastaus kommenttiin #76

Silmiini ei ole osunut Tossavaisen pilkkaa somaleista, sensijaan heidän hyysääjistä sitäkin enemmän, mikä on aivan oikea ja ainoakin menettely.

Käyttäjän HarriMulari kuva
Harri Mulari Vastaus kommenttiin #85

@85. Haluatko Reijo Tossavainen vahvistaa, että haluat Pentti Järven mukaan pilkata somalien hyysääjiä?

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Olen samaa mieltä. Ongelmaksi muodostuvat liian tulkinnanvaraiset lakitekstit, sillä meistä kaikki kestävät eri tavoin pilkkaa, arvostelua tai ns. haistattelua.

Olisi varmastikin mahdotonta luoda Suomessa uutta Monty Pythonia, kyllä joku ryhmittymä vetäisi niin paljon herneitä sieraimiinsa, että tekijät olisivat kaltereiden takana alta sen lyhyemmän aikayksikön.

Aion itse suhtautua asenteella "vähänpä nämä tietävät", enkä todennäköisesti haaskaa aikaani perfor... siis epäperformanssiin, vaikka siitä vähän maksettaisiin. Miljoona euroa verojen jälkeen aiheuttaisi sentään harkintaa. ;)

On parempaakin tekemistä.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Sami Rinne!

"Taiteilijana olen erittäin skeptinen eräänlaisesta kirjoitukseen sisältyvästä ajatuksesta, jonka mukaan taiteellista vapautta ja sen myötä sanomisen ja tekemisen vapautta pyrittäisiin rajoittamaan 'loukkaavuuden' perusteella."

Taiteilijana minäkin olen erittäin huolissani maamme taiteilijajärjestöjen toiminnasta, jotka rikkovat maamme solmimia Ihmis- ja Perusoikeussopimuksia, Perustuslakiamme ja EU:n Perusoikeuskirjaa. Ja näin rajoittavat taiteen vapautta! Yhdenvertaisuuslaki löytyy samanmuotoisena maamme solmimista Ihmis- ja Perusoikeussopimuksista!

Yhdenvertaisuuslaki 20.1.2004/21

2 §
Soveltamisala
Tätä lakia sovelletaan sekä julkisessa että yksityisessä toiminnassa, kun kysymys on:
1) itsenäisen ammatin tai elinkeinon harjoittamisen edellytyksistä taikka elinkeinotoiminnan tukemisesta;
2) työhönottoperusteista, työoloista tai työehdoista, henkilöstökoulutuksesta taikka uralla etenemisestä;
3) koulutuksen, mukaan lukien erikoistumis- ja uudelleenkoulutuksen, tai ammatillisen ohjauksen saamisesta; taikka
4) jäsenyydestä tai toiminnasta työntekijä- tai työnantajajärjestössä tai muussa järjestössä, jonka jäsenillä on tietty ammatti, taikka järjestön antamista etuuksista.

Suomen Perustuslaki 11.6.1999/731

13 §
Kokoontumis- ja yhdistymisvapaus
Jokaisella on oikeus lupaa hankkimatta järjestää kokouksia ja mielenosoituksia sekä osallistua niihin.
Jokaisella on yhdistymisvapaus. Yhdistymisvapauteen sisältyy oikeus ilman lupaa perustaa yhdistys, kuulua tai olla kuulumatta yhdistykseen ja osallistua yhdistyksen toimintaan. Samoin on turvattu ammatillinen yhdistymisvapaus ja vapaus järjestäytyä muiden etujen valvomiseksi.
Tarkempia säännöksiä kokoontumisvapauden ja yhdistymisvapauden käyttämisestä annetaan lailla.

Euroopan Unionin Perusoikeuskirja (2007/C 303/01)

12 artikla
Kokoontumis- ja yhdistymisvapaus
1. Jokaisella on oikeus rauhanomaiseen kokoontumisvapauteen ja yhdistymisvapauteen kaikilla
tasoilla erityisesti poliittisessa, ammattiyhdistys- ja yhteiskunnallisessa toiminnassa, mihin sisältyy, että
jokaisella on oikeus perustaa yhdessä muiden kanssa ammattiyhdistyksiä ja liittyä niihin etujensa
puolustamiseksi.

Mutta eihän näistä varmaankaan saisi puhua ja näitä asioita julkisesti ottaa esille? Saatikka että maamme taiteilijajärjestöt korjaisivat toimintojansa vastaamaan edellämainittuja lakeja ja sopimuksia!

Käyttäjän SamiRinne kuva
Sami Rinne

"Taiteilijana minäkin olen erittäin huolissani maamme taiteilijajärjestöjen toiminnasta, jotka rikkovat maamme solmimia Ihmis- ja Perusoikeussopimuksia, Perustuslakiamme ja EU:n Perusoikeuskirjaa. Ja näin rajoittavat taiteen vapautta! Yhdenvertaisuuslaki löytyy samanmuotoisena maamme solmimista Ihmis- ja Perusoikeussopimuksista!"

Öh..?! En tiennytkään tälläisistä rikkomuksista...mihin tarkalleen ottaen viittaat?

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #61

Taiteilijajärjestöjen kuten taidemaalariliiton ja vastaavien jäsenhakumenettelyihin, tokihan sinulla taiteilijana on nämä tiedossa!?

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Elokuva on nähtävisä Yle Areenassa klo 19.00 alkaen, ensi-iltaesityksen jälkeen :

http://www.ihmefestival.fi/ohjelma/ihme-teos-2014/

Antoisaa elokuvailtaa :)

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Nappasin Espoossa lehdenjakajalta toissa viikolla Moskovan matkalukemiseksi Savon Sanomien paksun ilmaisnumeron. Kirjailija Marko Kilpi muistelee siinä ilahtuneensa saatuaan virallista tukea kirjastaan tehtävälle elokuvalle jo ennen kuin oli sellaisesta ehtinyt uneksiakaan, mutta hän olisi voinut muistaa myös kuinka pääkaupungin kyltyyriväki uutisoi Kuopion huumehörhöistä tehtävän filmiä edistämään savolaisuutta maailmalla.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Marko Kilpi on nykyajan "Aapeli", proosallisemmalla kirjallisella otteella tosin.

Käyttäjän SariKarlstrm kuva
Sari Karlström

Olisi siihen "näyttelijä"kaartiin voinut ottaa edes muodon vuoksi suomessa syntyneen suomalaisen =)

Itse en ole koskaan kuullut kenenkään sanovan, että suomalainen ei voi olla suomalainen jos ei ole syntynyt suomessa? No, minä asunkin suomenruotsalaisessa kunnassa ja täällä ollaan vähän niin kuin "Impivaaralaisia sisäänlämpeeviä", eikä tänne sivistys ole oikein iskostunut muualta kuin Ruotsista (sanoo joku). Siitä huolimatta osaamme me suomalaisetkin täällä laulaa snapsilauluja ja syödä rapuja, äänestää Lucianeitoa ja laittaa usko,toivo,rakkausvalot ikkunoihin jouluna, eikä hommassa ole mitään ihmeellistä, vaikka välillä tuntuu, ettei suomessa edes asu =)

Hauskaa sinällään, että integroituminen tähän kuntaan on ollut aika kivutonta, vähäisiä väärinymmärryksiä lukuunottamatta. Kaunis kaupunki ja kivat ihmiset, mikäs täällä on ollessa =)

Käyttäjän SariKarlstrm kuva
Sari Karlström

Mä en ole kuullutkaan tuosta "elokuvasta". Sivistyksessä aukko näköjään ;) Anyway, jos elokuvassa todellakin annetaan ymmärtää, että juuri perussuomalaiset pystyvät yksin torppaamaan pakolaisten tulon köyhiin kuntiin ja ovat muutenkin "syyllisiä" kaikkeen pahaan, on ilmeisesti pukeuduttava burkhaan, jota koristaa perussuomalaisten logo ja otettava myös kantaa asioiden tilaan Suomessa!

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Taiteen yksi keskeisin tarkoitus on herättää keskustelua ja ajatuksia, joten taideteos on onnistunut tehtävässään ennen kuin se on edes varsinaisesti julkaistu.

Edustaja Tossavainen: "Siinä Mustafa Hagi on pukeutunut Härmän miesten kansallispukuun. Pidän sitä yhtä sopimattomana kuin sitä, jos perussuomalaiset pukeutuisivat afrikkalaisittain ja lähtisivät sen jälkeen naureskellen Lieksan torille."

Perussuomalaiset ovat valittaneet kovasti, etteivät somalit integroidu Suomeen, mutta yllättäin kun somali haluaa pukea kotimaansa kansallisasun ylleen, edustaja Tossavainen mukanärkästyy.

Minusta olisi ihan hauskaa, jos edustaja Tossavainen pukeutuisi välillä afrikkalaiseen asuun. Moni suomalainen mies tekee niin. Vaikkapa jokin kaftaani on oikein mukava asu helteellä vaihteeksi.

Paavo Vaattovaara

Tuosta kansallispuvun käytöstä - Saamelaiset ovat hyvin tarkkoja reagoimaan jos heidän kansallispukuaan käytetään heidän mielestä sopimattomasti. Viimeiseksi Tanja Poutiainen sai kritiikkiä puvun käytöstä.

Miten lie sopivaa se, kun Vantaalla asuva Afrikasta maahanmuuttanut käyttää härmäläistä kansallispukua.

Suvakit sen kyllä suvaitsevat, se on tässäkin nähty.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Vaattovaara. Olet väärässä. Saamelaiset nimenomaan olisivat tahtoneet Tanja Poutiaisen käyttävän mieluitsen oikeata saamelaispukua, koska Poutiaisen asu ei ollut sitä, ainoastaan sen inspiroima.

Käyttäjän PaavoVaattovaara kuva
Paavo Vaattovaara Vastaus kommenttiin #59

Kyllä se oli lisä paheksuntaa siitä, että oli käyttänyt jotain "viritelmää".

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Muistan kohun mikä tuli Aake ja Pirkka-Pekan saamelaishuumorista, myös porua tuli romanihuumorista, olikohan pulttibois?

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Kaikki viisaanakaan pidetytyt elokuvaihmiset eivät taida tietää kuinka sisäministeriö kansliapäällikkö Ritva Viljasen johdolla ohjasi Lieksaan ensimmäiset somalit. Kuten blogiotteestani vuodelta 2004 ilmenee, olin herrojen kiusaksi penkonut Lieksan historiaa.

http://ronkko.blogspot.fi/2004_05_01_archive.html

Ritva Viljanen osallistui joskus noihin aikoihin Hanasaaren kulttuurikeskuksessa pidettyyn Partiolaisten seminaariin, ainoana suomenkielisenä mm. Christoffer Taxellin, Björn Wahlroosin ja kuningas Kaarle Kustaan (!) vierellä.

Reijo Tossavainen

Olin toimittajana paikalla, kun kaikkein ensimmäiset somalit saapuivat Suomeen ja Valkealaan. Mieleeni on jäänyt erityisesti se, kun kun he ihmettelivät lunta ja pakkasta.

Myös Hesarin silloinen piirtäjä Kari sai somalien tulosta aiheen pilapiirrokseen. Siinä on kuvatta muutamu somali ja taustalla on tienviitta, joka toiseen suuntaan osoittaa Valkealaan ja toiseen suuntaan Mustialaan.

Pentti Järvi

Maahanmuuttajilla pyritään pönkittämään omaa yksityistä taloutta mm. perheryhmäkoti Tuikun osalta. Näköjään myös sosiaalidemokraatit ovat nähneet huijausyrityksen läpi, semmingin kun mistään syyrialaislapsista ei mitä ilmeisimmin ollut kysymyskään.

http://mediaseuranta.blogspot.fi/2014/03/yle-lieks...

Päivitys: Lieksan kaupunginhallituksen eilisen päätöksen valtakunnallisessa uutisoinnissa oli virhe. Alkujaan kaupunginhallituksen piti esittää valtuustolle, että yhdeksän alaikäistä syyrialaispakolaista otetaan perhekoti Tuikkuun. Päättäjien tiedossa oli kuitenkin sähköposti, jonka mukaan kaikille syyrialaisille kiintiöpakolaisille on jo löytynyt paikka. Tarjolla olisi afrikkalaisia, pääasiassa perheitä.

Käyttäjän SariKarlstrm kuva
Sari Karlström

Nimimerkki Marika antaa hyvän ja tyhjentävän analyysin, liittyen maahanmuuttoon =)

Linkki;

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kulttuuri/kuvataid...

Pentti Järvi

Marika: "Tällaiset höpöhöpö-jutut vain ärsyttävät, koska ne käyttävät maahanmuuttokeskustelun palstatilaa, mutta ne eivät edista todellista keskustelua millimetrilläkään. Nämä projektit tosin onnistuvat huijaamaan osan maahanmuuttajista ja kukkahattusuomalaisista mukaansa edistämään jotain ihmeellistä ”suvaitsevaisuutta ja yhteyttä”, josta kenelläkään ei edes ole yhteisesti hyväksyttyä määritelmää olemassa."

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Perussuomalaiset linjasivat taiteen ja kulttuurin taannoin eduskuntavaaliohjelmassa. Siinä toivottiin taiteen ilmentävän kansallishenkisyyttä ja siellä on myös kohta:

"Myös maahanmuuttajien kotoutuksessa kansallinen identiteettimme ja isänmaallisuutemme saakoon sijansa"

Eli nyt kun maahanmuuttajat ovat korostaneet suomalaista identiteettiään varsin kansallishenkisessä mielessä pukeutumalla kansallispukuun ja toimivat näin kuin suoraan Perussuomalaisten ohjelmasta, se onkin VÄÄRIN.

Käyttäjän HarriMulari kuva
Harri Mulari

Hyvä huomio. Soini on julkisuudessa vaatinut ehdotonta kuuliaisuutta vaaliohjelmalle. Onko tässä nyt Tossavaiselle huomautuksen paikka?

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Niin kuule Tossavainen pilkataan muitakin poliitikkoja ja puolueita ja ihan verovaroin.

Eivät Persut ole missään etulyöntiasemassa, hallitusta ja sen tekoja ivataan ja piestään taiteessa tällä hetkellä paljon enemmän.

Mediassa asia on toisin, kun ennen edellisiä vaaleja Persut olivat erityisasemassa, melkeinpä median lemmikki, nyt sen sijaan hallitusta hehkutetaan. Ja tämä kaikki ainakin osittain verovaroilla.

Verot kun kerätään KOKO kansalta, ei vain Persuilta, ei kokoomuslaisilta eikä demareiltakaan.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Sitä saa mitä tilaa!

Kulttuurin rahoituksesta päättävät ovat pakkoruotsittajia ja/tai RKP:läisiä.

Joten on aivan luonnollista, että PS:lle annetaan kyytiä tuutin täydeltä kulttuurinkin saralla.

Kepu, SDP, Vas ja Kok ovat pakkoruotsipuolueita. joten he saavat olla rauhassa.

Aivan samalla tapaa 1970-luvulla kulttuuri oli pitkälti kommariaatetta, koska taideapurahoja jakoivat vasemmistolaiset. Nyt pakkoruotsiaate on korvannut kommariaatteen ja suomettumisen.

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen

Taide on yksi parhaimmista ja tehokkaimmistakin keinoista ottaa kantaa yhteiskunnan epäkohtiin ja/tai tilaan. Osa taiteestakin saa impulssinsa kysynnästä. Vaikea ottaa ko. elokuvaan kantaa näkemättä sitä, mutta sellainen tunne Tossavaisen blogin perusteella tulee, että elokuvalla vastataan myös sloganiin "sitä saa mitä tilaa"

Käyttäjän anitaorvokki kuva
Anita Koivu

Isänmaallisuus on tärkein omaa maata koossapitävä voima. Historian tuntemus näyttää olevan liian heikoissa kantimissa koululaitoksessamme kun nykynuoriso ei tunne realiteetteja.

Venäjän vallan aikana suomenkieli sai maassamme virallisen aseman. Venäjän vallan aikana tuli yleinen äänioikeus myös naisille.
Kannattaisi enemmän olla perussuomalaisten linjoilla, ettei käy kuten Krimillä. Filmikin tehtiin ennen Krimin selkkausta!
Nimimerkki: Taidetta harrastava ja abstraktisesta taiteesta pitävä perussuomalainen NAINEN!

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

No PeruSSuomalaisistahan ei ulkopuolisen tarvitsisi tehdä satiiria ollenkaan, te teette sen ihan itse.

Marianne Niemelä

True Finn-elokuvaan ei ymmärtääkseni ole käytetty verovaroja. Ainakin sen tuottanut Ihme-festivaali toimii yksityisellä rahoituksella.

Antti Jokinen

Mikäli on yksityisillä varoilla tehty, niin sitten ei ongelmaa. Jokainen tuottaa omilla rahoillaan vaikka millaista hömppää, jos niin haluaa. Julkisia varoja ei tällaisiin teennäiseen humpuukkiprojekteihin ei pidä myöntää.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Kukahan sen sitten päättää että kuinka korkeakulttuuria taiteen on oltava, jotta sitä voidaan tukea? Perussuomalainen taideministeri? Pidetään huoli että tehäänkin sitten vain kansallismielistä taidetta!

Antti Jokinen Vastaus kommenttiin #83

Mitä? Ovatko perussuomalaiset jo hallituksessa?

Käyttäjän SamiRinne kuva
Sami Rinne

Olisi kiva lukea yksikin perussuomalainen kirjoitus, missä somalit eivät olisi ns. kovassa ytimessä. Se, kun tuntuu olevan niin kovin kaukana perussuomalaisuudesta...

Mutta olenko nyt pakotettu olemaan otsikkoa mukaillen siinä käsityksessä, että taiteen keinoilla ei saa pilkata, loukkaannuttaa tai järkyttää ketään - varsinkaan perussuomalaisia? Ja varsinkaan ei verovaroin?

Tälläinen näkökanta, kuten niin monet julkisuudessa muutoinkin olleet eivät avaa tavalliselle kansalaiselle - joksi minäkin itseni luen - kovin uuttaluovia ja horisonttia avaavia näköaloja vaan pikemminkin tulee todella tunkkainen tunne suomettuneisuudesta ja Kekkoslovakian ajoista.

Mitä uutta perussuomalaisilla on annettavaa jatkuvan muiden moittimisen sijasta? Voiko kokonainen politiikka perustua muiden puolueiden arvosteluun vaiko kenties olisi parempi kirjoituksilla avata uusia uria ja mahdollisuuksia?

Sitä odotellessa.

Otto Gustafsson

Näin asioita sivusta seuraavana tuntuu, että perussuomalaisista on ilvailtu jo aika lailla riittävästi sen suhteen, mitä mieltä he ovat mistäkin tai millaisia ihmisiä he ovat. Levy on soinut jo vuositolkulla. Onpa yksittäisistä PS-puolueen jäsenistä tehty kirjoja ulkopuolisten voimin, joilla pyritään kertomaan millä tavoin he kirjoittajien mielestä ajattelevat: http://www.savukeidas.com/halla-aho

Pitäisikö seuraavaksi tehdä pilkkaelokuvia koulukiusatuista, joissa irvaillaan väärälle farkkumerkille tai silmälaseille? Mielellään tässä opetettaisiin uusia tapoja huomata toisissa eroavaisuuksia, esimerkiksi eleissä tai hengitystavassa, jota voitaisiin myös pilkata.

Tämä kaikki tietenkin taiteen ilmaisuvapauden nimissä.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Sharman kirjoittama kirja peruissuomalaisista kuitenkin miellyttää? Varmaan siksi, kun siitä se kritiikki puuttui. http://readberry.fi/kirja.php?kirja=102

Huomasitko muuten, että rinnastit perussuomalaiset koulukiusattuihin? Perussuomalaiset-puolueen jäsen ei ole pakko olla, kiusatuilla on vähemmän vaihtoehtoja.

Käyttäjän SeikkuKaita kuva
Seikku Kaita Vastaus kommenttiin #86

Niin, kaipa tuo on ihan relevantti rinnastus. Koulukiusattuja ovat yleensä ne, jotka ajattelevat omilla aivoillaan, eivät mukaudu laumatyhmyyteen, eivät ostatuta vanhemmillaan homophonea, eivät ostatuta vanhemmillaan kolmen viikon välein vaihtuvia cooleja vaatteita. Kun tarhassa saa kuulla, että juuri hankitut vihaiset linnut vaatteissa eivät ole kyllin vihaisia...

Reijo Tossavainen

Persuvastainen "taide" rahoitetaan verovaroista. Yritin kaiken kiireen keskellä löytää momentin ja summan, mutta en löytänyt. Ehkäpä joku ehtii kaivaa ja julkistaa täällä.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Vielä kerran: poliittista taidetta on ja pitää tehdä, eivätkä Persut ole siltä suojassa eikä pidäkään olla.

Verovaroilla sitä rahoitetaan: veroja maksavat muutkin kuin Persut. Sille, että Persut ovat loukkaantumisen ammattilaisia ja muut vain amatöörejä, ei maha mittään.

Sovitaanko niin että Tossavaisen ja muiden Persujen veroista se pieni siivu menee hallituspuolueiden ivaamiseen, ja vain muut maksavat osansa Persujen ivaamisesta, jota tosin on ilmassa merkittävästi vähemmän kuin hallituksen pilkkaa - myös suhteellisesti.

Reijo Tossavainen

Milloin suvaitsevaisuus ja monikulttuurisuus leviää tältäkin osin Suomeen? Tästä ei ole tehty "kulttuuriohjelmia". Miksi?
Näin naapurissa, lue Matias Härkösen asiallinen blogi
http://matias.puheenvuoro.uusisuomi.fi/164532-ruot...

Käyttäjän SamiRinne kuva
Sami Rinne

Miksi sitten Suomi esiintyy vaikkapa 'journalistit ilman rajoja' tutkimuksissa suorastaan esimerkillisenä median sananvapauden osalta?

Olisiko niin, että meille mahtuu useampikin totuus? Jopa perussuomalaisten?

http://samirinne.puheenvuoro.uusisuomi.fi/164527-s...

Käyttäjän SeikkuKaita kuva
Seikku Kaita

JEp jep, entisen neukkulan vaaleissa ainoa ehdokas oli aina niin hyvä, että sai jopa yli 100% äänistä...

Jos Suomessa nyt ei olekaan teloitettu yhtään journalistia pariin vuoteen, ei se vielä tarkoita, että suomessa vallitsisi kiitettävä toimittajien sananvapaus. Kumma homma miten vapaasti esimerkiksi hesarin toimittajat kirjoittavat aina samoja skeidoja, kun leipä on suoraan kiinni siitä mitä kirjoittaa.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

"IHME-teos 2014: True Finn – Tosi suomalainen

Vuoden 2014 tilausteoksen tekijä, israelilainen taiteilija Yael Bartana tarttuu päivänpolttavaan aiheeseen. Miten kansallinen identiteetti toimii mukaan ottamisen ja pois sulkemisen välineenä? Millaisia mekanismeja löytyy Suomesta? Voiko maahanmuuttajasta tulla tosi suomalainen?

Bartanan IHME-teos on osallistava taideteos. Teokseen kutsuttiin mukaan erilaisia etnisiä taustoja, uskontoja ja poliittisia näkökantoja edustavia ihmisiä, jotta olisi mahdollista luoda utopistinen hetki Suomessa. Mitä tapahtuu, kun osallistujat elävät yhdessä seitsemän päivää ja määrittelevät itsensä suhteessa toiseen? Onko integraatio mahdollista vai keinotekoista?

IHME-nykytaidefestivaali tuottaa yhden uuden taideteoksen julkiseen tilaan joka vuosi. Teos muodostaa koko festivaaliohjelman sisällöllisen ytimen. IHME-päivät ovat Vanhalla Ylioppilastalolla 4.–6.4.2014."

Missä kohtaa tuolla mainitaan se pilkka? Tai Persuvastaisuus?

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

"Sivua ei löytynyt. Sivua ei ole olemassa tai osoite on virheellinen."

Reijo Tossavainen Vastaus kommenttiin #37

Juttua ei enää löydy. En nyt ole varma mistä on kysymys. Poistikohan SK asiattoman ja vihreellisiä väittämiä sisältäneen juttunsa nettilehtensä puolelta?

Antti Jokinen Vastaus kommenttiin #39

Pari tuntia sitten ainakin oli. Ainakin luin otsikon siellä.

Reijo Tossavainen Vastaus kommenttiin #39

Ei todellakaan enää löydy, on siis poistettu. Ehkäpä ymmärrettiin, että teksti ei ollut "painokelpoista".

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama Vastaus kommenttiin #47
Antti Jokinen Vastaus kommenttiin #49

Luitko myös Taru sen jutun. Olihan se aikamoista perussuomalaisten haukkumista ja osittain pilkkaakin.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #50

Luin myös jutun. En nähnyt siinä mitään PerSuleiden pilkkaa. Kritiikkiä siinä toki oli. Mutta se ei liene, ainakaan vielä, kiellettyä meille ei-PerSuleille? Toivottavasti PerSulit eivät koskaan pääse sellaiseen asemaan, että siitä tulisikaan kiellettyä.

Otto Gustafsson Vastaus kommenttiin #49

Tosijuttujahan nämä tällaiset ovat?

"Hagin mielestä ilmapiiri maahanmuuttajia kohtaan on kiristynyt perussuomalaisten vaalivoiton jälkeen.

Hän on itse kokenut sen esimerkiksi viedessään autoaan huoltoon. Autokorjaamossa työntekijä on sanonut, että ”sori, en ota tätä autoa vastaan, koska sinä olet maahanmuuttaja ja minä olen perussuomalainen”.

”Ilmapiiri on tällä tasolla Suomessa. Eikä tämä ole tapahtunut vain minulle, vaan useille muillekin.”

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama Vastaus kommenttiin #67

Tosiahan ne. Itselläni on kokemusta myös milloin minut on toivotettu takaisin Venäjänmaalle. Poikani on saanut myös useamman kerran toivotuksen mennä rättipäänä takaisin Lähi-Itään vaikkei ole Lähi-Itää nähnytkään.

Käyttäjän Ponto kuva
Tero Ponto Vastaus kommenttiin #49

En nähnyt minäkään pilkkaa SK:n jutussa. Yksi haastateltava kertoi omista kokemuksistaan ja esitti näkemyksensä perussuomalaisista ja heidän vaikutuksestaan suomalaisen yhteiskunnan asenteisiin. Itse elokuvassa ei siinäkään ollut pilkkaa, vaan kiinnostavaa pohdiskelua suomalaisuudesta. Toivottavasti saamme lukea Tossavaisen arvion itse elokuvasta, jonka hän teilasi sitä näkemättä.

Käyttäjän perkelix kuva
Martin-Éric Racine

Oletko Reijo edes nähnyt koko leffan?

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Miksei tämä isrealilainen keskity siionismin ruotimiseen?

Israelishan suljetaan maasta ja otetaan maahan ihmisiä mielivaltaisesti rasistisin perustein.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Ilmeisesti Suomessa tarvitaan ei enempää eikä vähempää kuin järjestelmämuutos: rumien hallitseman vähemmistöjen paratiisin tilalle normaali läntinen demokratia. Sellaisia ovat esim. ruotsinkielinen Ruotsi, norjankielinen Norja, vironkielinen Viro, venäjänkielinen Venäjä, ukrainankielinen Ukraina, jne, itseasiassa koko EU-ajattelun kulttuurikäsitys korostaa läheisyysperiaatetta.

Suomenkielinen Suomi olisi varmaan Tarja Halosen logiikan mukaan sitä ihteään eli Fasismia.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Voiko mies mennä Lieksan keskusaukiolle pukeutuneena afrikkalaisittain ?

http://www.pukuhulluttelu.com/wp-content/uploads/s...

Parikymmentä vuotta sitten ei ehken olisi voinut, mutta tänä päivänä voinee.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

http://www.craftmuseum.fi/kansallispukukeskus/kayt...

Missään ei ole muuten sellaista ohjetta tai etikettiä , etteikö musta mies voisi halutessaan sonnustautua suomalaiseen kansallispukuun.

Antti Jokinen

Kai mustakin voi suomalaisen kansallispuvun päällensä laittaa, varsinkin jos maksaa sen itse, ovat melko kalliita. Todellista monikulttuurisuutta olisi edustanut se, että esiinyisi elokuvassa afrikkalaisessa asussa. Eli kyllä tässä vähän tulee sellainen maku suuhun, että suomalaisuutta yritetään jollain tapaa tehdä naurunalaiseksi.No tietenkään se ei tuollaisilla keinoilla ole mahdollista ja enemminkin nousee tekijöitä itseään vastaan.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Puvun mallinkin saa itse valita eli vantaalainen voi pukeutua pohjanmaalaiseen kansallispukuun :

"Moni valitsee kansallispukunsa omien juuriensa perusteella, mutta puvun voi valita myös omien mieltymystensä mukaan."

http://www.kansallispuvut.fi/faq.htm

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama Vastaus kommenttiin #52

Oma isotätini osti minulle aikoinaan Räisälän kansallispuvun vaikken ole Räisälää nähnytkään. Isotäti tosin oli kotoisin sieltä.

Käyttäjän Ponto kuva
Tero Ponto Vastaus kommenttiin #52

Olipas Juho hyvä, kun selvensit asiaa. Huolestuin siitä, että olen kansanedustaja Tossavaisen mielen pahoittanut, kun olen mennyt esiintymään julkisesti Savitaipaleen miehen kansallispuvussa, vaikka olen syntyjäni pohjoispohjalainen ja esi-isäni on joku saksalainen mamu.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen Vastaus kommenttiin #52

"mutta puvun voi valita myös omien mieltymystensä mukaan."

Eli jos mustaa miestä miellyttää, voi hän vaikka pukeutua pohjaiseen kansallispukuun? Näin tässä ohjeess sanottiin! Eikä siinä voi Tossavainenkaan valittaa!

Käyttäjän SariKarlstrm kuva
Sari Karlström Vastaus kommenttiin #55

No hyvä =) Minä pukeudun sitten burkhaan ja neulon ison Perussuomalaisten logon selkään. Katsotaan mitä sanovat suvaitsevat ja "kansallispuvun" käyttäjät ;) (tai heidän aviomiehensä, veljensä, poikansa, imaami.....)

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama Vastaus kommenttiin #68

Mikään ei estä sinua pukeutumasta burkhaan ja heiluttelemasta Persu-lippua kätösissäsi.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Tossavainen on näemmä taas tyhjentänyt pajatson. Kirjoituksessaan ja kommenttiketjussaan hän on mellastanut siitä, miten elokuva on tuotettu verovaroin ja siinä pilkataan suomalaisia yleensä ja perussuomalaisia erityisesti. Sen lisäksi hän on vielä väittänyt, että Helsingin Sanomat olisi 90-luvulla antanut potkut piirtäjä Kari Suomalaiselle.

Kaikki väitteet ovat vääriä. Elokuva on tehty yksityisellä rahalla. Elokuvassa ei pilkata suomalaisia. Eikä edes väite Kari Suomalaisen potkuista pidä paikkaansa. Kari erosi itse, koska Helsingin Sanomat ei halunnut julkaista hänen somalipiirroksiaan loputtomiin.

Ainoa, mitä jää jäljelle on Tossavaisen tuohtumus siitä, että vääränvärinen mies on kehdannut pukeutua suomalaiseen kansallispukuun. Ilmeisesti Suomen kotimaakseen ottaneella henkilöllä ei ole Tossavaisen mielestä tähän oikeutta, jos hän sattuu olemaan Afrikasta kotoisin.

Onneksi olkoon, kansanedustaja Tossavainen: tähän asti olen pitänyt teitä vain harmittomana tomppelina, mutta nyt tiedän että olette myös rasistinen tomppeli. Voi olla, että itse olen mukasuvaitsevainen ja mukasivistynyt, mutta te olette ainakin _aito_ ulkomaalaisvihamielinen typerys.

Veikkaan, että poistatte tämän kommenttini. Se taas todistaa, että olette ulkomaalaisvihamielinen typerys, joka ei kestä totuutta.

Reijo Tossavainen

Jäikö vielä jotain hampaankoloon?

Käyttäjän MattiKouri kuva
Matti Kouri

Jussi! Osuit kyllä enemmän kuin oikeaan.

Katsoin juuri äsken kyseisen ohjelman Areenasta. Jos Tossavainen sai siitä tuollaisen kuvan, kuin hän esittää, niin uskon sinun olevan oikeassa, kun oletat hänen olevan sittenkin "rasistinen tomppeli".

Tossavainen! Et kyllä parane vanhetessasi, kuten niin monet muut:-/

Pentti Järvi

" Kari erosi itse, koska Helsingin Sanomat ei halunnut julkaista hänen somalipiirroksiaan loputtomiin."

Aika moni taisi lopettaa Hesarin tilauksen, kun Karin piirustuksia ei enää ollut. Niin kävi ainakin meillä.

Käyttäjän heikkitala kuva
Heikki Tala

"olen pitänyt teitä vain harmittomana tomppelina, mutta nyt tiedän että olette myös rasistinen tomppeli. Voi olla, että itse olen mukasuvaitsevainen ja mukasivistynyt, mutta te olette ainakin _aito_ ulkomaalaisvihamielinen typerys."

Terävää opponointia. Palataan siihen 12.4.2014 klo 12.

Käyttäjän joonasl kuva
Joonas Lyytinen

Reijo on sitä mieltä, että 20 vuotta Suomessa asuneen ihmisen, joka on maan kansalainen on yhtä epäsopivaa pukeutua suomalaiseen kansalallispukuun kuin satunnaisella perussuomalaisella, jolla oletettavasti ei ole mitään kosketusta yhteenkään afrikkalaiseen kulttuuriin "afrikkalaiseen" kansallispukuun.

"Palaan vielä "True finn" elokuvaan. Siinä Mustafa Hagi on pukeutunut Härmän miesten kansallispukuun. Pidän sitä yhtä sopimattomana kuin sitä, jos perussuomalaiset pukeutuisivat afrikkalaisittain ja lähtisivät sen jälkeen naureskellen Lieksan torille."

Hienosti Reino performatiivisesti todisti Hagin väitteen oikeaksi.

"Hagi väittää SK:n jutussa, että "perussuomalaiset määrittelevät koko maailman omasta pienestä, kapeasta näkökulmasta. Se menee toistuvasti läpi myös Suomen valtion tasolla. Se on vielä pelottavampaa kuin se, mitä he ajattelevat""

Käyttäjän EijaNiskanen kuva
Eija Niskanen

Kyllähän näyttelijä, elokuvaroolia näytellessään, pukeutuu just siihen asuun, mihin ohjaaja ja puvustaja hänet määräävät. Olen minäkin aikoinaan ylioppilasteatterissa pukeutunut poliisin univormuun, mutta varmasti olisi jonkun sortin lainrikkomus, jos kävelisin omana itsenäni kadulla päälläni poliisin univormu.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Aatteesta, jolla Mikael "Luottamus" Pentikäinen tuli kutsutuksi Hesarin päätoimittajaksi:

1800-luvulla suomalaisten jouduttua samaan valtioon venäläisten kanssa kehitettiin ruotsalaislähtöinen lestadiolaisuus pitämään väestöryhmät käsivarren mitan päässä toisistaan. Sitä perua Pentikäinen osallistuu jokakesäisiin suvijuhliin toteamaan, että omat veljet,sisaret ja muut sukulaiset varttuvat kehdosta hautaan keskenään samassa järjestyksessä, kuin ovat maailmaan tulleetkin, eivätkä ole alkaneet keksimään mitään omia hömpötyksiä.

Tunnetun tsekkiläisen toisinajattelijan Milan Kunderan mukaan nimenomaan kommunistinen puolue tavoitteli ehdottomaan luottamukseen perustuvaa järjestelmää. Koska puolue ajatteli täydellisessä valtiossa jokaisen yksilön parasta, ei kenelläkään voinut olla mitään salattavaa.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Mannerheim ei joutunut Lieksan torille, mutta hän sai poliittisesti ja etnisesti oikeaoppisen ja historiallisesti totuudenmukaisen pääosan esittäjän hänestä viimeiseksi tehtyyn elokuvaan (näyttelijää syyllistämättä, mukava pienellä palkalla projektiin osallistunut mies). Jostakin syystä elokuvan tuottaja ei käyttänyt lapsityövoimaa.

Käyttäjän JukkaKeskinen kuva
Tapio Keskinen

Ilman verovaroja ja eikä edes työnantajan ajalla, on tehty taiteellisella vapudella tämä videopätkä, joka nyt sattumalta kohdistuu poliitikkoon.

https://www.youtube.com/watch?v=OIsLZFulAT4&featur...

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Huh. Tästä tuli päivän naurut. Oletko harkinnut uranvaihtoa? Koomikko olisi loistava valinta.

Käyttäjän EijaNiskanen kuva
Eija Niskanen

En nyt tiedä, mistä nimenomaisesta elokuvasta on kyse, mutta Suomessahan ei tuoteta elokuvia verovaroin. Ei tule nimittäin mieleen yhtään verovaroin tuotettua kotimaista elokuvaa, ja minä olen sentään alalla töissä.

Jyri Kokkonen

Kyllä pitäisi olla vähän paksumpi nahka, jos politiikassa touhutaan. Jäin miettimään, närkästyikö kansanedustaja a) elokuvasta jota ei liene vielä nähnyt vai b) ylipäätään ajatuksesta että syntyjään tai sukutaustaltaan ei-suomalainen pukeutuu suomalaiseen kansallispukuun oli sitten Suomen kansalainen tai ei.

Jälkimmäisessä tapauksessa onko a) kyse pukuun sonnustautuneen ihonväristä vai b) paheksuuko Tossavainen yhtä lailla valkoihoisen maahanmuuttajan tai tänne naidun englantilaisen, ranskalaisen tai muun maahan tulleen vävyn tai miniän pukeutumista kansallispukuun? Jos a) niin Tossavainen on ihan rehellinen rasisti, jos b) hän on muuten vaan ksenofobi.

Jari Vuorinen

Minä olen harrastanut öljyvärimaalausta vuodesta 2003.Kuulun Lohjan kuvataideyhdistykseen ja olen pitänyt yhdistyksessä useita JULKISIA näyttelyitä.

Olen PERUSSUOMALAINEN.

Lohjan pääkirjasto on tarjonnut harrastelijoille mahdollisuuden pitää näyttelyitä kakkoskerroksessa,johon varataan aika varauslistasta.

EN YMMÄRRÄ tätä poliittista ahtautta kirjaston taholta,koska kirjaston johtaja Maritta Turunen ei anna minun tehdä varausta varauslistaan.Minkäänlaista syytä kirjasto ei esitä menettelyynsä.

Lohjan kaupungin sivuilla kirjasto esittelee itsensä näin :

Kirjastosta löytää iloa, virkistystä ja elämyksiä. Lohjan kaupunginkirjaston toiminta-ajatuksen mukaan kirjaston tehtävänä on tukea lohjalaisten tiedonsaantia, oppimista ja vapaa-ajan virikkeellistä toimintaa kehittämällä kirjastoa monipuolisena ja luotettavana palveluverkostona.

Aineisto muuttuu. Kirjallisuutta on katselukirjojen ensisanoista ja kuvista tieteellisiin teoksiin, tarina on yksi oppimisen tie. Musiikki ja elokuvat täydentävät kokoelmaa tarjoamalla taidetta ja viihdettä. Perinteisen sivistys- ja kulttuuritehtävän lisäksi kirjasto tarjoaa pääsyn monipuolisiin tietoyhteiskunnan edellyttämiin tietopalveluihin ja antaa valmiuksia tietoyhteiskunnan vaatimiin kansalaistaitoihin.

Lohjan kaupunginkirjasto on näkyvä tiedon ja kulttuurin välittäjä ja kaikkien alueen asukkaiden käytössä.

Valtteri Räikkönen

Oletko kysynyt ihan suoraan Maritalta miksei sinulta oteta varauksia vastaan?

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Onko Soini teroittanut puolueelleen, että niihin kaikkiin miinoihin ei vlttämättä tarvitsisi astua ?

Hieman järkevämmälläkin tavalla voitaisiin persujen populistisissa unelmissa toimia maahanmuuton kysymyksin, jotka kyllä ovat osin oikeita.

Miksi fiksu ja koulutettu venäläinen nuori muuttaa Lontooseen, eikä Suomi kiinnosta pätkän vertaa ?

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Onko Soini teroittanut puolueelleen, että niihin kaikkiin miinoihin ei vlttämättä tarvitsisi astua ?

Hieman järkevämmälläkin tavalla voitaisiin persujen populistisissa unelmissa toimia maahanmuuton kysymyksin, jotka kyllä ovat osin oikeita.

Miksi fiksu ja koulutettu venäläinen nuori muuttaa Lontooseen, eikä Suomi kiinnosta pätkän vertaa ?

Käyttäjän anitaorvokki kuva
Anita Koivu

Mitä olisi tapahtunut jos Somaliasta muuttanut mies olisi pukeutunut romanimiehen pukuun! Miten olisi ollut suvaitsevaisuuden laita? Mikäli me osalle väestöryhmälle sallimme erioikeuksia ihmettelen näitä suvaitsevaisia?
Mielenkiintoista olisi myös tietää miten pohjalaiset miehet asiaan suhtautuvat!
Me kantasuomalaiset olemme tottuneet pukeutumaan kansallispukuun, joka ei välttämättä ole omalta alueelta. Kunhan on edes suomalainen. Itse olen ommellut Kaukolan puvun vaikka taustastani ei löydy tippaakaan karjalaisuutta. Materiaalit olivat edulliset ja se sopi minulle!

Käyttäjän heikkitala kuva
Heikki Tala

Olisi muuten mielenkiintoista testata, ketkä tässä ketjussa ovat perussuomalaisista annetun stereotypian mukaisia kirjoittajia. Poistettaisiin kaikilta nimet, kuvat ja muut tunnistetiedot. Sen jälkeen politiikan asiantuntijat (?) arvioisivat kommenttien perusteella perussuomalaisuuden asteen kymmenasteikolla 0-9.
0 = ei persun hajuakaan ja 9 = täyspersu. Sen jälkeen selvitettäisiin kirjoittajien poliittinen kanta. Tulos voisi olla yllätys.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Talan ajatus kuulostaa ihan mukavalta ajanvietteeltä. Sitä toki voisi kehitellä eteenpäin sillä asteikon kaikilla osilla on myös hienojakoisempaa hajontaa.

Noilla suuremmilla asteikon lukemilla kun on ainakin kermapersuleita ja nuivapersuleita puhumattakaan älämölöpersuleista. Samaten meissä joista ei löydy persulin hajukaan, löytyy monenmoisia muita tuoksuja.

Käyttäjän heikkitala kuva
Heikki Tala

Kaikissa suomalaisissa asuu pieni perussuomalainen - luojan kiitos! ;-)

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #119

Jospa Tala pitäisi toiveajattelunsa kurissa eikä haukkuisi meitä muita. Jotkut meistä saattavat olla herkkähipiäisiä ja niin mielensä pahoittaa.

Jos taas Talan tyrmistyttävä väite pitäisi jostakin kumman syystä paikkaansa niin vaadin ehdottomasti, että PerSujen puoluetuella rahoitettuna se pienikin PerSu leikataan meistä pois ja hävitetään ongelmajätteenä. Sen jälkeen kaikkien halukkaiden on saatava kriisiapua ja terapiaa sekä kunnollinen korvaus aiheutetusta mielipahasta. Lisäksi Soinin, Hakkaraisen ja Halla-ahon yhteenääneen lausuma anteeksipyyntö eduskuntatalon portailta olisi kaunis ele.

Käyttäjän heikkitala kuva
Heikki Tala Vastaus kommenttiin #120

Siinäpä sinulla Jorma riittää hommaa - niin syvässä istuu perussuomalaisuus kaikissa suomalaisissa. Tosin järvenpääläinen vihreä totesi minulle, että ainakin hänessä se on hyvin, hyvin pieni. Mutta hänkin tunnusti, että siellä se on on. ;-)

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #121

Olisiko järvenpääläisen vihrulin sisäinen PerSuli niin pieni, että hoituisi lääkityksellä?

Jospa hän vahingossa on tulkinnut oireettomuuden tai vähäiset oireet vaarallisella tavalla väärin? Se vaarallisena kasvannaisena saattaa kasvaa huomaamatta ja vallottaa koko isäntäkehon. Sitten voi olla liian myöhäistä kun suusta alkaa tulla pelkkää nuivistelua ja älämölöä erilaisia kohtaan.

Käyttäjän heikkitala kuva
Heikki Tala

Onneksi meillä Järvenpään valtuustossa on rento meininki ja hyvä henki. Kun Vappuna jätän valtuustotyön ja tilalleni tulee nuori nainen, niin Jäken valtuusto on hieno esimerkki perussuomalaisuudesta; 3 naista ja 3 miestä. Mahtaa olla ensimmäinen Suomessa ja enne tulevasta, kun naiset löytävät itsestään perussuomalaisuuden (joka siis asuu kaikissa suomalaisissa).

Kuntajytkyssä 3-kertaistimme PS:n valtuutettujen määrän ja seuraukset olivat todella merkittävät - keskisuuret ja pienet yhdistivät voimansa ja mursivat vuosikymmeniä jatkuneen kokoomus-demari aseveliakselin.:-D

Toimituksen poiminnat