Sote-ratkaisu muokattava toimivammaksi
Kolmen vuoden vääntämisen jälkeen hallitus heitti pyyhkeen kehään ja pyysi opposition mukaan sote-ratkaisun tekemiseen. Se oli samalla hallituspuolueille oiva takaportti luopua omista tavoitteista, jotka eivät olleet toteuttamiskelpoisia.
Yhteisen näkemyksen pohjana on sosiaali- ja terveyspalvelujen yhdistäminen. Se on aivan järkevä ja kannatettava lähtökohta, koska sosiaali- ja terveyspalvelut liittyvät usein niin kiinteästi yhteen. Kitkaton yhteispeli säästää sekä henkilöresursseja että rahaa. Ja mikä on myös tärkeää: asiakkaat säästyvät turhalta pompottelulta, he saavat parasta mahdollista palvelua mitä yhteiskunta pystyy tarjoamaan.
Maamme halutaan nyt jakaa viiteen isoon sote-alueeseen, jotka olisivat samat kuin yliopistollisten sairaaloiden ympärille rakentuvat ns. Erva- eli erityisvastuualueet.
Palvelujen toimivuuden kannalta isot sote-alueet ovat kuitenkin liian isoja. Esimerkiksi eteläinen sote-alue ulottuisi Hangosta Parikkalaan, eli kulmasta kulmaan olisi noin 450 kilometriä. Toisaalta paikkakuntien kokoerot ovat liian suuret. Helsingissä on 600.000 asukasta ja kotikunnassani Savitaipaleella 3700 asukasta.
On selvää, että kokonsa puolesta helsinkiläiset/pääkaupunkiseutu käytännössä sanelisi sote-alueen asiat. Helsinkiläinen päättäjä ei usein edes tiedä, missä päin Suomea Savitaipale niminen paikkakunta on. Ja juuri tässä on ongelman ydin: kuinka helsinkiläinen päättäjä osaa päättää savitaipalelaisten tarvitsemista palveluista tai kiinnostaako häntä ylipäätään savitaipalelaisten asiat?
Tämä ongelma on mahdollista ratkaista järkevällä tavalla: Erva-alueen laajuiset sote-alueet jäisivät kuten puolueiden kesken on sovittu. Toiminta kuitenkin järjestettäisiin niin, että käytännössä palvelujen järjestämisestä vastaisivat nykyiset keskussairaalan ympärille muodostetut maakunnalliset sairaanhoitopiirit. Siellä tunnetaan paikalliset olot riittävän hyvin ja pystytään tekemään asiakkaat parhaiten huomioon ottavat ja taloudellisesti järkevät ratkaisut. Siis esimerkiksi Etelä-Karjalassa Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri.
Isot sote-alueet vastaisivat yliopistollisiin sairaaloihin keskitettävistä hoidoista ja ylipäätään maakuntaa laajemman väestöpohjan vaativista palveluista sekä ison sote-alueen toiminnallisista suuntaviivoista. Isot sote-alueet olisivat eräänlaisia sairaanhoitopiirien ”konsernihallintoja”.
Hallitus- ja oppositiopuolueiden yhteinen periaatelinjaus loi vain raamit. Suurin urakka eli käytännön ratkaisujen teko on vielä edessä. Se on niin monimutkainen ja paljon selvitystyötä vaativa urakka, että arvelen lopullisten ratkaisujen teon siirtyvän tulevalle hallitukselle.
Jos haluat, että muutkin lukevat blogin, niin paina allaolevia Facebookin ja Twitterin painikkeita.
Hallintohimmeleitä on turha lisätä. Sairaanhoitopiirit ovat vieneet päätäntävallan valtuustoilta ja niinpä n. 50 % kaupungin/kunnan budjetista ohjautuu sairaanhoitopiirin päätettäväksi. Tähän täytyy tulla muutos. Valtuutetun täytyy päästä päättämään kaikista menoista, muuten meno on kuin villissä lännessä. Lääkärit nostavat vain toistensa palkkoja ja hankkivat kalliita laitteita.
Ilmoita asiaton viesti
Jos päätäntävalta on vain viidellä jättisuurella sote-alueella, niin se tarkoittaa käytännössä päätäntävallan keskittymistä ja pois siirtoa peruskunnilta. Siksi tarvitaan maakunnallinen ratkaisu, jossa vielä kunnat voivat jotenkin vaikuttaa.
Ilmoita asiaton viesti
Se että erva aluen tehtävät määritellään tarkasti, jossa niiden tehtävikis määritellään vain laadun määritelminen, sekä laaduntarkkailu. Niin siellä savitaipaleellakin palvelut toimivat, sillä niillä kunassa olevilla väliportaan virkamiehillä ei ole juuri käyttöä, sillä nyky tekniikalla ei juuri tarvitse väliportaita.
Kannatais mennä tutustumaan miten Tielaitos hoitaa kilpailutuksen, jolla se on saanut säästöjä aikaseksi ja sieltä miettiä sopivia malleja sote ratkasuihin.
Ilmoita asiaton viesti
Tielaitosta ei voi verrata sosiaali- ja terveyspalveluihin, sillä ne ovat täysin erilaisia eli siis vertailukelvottomia.
Ilmoita asiaton viesti
Jos katsomme mitä Tielaitos teke, niin se kilpaiutta talvikunnossapidon, jossa yrittäjät kantavat vastuun millainen talvi on. Eli jos sote puolelle luotaisiin malli jossa yrittäjille ja julkisen puolen toimijille määritetään hinta, jossa toimijalla on itsellä vastuu miten hyvin sa tehokuuden aikaseksi. Tällöin ne jotka parhaiten tekee ennalta ehkäsevä toimintaa, tulee parhaiten tuottamaan palvelut, sekä mahdollisesti vielä saaman siitä tuotonkin.
Eli te ette vain näe sitä mikä on yhteistä näillä toimijoilla, sillä kumminkin on kyse julkisten palveluiden tuottamisesta kansalle ja jos tätä on jokin puoli tehnyt jo kauana aikkka tehden säästöjä. Niin olisi parenpi tälläsestä katsoa malli miten he siihen pystyvät. Sillä itse epäilen sote puolella olevan ongelman sen, että siellä on vain hameväki omia epälogisia malleja toteuttamassa, jossa kilpailu merkitsee vain asioiden pois sulkemista ja unohtaene kokonaa laadun tarkkailun mitä ostetaan.
Ilmoita asiaton viesti
”Sote-ratkaisu muokattava toimivammaksi”
Valitettavasti olen inhorealisti ja voin todeta: Ei tuu mittää.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä sitten muuttui opposition osallistuttua SOTE ratkaisuun?
Ei yhtään mikään.
Missä on edes yksi konkreettinen esitys mitä Sote päätös käytännössä tarkoittaa?
Ei sellaista ole.
Mikäli poliitikoilla olisi edes vähäisessä määrin tuntumaa sote kokonaisuuteen niin he saattaisivat ymmärtää, että, kun pelkän sähköisen reseptin kehitteleminen kesti runsaat kymmenen vuotta niin koko Sote systeemin uusiminen saattaa ottaa enemmän kuin muutaman kuukauden jossa se nyt yritetään saada aikaan.
Oppositio suorastaan nolasi itsensä lähtemällä mukaan hallituksen keskeneräisien projektien viidakkoon.
Missä on rakenneuudistus, missä kuntauudistus?
Kolme vuotta on hallitus ratsastanut edellisillä teemoilla ilman, että edes yksi käytännön esimerkki kustannusvaikutuslaskelmineen olisi syntynyt ja nyt vielä oppositio ratsastaa lopun vaalikaudesta vaahtosuisella soteratsulla, ministerien karatessa kuka minnekin.
Ilmoita asiaton viesti