Reijo Tossavainen, toisinajattelija Sanoja ja tekoja. Nöyrästi, mutta nöyristelemättä.

Oppivelvollisuusiän korottamisen sijaan oppisopimuskoulutusta työhön

Demareiden ahaaelämys nuorten syrjäytymisen estämiseksi on oppivelvollisuusiän korottaminen vuodella. Mielestäni se ei auta siihen mihin se on lähinnä tarkoitettu eli nuorten syrjäytymisen estämiseen. Lisäksi se on nykytilanteessa turhan kallis. Demarit puhuvat 15 miljoonasta, Valtion taloudellinen tutkimuskeskus 15-29 miljoonasta ja Kuntaliitto 56  miljoonasta eurosta.

Peruskoulun jälkeen 8,5 % eli noin 5000 nuorta ei hakeudu jatko-opintojen pariin lukioon tai ammatilliseen koulutukseen. He ovat siis nuoria, joille koulunpenkki ei ole maistunut. Eikä se heille maistu jatkossakaan, siitä osoituksena jatko-opintoihin hakeutumattomuus. Jos heidät pakotetaan lailla opiskelemaan vielä vuoden verran, niin sen lopputulema on jokseenkin nollan luokkaa.

Uskon, että valtaosa näistä nuorista kuitenkin ymmärtää, että töihin pitää mennä ja se edellyttää jonkinlaista ammattitaitoa. Ja kun pakkoruotsin ja muiden "turhien kirjojen" pänttääminen ei maistu, niin käytännön tekemisen kautta eli oppisopimuskoulutuksen kautta elämänura avautuisi.

Meillä oppisopimuskoulutusta jostakin syystä väheksytään. Se on kuitenkin monissa tapauksissa käyttökelpoisin ratkaisu sekä työntekijän että työnantajan kannalta. Esimerkiksi Saksassa oppisopimuskoulutus on hyvin laajaa, ja se on yksi saksalaisen yhteiskunnan vahvuuksista.

Näin ollen toivon, että nykyhallitus hautaa aikeet oppivelvollisuusiän korottamisesta ja että vaalien jälkeinen hallitus panostaa oppisopimuskoulutukseen.

 

Jos haluat, että muutkin lukevat blogin, niin paina allaolevia Facebookin ja Twitterin painikkeita.

www.reijotossavainen.net

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (18 kommenttia)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Oppisopimus tulisi uudistaa nykyvaatimuksiin soveltuvaksi, niin sitten kirjoitus on jees.

Reijo Tossavainen

Toki kaikkea koulutusta, myös oppisopimuskoulutusta, on kehitettävä tämän päivän ja erityisesti tulevaisuuden tarpeisiin. Ei siis koulutusta koulutuksen vuoksi, kuten nyt liian usein ja liian kaavamaisesti ajatellaan.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

No Reijo, käsi sydämelle, oletko tehnyt lakialoitteen oppisopimuksen ajantasaistamiseksi?

Reijo Tossavainen Vastaus kommenttiin #5

Olen tehnyt kolmen vuoden aikana eduskunnassa noin 100 kirjallista kysymystä, lakialoitetta ja toimenpidealoitetta. Olen käsitellyt myös tähän liittyviä aiheita, viimeksi nuorten työpajatoimintaa.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #7

Et vastannut kysymykseeni vaan esittelit muuta toimintaasi.

Ei et ole tehnyt aloitetta oppisopimuksen saattamisesta ajan tasalle.

Vielä ennättäisit.

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Eurooppaa, Suomea ja nykymaailmaa yritetään hallita kaikenlaisten pakkojen, velvollisuuksien ja kurin kautta: oppivelvollisuus, vastikkeellinen sosiaaliturva, finanssisääntö (EU), budjettikuri, ihmisten pisteytys työelämässä ("suorituspalkkaus") jne jne. Näitä on loputtomiin.

Olen varma että pakkovallan tie vetää lopulta vesiperän. Maailma rakentuu myönteiseltä pohjalta: sivistys, kulttuuri, innostus, oivallus, yhteistyö, vuorovaikutus, henkisyys, uteliaisuus jne.

Demari-raukat ajavat itsensä nurkkaan tuossa oppivelvollisuusasiassa.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

Tuo minun iänikuinen puolittain tunnistettu lukihäiriöisyys tekee tämän tästä tepposia. Nytkin luin juttua oppimisvelvollisuuden nimissä. Vasta toisella lukemisella asia meni oikeille raiteille.

Silti ihmettelen, että vähemmän puhutaan oppimisvelvollisuudesta.

Reijo Tossavainen

Oppimisvelvollisuus olisi parempi sana kuin oppivelvollisuus.

Risto Koivula

Ja eskari koulun ensimmäiseksi luokaksi, jolla heti opetetaan! Niille, jotka oppivat huonosti, tukiopetusta.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Ei minulla työelämässä kyllä sellaista kuvaa ole jäänyt,että oppisopimuskoulutusta väheksyttäisiin vaan sitä käytetään hyvinkin paljon ja se on myös minun mielestäni järkevää,yhden ehdon täyttyessä.

Siltäkin ajalta kuuluu maksaa palkkaa eikä sitä parene minkään puolueen lähteä sörkkimään ilmaiseksi. Samoin myös ammattikoulujen työharjoitteluun lisäisin palkanmaksun..sen ei tarvitse toki olla suuri,mutta esim. 15€ päivässä. Perustelen sen sillä,että harjoittelijan pitää ostaa ruokaa töihin,jollakin kulkea ja ehkä jopa polttaa tupakkaa tms. Silloin harjottelu kuvaisi todellisuutta edes hieman ja olisi ehkä motivaatiokin suurempi sitä kautta. Myös työnantajat voisivat myös vaatia työharjottelijoilta enemmän onnistumisia ja sitä kautta ammattikoulujen koulutus myös muuttuisi todellista työelämää vastaavaksi.

Käyttäjän anitaorvokki kuva
Anita Koivu

Näen tämän oppivelvollisuusiän korotuksen eri tavalla kuin puoluetoverini. Se mitä se peruskoulun päättymisen jälkeen tarkoittaa pitää ENSIN määrittää. Se ei tietenkään saa sisältää pelkästään lukio- tai ammattikoulutusta vaan myös muita vaihtoehtoja kuten juuri oppisopimuskoulutuksen ja 10-luokan.
Kaikenlaiset erityisjärjestelyt "erityisryhmille" asettavat ihmiset eriarvoiseen asemaan juuri siihen mitä vasemmiston pitäisi omassa filosofiassaan vastustaa. Pakollinen ruotsinopetus kaikilla kouluasteilla on jäänne ja eriarvoistava sellainen Ruotsin vallan ajoilta!
Emeritusprofessori Matti Rimpelä on puhunut koulutustakuusta ( mielestäni oppisopimus on myös koulutusta), joka pitäisi olla Rimpelän mukaan jopa kaikille alle 20-vuotiaille!

Pekka Pylkkönen

Oppisopimus on hyvä kunhan palkka tulee osaamistason mukaan eikä ylhäältä saneltuna. Metallinen tekee helposti työuransa kolme ensimmäistä vuotta pelkkää turskaa firmalle. Koskee tosin myös amislaisia. Sitten on niitä jotka innolla opettelevat hitsaamaan ja pärjäävät konkareiden seurassa iloisesti jo puoli vuotta sen jälkeen kun ensimmäisen kerran näkivät hitsauskaaren.

Käyttäjän anitaorvokki kuva
Anita Koivu

Näillä "erityisryhmillä" tarkoitin mm. etsivää nuorisotyötä, jossa peruskouluputki on tuottanut omalla jämähtäneisyydellään kaiken jatkokoulutuksen ulkopuolelle jääneitä.
Tällä oppivelvollisuusiän, vaikkapa vuoden nostolla, silloin kun se suunnitelmallisesti toteutetaan pitää jokaiselle löytyä se jatkopaikka. Oppisopimuspaikkojakin syntyy vain tarpeen mukaan ei ylhäältä pakotettuna. Tärkeintä on ammattiin koulutuksen arvostuksen lisääminen. Meillä on liikaa keinotekoista "itsestäänselvyyksien" tutkimista.

Nuoriin panostaminen on tärkeintä. Työikäisellä väestöllä on monipuolisia opiskeluvaihtoehtoja vaikkapa työn ohella. Niin olen itse tehnyt ja omilla rahoillani vaikka koulutus liittyi omaan työhöni.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Luen tuosta Tossavaisen kirjoituksesta normaalia porvareiden sivistysvastaisuutta: eihän duunarin tarvitse mitään tietää, riittää kunhan työnsä hoitaa. Muutenhan ne saattaa jopa alkaa ajatella itse.

Oikeasti kouluhaluttomuudessa taitaa olla kyse siitä mitä ja miten opetetaan sekä mitä ja miten voi oppia. Lisäksi on kyse siitä miten se kaikki liittyy kuvaan mahdollisesta tulevaisuudesta. Jos kuva todennäköisestä tulevaisuudesta on surkea ja epäoikeudenmukainen niin motivaatiokin katoaa.

Käyttäjän HeliHartikainen kuva
Heli Hartikainen

Oppisopimuskoulutus on tosi hyvä juttu mutta siihen ei kovin nuoret pääse tällä hetkellä. Ammattiopistojen uusin TOPLAAJA luo taas nuorille yksilöllisempiä polkuja suorittaa opintoja työelämässä, jos koulun penkillä istuminen ei maistu. Kaikkea voi ja pitää kehittää.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Nuorten koulutus ei saa olla vain mekaanisen työn mekaanisen suorittamisen opettamista. Ihmisten pitää saada oppia myös miten demokraattisessa yhteiskunnassa toimitaan ja miten omia oikeuksiaan valvotaan. Samaten heidän tulee saada edes sen verran yleissivistystä, että kaikenmaailman helppoheikit eivät vie heitä kuin litran mittaa. Heidän tulee siis saada edes perusteet niin yhteiskunnasta, historiasta kuin luonnontieteistäkin. Nuorilla tulee olla tiedot ja taidot järkiperäisesti itse muodostaa maailmankuvansa.

Käyttäjän HeliHartikainen kuva
Heli Hartikainen

Oletpa ihan oikeassa ja nykyisessä nuorisoasteen koulutuksessa noita tietoja opiskellaan niin lukiossa kuin ammattiopistoissakin vaikka nuoret eivät siinä iässä koe eivätkä näe niitä tarpeellisiksi vaikka opettajat niitä perustelevat monelta kantilta. Mutta kun ikää tulee lisää ja tosielämän tilanteita eteen, heillä on ainakin muistikuvia takaraivossa että niitä on joskus käyty koulussa ja osaavat siinä vaiheessa etsiä tarvittavaa tietoa.

Toimituksen poiminnat