Reijo Tossavainen, toisinajattelija Sanoja ja tekoja. Nöyrästi, mutta nöyristelemättä.

Päätöksiä mututuntumalla ja väärin perustein

Nykyisen eduskunnan ja hallituksen päätöksenteon suurin ongelma on se, että päätöksiä tehdään mututuntumalta tai niin, että tosiasioita ei oteta huomioon.

Kataisen ja Stubbin hallitusten tärkeimmät hankkeet kotimaassa ovat olleet sote- ja kuntauudistukset. Ne ovat historiallisen mittavat hallinnolliset ja toiminnalliset remontit, mutta kumpaakin on viety eteenpäin mututuntumalta. On rakenneltu kaikenlaisia himmeleitä ilman, että niiden tueksi on esitetty minkäänlaisia laskelmia. Mielestäni tällainen toimintapa on täysin väärä. Sanoisin, että jopa edesvastuuton.

Minua harmittaa myös liikennepuolen päätöksenteko. Jopa enemmän kuin sote- ja kunta-asioissa, sillä liikennepuolella aiheutetaan tietoisesti taloudellista vahinkoa.

Puhun nyt tieverkostomme kunnossapidon laiminlyönneistä. Nykyrahoilla vain päätieverkko kyetään pitämään asiallisessa kunnossa. Sen sijaan sitä alempi tieverkko saa melko rauhassa rappeutua. Ilmeisesti hallitus ja sitä tukevat puolueet ajattelevat, että tälläkin tavalla toimien voidaan ihmiset pakottaa muuttamaan maalta kaupunkeihin.

Asiantuntijat arvioivat, että yhden euron niin sanottu säästäminen aiheuttaa kolmen euron vahingon, sillä tiestön kunnossapidon laiminlyönti aiheuttaa ennen pitkää tien runkorakenteiden vaurioitumisen ja se aiheuttaa edelleen kalliin peruskorjaustarpeen. Siltojen osalta vahinko on jopa viisinkertainen.

Edellä olevan vahingon päälle on ynnättävä myös heikentyneestä tieverkostosta aiheutuneet lisäkustannukset liikenteelle. Maaseudulla on myös paljon raskasta liikennettä. Ja entistä painavampaa, sillä rekkojen kokonaispainoja on nostettu. Se taas on johtanut siihen, että korjausta vaativien siltojen määrä on rajusti noussut.

Pitkän urputtamisen jälkeen liikenneministeri Kyllönen asetti parlamentaarisen työryhmän hakemaan keinoja rahoitustilanteen parantamiseksi.

Työryhmä ei päässyt alkua pidemmälle, kun ministeri vaihtui. Ja vaihtui vielä kerran sen jälkeen. Näin ollen lähes vuosi on poljettu paikallaan. Nyt on päästy jälleen alkuun, mutta vaalit ovat edessä ensi keväänä tai ehkä jo aikaisemmin.

Ministeriön aiheeseen liittyvässä pohjapaperissa todetaan, että perusväylänpidon rahoitukseen ei ole poppakonsteja. Sanoisin, että poppakonsteja ei tarvita. Sen sijaan tarvitaan todella ennakkoluulotonta ajattelua ongelmien ratkaisemiseksi.

Tuon tässä esille yhden vaihtoehdon. Sopikaamme ja päättäkäämme ensin yhdessä, että kunnossapidon määrärahojen perustaso pitkälle tulevaisuuteen säilyy nykytasolla.

Sen päälle tulisi korvamerkittyä polttoaineveroa. Yksi sentti polttoaineen hintaan on noin 50 miljoonaa euroa. Näin ollen esim. viiden sentin lisähinnalla saataisiin 250 miljoonaa euroa per vuosi.

Näin toimien voisimme pikkuhiljaa kuroa umpeen korjausvelkaa, joka on nykyisellään peräti noin 2,5 miljardia euroa.

 

Jos haluat, että muutkin lukevat blogin, niin paina allaolevia Facebookin ja Twitterin painikkeita.

www.reijotossavainen.net

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Siellähän on "kekkuloitu" lähes yksinomaan emootioiden varassa jo ainakin kolme kautta, eilinen kyselytunti oli pitkästä aikaa jopa antoisa,
Vapaavuori(kin) lähes vastasi esitettyihin kysymyksiin, eikä siis täysin sivuuttanut niitä jargonialla.

Mutta keskimäärin ainoa peruspalikoikseen purettavissa oleva ja siten looginen toimintamalli tuntuisi olleen se,
että tosiasioilla ei ole merkitystä, kunhan ollaan eri mieltä kaikesta opposition kanssa.

PS: Tässäkin kommentissa noudatetaan yleisesti hyväksyttyä toimintamallia, falsifioinnilla ei ole siis merkitystä.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

polttoaineen hintaa ei voi verottaa enää yhtään enempää jos ympäristöäkin vahingoittavista (TB mukaelma Nesteen sloganiksi: Orankia tankkiin), päästöjä vain paperilla alentavista ja veronmaksajan sekä kuluttujan (suomen) lompakolle kalliiksi käyvistä liikennepolttoaineiden biokomponenteista ei ensin luovuta.

eilen Vapaavuorenkin puolustelema cleantech teknologiaryntäys on järkijättöinen utopia,
josta muu maailma -eurooppalaiset cleantech jätit kuten Saksa- ovat laittaneet aloitetut projektit jäihin ja/tai kovaa vauhtia jäädyttämässä.

joten Suomen talouskasvuvoitteen perustaminen primääristi siihen on tässä taloustilanteessa ja yleismaailmallisessa poliittisessa ilmapiirissä suunnilleen mielenvikaista,

kaikki muut panostavat peittelemättömsti perinteisen savupiipputeollisuutensa takaisinkutsuun ympäristöväen korulauseista huolimatta.

Kansankielellä ilmaistuna:

Herätys pahvit!

Käyttäjän JuhaOjala kuva
Juha Ojala

Hyvin vaikeaa uskoa, että hallitus tekisi virheitä vahingossa. Jopa perustellusti voisi sanoa, että tarkoituksellisia tekoja ovat olleet nuo kaikki ns. "pieleen menneet" ratkaisut.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Käteinenkin julkeasti ja kalliisti maksatti Suomella itselleen eurokomissaarin paikan vaikka kiivaasti kiistikin julkituodun ja sittemmin perustelluksikin osoittautuneen epäilyn.

Ainakin Englannin kielisessä maailmassa EU:n Käteisvalinta ja siinä ohessa Suomi on melko yleinenkin vitsin aihe.

http://newnostradamusofthenorth.blogspot.fi/2014/0...

Reijo Tossavainen

Katainen haluaa nyt monistaa kataistrofin koko Eurooppaan...

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kyllähän sitä rahaa olisi käytettävissä eri lailla, jos järkevästi toimittaisiin (ja uudistettaisiin löyhkäävää "maan tapaa").
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Toimituksen poiminnat