Reijo Tossavainen, toisinajattelija Sanoja ja tekoja. Nöyrästi, mutta nöyristelemättä.

Kiitoksia Lidl, kilpailu toimii sittenkin!

S-ryhmä on tiedottanut, että se ajattelee kuluttajan parasta ja alentaa siksi hintoja. Media on toistanut lähes kritiikittömästi ryhmän mainossanomaa. S-ryhmälle "onnittelut" taitavasti hoidetusta tiedotuksellisesta voitosta.

Tosiasiassa syynä on kilpailun kiristyminen. Lidl on saanut pikkuhiljaa lisää markkinaosuutta, ja nyt se on väkevä kilpailija sekä S-  että K-ryhmälle.

Viimeiset pari vuosikymmentä kilpailu ei ole toiminut, sillä T- ja E-ryhmien romahtaminen jätti pelikentän kahdelle suurelle ketjulle. Nämä ovat keskittyneet rakentamaan toinen toistaan komeampia liikerakennuksia. Hyvänä/huonona esimerkkinä S-ryhmän ABC-ketju, joka muutamassa vuodessa ilmestyi liki jokaiseen vähänkin järkevään paikkaan. Liikepaikkoja järjestyi helposti, sillä S-ryhmällä on useimmilla paikkakunnilla läheiset suhteet kunnallisiin päättäjiin.

S- ja K-ryhmät siis keskittyivät pitkään kilpailuun vain liikepaikkarakentamisessa ja hintakilpailu oli melko vähäistä. Nyt tilanne on muuttunut. Lidl on pikkuhiljaa rakentanut myymäläverkostoa, vaikka sillä on ollut paikoin ongelmia liikepaikkojen saannissa. Nyt Lidl on jo siinä laajuudessa, että siitä on muodostunut kahdelle suurelle ketjulle vakava kilpailija.

Hintatutkimukset ovat jatkuvasti kertoneet, että Lidl on ollut edullisin ostospaikka. Laman oloissa asiakkaat ovat tulleet enemmän hintatietoisiksi. Kauppa on käynyt, ja Lidl on lisännyt markkinaosuuttaan. Kasvun on ennustettu jatkuvan, joten S-ryhmän ja K-ryhmän oli pakko vastata hintakilpailuun.

K-ryhmä reagoi viime vuoden lopulla ja laski monien tuotteiden hintoja merkittäväsi. Sen jälkeen myös S-ryhmän oli pakko reagoida. Ja siitä taas seuraa, että K-ryhmä on ilmoittanut laskevansa toistamiseen hintojaan. Ja juuri äsken Lidl ilmoitti, että se haluaa jatkossakin olla edullisin ja laskee hintojaan.

Kilpailu siis toimii. Suuret kiitokset siitä Lidlille!

Kilpailua rajoittavat tehokkaasti erilaiset bonuskortit. Kaikkein pahiten kilpailua rajoittaa S-ryhmän kortti. Moni asiakas menee vipuseen ja juoksee bonusten perässä eikä ymmärrä, että hinnat ovat bonuksen verran kalliimpia. Sen huomaa varsin helposti ABC-ketjun bensapumpuilla.

S-ryhmän toimintatapa lisää asiakkaiden eriarvoisuutta, koska bonuskortti on porrastettu ostojen määrän suhteen. Se siis kohtelee kaltoin pieniä talouksia ja muutoin vähävaraisia asiakkaita. Se on siis räikeässä ristiriidassa S-ryhmän "ihanteiden" kanssa.

Kilpailuasiat hallituksessa kuuluvat ministeri Lauri Ihalaisen tontille. Tein eduskunnassa aiheeseen liittyvän ns. kirjallisen kysymyksen, mutta vastaus oli ympäripyöreää sanahelinää. Bonusjärjestelmät pysyvät ennallaan. http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_255_2012_p.shtml

.................

Jos haluat, että muutkin lukevat blogin, niin paina oheisia Facebookin ja Twitterin painikkeita.

www.reijotossavainen.net

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (26 kommenttia)

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

"Kaikkein pahiten kilpailua rajoittaa S-ryhmän kortti."

- Täh? Ei ainakaan minun kortissani ole mainittu ostopakkoa Osuuskauppaan. "Bonuskortti" on osuustoimintaan kuuluvan jäsenyyden todiste, siis ei jäsenkorttia kummempi. Se että ostobonus kirjautuu elektronisesti kortin kautta, on pelkästään nykyaikaista. Osuustoiminta on aika paljon vanhempi keksintö kuin sirukortit tai sähköiset tiedostot.

PS. Lidl lopettakoon tv-mainoksissaan miessukupuolen mollaamisen!

Käyttäjän JukkaKeskinen kuva
Tapio Keskinen

Kovan hinnan on jokainen maksanut siitä S-ryhmän bonuskortista.

Hinnat ovat korkeammat, eihän mitenkään muuten ole selitettävissä, että on resursseja rakentaa ABC-myymälöitä joka liittymään.

Tarjouksiahan S-myymälöissä ei ole ollut vuosikausiin.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Toi "kuluttajan parhaan" parhaan ajattelu oli niin naurettava valhe, että meilläpäin lapsetkin nauroi sille ja arvasi heti, että kaiken takana on Lidl. Kuinka tyhminä S-ryhmä ihmisiä pitää. Taitaa tuo propaganda lopulta kääntyä Lidlin mainokseksi.

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Kauppapaikkojen jaossa on todellakin syytä toivoa, että oikeus ja kohtuus toteutuisi. Usein ns. halpakauppojen on todella vaikeaa saada kauppapaikkoja edes kohtuullisilta paikoilta. Usein paikat osoitetaan niin, että esim. elintarvikkeiden myynti ei onnistu tai se onnistuu rajoitetusti. Näidenkin asioiden tasapuolinen kohtelu toisi elintarvikepuolellekin lisää kilpailua. Vaikka ongelma on tiedetty pitkään, niin ongelmaa ei ole saatu poistetuksi? Miksiköhän ei?

Minun itsetuntoni kestää kyllä Lidlinkin mainokset, toiset jopa huvittavat minua.

Reijo Tossavainen

S- ja K-ryhmillä on ollut muitakin "etuoikeuksia". Esimerkiksi Alkon myymälän sijainnilla on suuri merkitys asiakasvirtojen ohjailussa. Aiemmin Alkot sijoittuivat kauppakeskuksissa kahden suuren ketjun liiketilojen viereen. Nyt vihdoin ja viimein Alko huomioi päätöksissään myös Lidlin.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Aivan siis Lidl on se joka on tuonut alennukset niin S-ryhmän kuin K-ryhmän kauppoihin, eikä suinkaan hallitus jota korostaen kiitetään yhdessä kirjoituksessa hintojen alennuksista. Kiitos sille jolle se kuuluu, eikä missään nimessä hallitukselle.

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Juhani Pertulta hyvä kommentti.

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Isona riskinä tässä on se, että hinnanalennus ketjutetaan alaspäin. Kauppa vaatii alennuksia teollisuudelta, teollisuus vaatii alennuksia alihankkijoiltaan/tuottajiltaan. Lopulliseksi alennuksen maksajaksi saattaakin päätyä se taho, joka on jo nyt saanut ketjusta heikoimman katteen. Lopputuloksena voi olla konkursseja, josta taas seuraa, että toimijoita on jatkossa vähemmän, josta taas seuraa, että toimiala on harvempien käsissä, josta taas seuraa, että hinnankorotukset ovat helpompia, josta taas...

Mikäli hinnanalennukset eivät johda kulutuksen kasvuun, niin silläkin on tietysti omat seurauksensa, joista saatetaan kirjoitella vuoden päästä.

Reijo Tossavainen

Jari Ojalan kommentti on asiaa.

Todellakin kahden ketjun oloissa varsinkin pienet toimijat ovat olleet täysin ketjujen armoilla. Kynnys saada tuotteet kaupan hyllylle on ollut useimmille pienille toimijoille liian korkea.

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Onkohan tämä sitä deflaation alkua. Jäädäänpäs odottamaan että hinnat laskee taas. Juodaan odotellessa maidon sijasta vettä.

HS:ssä oli hyvä katsaus, miksi öljyn hinta laskee. Saudi-Arabia yrittää pelata USA:n liuskeöljyinvestoijat alas vuosiksi tai vuosikymmeniksi ja näin pitää öljymarkkinat hyppysissään pitkällä aikavälillä. Kuulemma Saudi-Arabia on tehnyt vastaavan tempun aiemmin, olikohan se 1970- vai 1980-luvulla.

Eli suuret pelurit peluuttaa maailmaa melkein miten tahtoo.

Reijo Tossavainen

Öljyn hinnanlasku on monella tapaa hyödyllinen. Erityisesti siksi, että pitkään alhainen öljynhinta pakottaa venäläiset arvioimaan tilanteen uudella tavalla. Pullisteluun ei ole varaa. Rahat tarvitaan muuhun kuin aiottuun ja jo alkaneeseen valtavaan asevarusteluun, jotta valta turvataan eli kansa pidetään tyytyväisenä.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Suomessa kaupalla on ollut huikeat katteet. Niilla katteilla on pyöritetty kallista bonusjärjestelmää sekä eritysesti S-ketjun osalta laajennettu Venäjälle ja Viroon. Sryhmän kohdalla toki katteilla on kustannettu myös "luottamushenkilöjärjestelmä".

Ilmeisesti Venäjän laajentuminen on sryhmän strategiassa pysähtynyt, jolloin myös painetta ylisuuriin katteisiin ei samalla tavalla ole.

Tuottajalta ei Suomessa enää juuri voi nipistää ja mitä olen kuullut, Lidliä pidetään erittäin hyvänä kumppanina tuottajan näkökulmasta. Lidl kun ostaa sen mitä on sovittu, eikä tuottajalle palauteta myymättä jääneitä tuotteita tuottajan laskuun.

Osuuskunta maitomaa on herännyt Lidlin myötä todelliseen kukoistukseen ja tuottaa paljon kotimaista ja edullista Lidlille. Samoin Laitilan panimo on hyötynyt lidlistä.

EDIT:
Hassua muuten, että Lidlin oma purkkihernekeittö Coquette kuullostaa kovin ulkolaiselta... vaan pienellä painetun kun lukee, niin valmistaja on suomalainen Jalostaja...

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Liiteri laskee myös hintoja, jonkinlainen sota siis alkanut kuluttajien hupenevista roposista, kuinka käy siwan yms., köpelösti veikkaan > http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015011819043785_u...

Reijo Tossavainen

Hintakilpailun varjopuolena saattaa olla se, että S- ja K-ryhmät nostavat hintojaan niissä tuoteryhmissä, joissa Lidl ei kilpaile.

Cenita Sajaniemi

Hienoa, nyt Liiteri voi laskea osan tuotteiden hinnoista samalle tasolle kuin Saksassa.

vielä kun asuntojen hinnat ja myös vuokrat laskisivat samalle tasolle kuin Saksassa ja muualla Euroopassa, niin voisimme kehua, että elämme, kuin Euroopan ytimessä.

Unohdin tuon 13 kk:n palkan ja irtisanomissuojan, mutta mitä pienistä.

Reijo Tossavainen

Asuntojen hinnat vaihtelevat. Helsinkiläisen yksiön hinnalla saa esim. Kouvolasta ja monin paikoin muualtakin ison omakotitalon.

Järjettömästä keskittämispolitiikasta on päästävä eroon.

Cenita Sajaniemi

Helsinkiläisen yksiön hinnalla saa myös Nizzasta kivan kämpän.
Helsingissä pienen yksiön vuokra on n. 900 euroa tai enemmän, vastaavasti Berliinissä n. 300 euroa, joten Saksassa paremmalla palkalla elämässä enemmän vaihtoehtoja rahan käyttöön.

Reijo Tossavainen Vastaus kommenttiin #18

Itselläni on kokemuksia Teneriffalta, Puerto de la Cruzin kaupungista. Kalustetun yksiön vuokra on noin 300-400 euroa kuukaudessa ja kaksion 500-600 euroa. Jos haluaa ostaa, niin kohtuukuntoinen yksiö on noin 40.000-45.000 euroa. Siis todella halpaa Hesaan verrattuna.

Esa Niemi

Suomalaisessa yritysmaailmassa hintakilpailu on lähinnä sitä mitä Valio teki Arlalle, eli kilpailijoiden toimintakyvyn heikentämistä.

SOK:lla on iso kassa taustalla ja tämä heikentää muiden kilpailukykyä etenkin jos Lidl on aloittamassa kilpailun kaavoitettavista tonteista SOK:n ja Keskon kanssa.

Kolmas saavutettavissa oleva etu on sisäänostohinnan alentaminen kun taas kilpailijat joutuvat maksamaan korkeamman sisäänostohinnan pienemmistä volyymeista.

Hyvää mainostakin tuolla saadaan eikä eduskuntavaaleissa keskustella niin paljoa päättäjien sidonnaisuuksista ko. osuuskunnan kohdalla.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Siis jos Lidl haluaa, niin emoyhtiön avustuksella se vaikka ostaa S-ketjun, mutta luulen että nyt kun Lidl on selkeästi voitollinen ja jalansijan saanut, niin se pystyy kauppapaikoista myös kilpailemaan tarvittaessa.

S-ketju on toki kerännyt ison kanssa vaikka onkin aggressiivisesti laajentunut Venäjälle ja Viroon, mutta hillitsemällä tuota laajentumista rahaa kyllä riittää. Se kuitenkin on hyvä muistaa, että teutoniin verrattuna s-ryhmää rasittaa aina 300 miljoonan euron bonusjärjestelmä, sekä "luottamushenkilöosasto".

Reijo Tossavainen

Lidl on voimakkaasti laajentunut eri puolille Eurooppaa. Esim. Kanariansaarille ketju ilmastyi noin 10 vuotta sitten ja jo nyt se on merkittävä tekijä päivittäiskaupassa.

Esa Niemi

Mikko Kokko:
"Siis jos Lidl haluaa, niin emoyhtiön avustuksella se vaikka ostaa S-ketjun, mutta luulen että nyt kun Lidl on selkeästi voitollinen ja jalansijan saanut, niin se pystyy kauppapaikoista myös kilpailemaan tarvittaessa."

Lidlille Suomi ei ole kovin tärkeä markkina-alue puolustaa kun taas SOK:lle Suomi on tärkein markkina-alue.

Lidl on muodostunut uhaksi ja SOK haluaa alentaa Lidl:n kannattavuutta ja mahdollisesti saada Lidl jos ei nyt vetäytymään Suomen markkinoilta, mutta lopettamaan suoranaisen kasvun hakemisen SOK:n kustannuksella. Lidl on alkanut toteuttamaan pelottavan hyvin purevaa markkinoiden valtaamista. Katteiden alentaminen toimii tehokkaasti myös investointeja hidastavana tekijänä etenkin jos SOK epäilee Lidlin alkavan laajentumaan aggressiivisemmin tai valtaavan markkina-asemaa.

Hintakilpailu ei ole sikäli uskottavaa, että SOK on tähän asti toiminut päinvastoin melkoisella tarmolla ja suunnitelmallisuudella.

Käyttäjän bvalonen kuva
Birgitta Valonen

Jos suunnittelee ja valmistaa syömänsä ruuan itse, lähes kaiken raaka-aineen saa Lidlistä. Ostan viikonloppuisin kaiken mitä tarvitsen seuraavalla viikolla ja esimerkiksi viime viikonloppuna jouduin hakemaan Lidlin viereisestä kaupasta vain kevätsipulin ja makean soijakastikeen.

Tuo kahden kaupan systeemi on todella hyvä. Pystyy hyödyntämään Lidlin edullisuuden ja hakemaan muutaman harvan tuotteen jostain muualta. Ruokakulttuuria koko maailmasta voi harjoittaa niin hyvin kuin sitä nyt raaka-aineellisesti voi Suomessa harrastaa ja myös niin edullisesti kuin se täällä on mahdollista.

Kun siirryimme Lidlin asiakkaaksi säästö on ollut keskimääräisesti noin 30 prosenttia. Eli kun aikaisemmin maksoin ruuista vaikka 200 euroa niin nyt maksan 130. Siinä hymyilyttää jo kassalla

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Pitääköhän tuo olettamus Lidlin halvemmuudesta lopulta paikkaansa? Monesti näyttää että hinnoissa ei ole mitään eroa.

Tarjoustuotteet Lidlissä ovat harvalukuisia. Eli et pysty kasaamaan ostoksia tarjoustuotteista.

Viime perjantaina menin Lidlin sijasta K-Citymarkettiin. Kohdalle osui useita tarjoustuotteita jotka ainakin sinä päivänä olisivat maksaneet Lidlissä enemmän. Eli en katunut.

* * *

Varokaa ekonomisteja, virkamiehiä ja poliitikkoja. He käynnistävät laajaa kampanjaa ruuan arvonlisäveron nostamiseksi jopa 10 prosenttiyksiköllä (nykyisin 14 %). Silloin voitte unohtaa halvat hinnat !!!!!!!

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Ainakin ne ruokakorivertailut mitä on tehty, ovat olleet järjestään lidlin eduksi.

Googlella tuli viime toukokuusta yksi eteen:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-128868814039...

Käyttäjän ReinoToivanen kuva
Reino Toivanen

Enpä kyllä ylistäisi Lidliäkään, vertailupaikkana Joensuu. Väitän, ettei siellä keskimäärin tavarat ole sen halvempia kuin K: ssa ja S: ssä.

Eikä hintojen alennus ole kaupan tuotosta pois, ainakaan kauaa. Alkutuoteiden hinnat elintarvikkeille laskevat, tullee irtisanomisia ja lomautuksia.

Ja koska valtio tarvitsee veronsa, tulee ruoan ALV nousemaan.

Toimituksen poiminnat