Reijo Tossavainen, toisinajattelija Sanoja ja tekoja. Nöyrästi, mutta nöyristelemättä.

Pisaratartunnan leviäminen pysähtyi

Olen neljä vuotta seurannut politiikan tekoa lähietäisyydeltä. Suurin hämmästykseni ja ihmettelyni aihe on se, että kuinka heppoisin perustein tehdään suuriakin ratkaisuja.

Yksi näistä on Pisara-rata, joka kiertäisi maan alla Helsingin niemellä. Aikoinaan laskettiin, että hanke olisi kannattava. Sitten huomattiin, että laskelmat oli tehty täysin vääristä lähtökohdista. Asiat ynnättiin uudelleen ja todettiin, että kustannukset ovat yli kaksinkertaiset hyötyihin nähden. Hankkeen toteuttaminen oli siten täysin järjetöntä.

Aikoinaan Pisara-tartunnan saaneet eivät siitä huolimatta kyenneet muuttamaan näkemyksiään. Hanketta on viety eteenpäin kaikin mahdollisin ja lähes mahdottomin keinoin. Lopulta ministeri Paula Risikon jämäkän toiminnan seurauksena hanke on ottanut aikalisän.

Toki Risikkoa tukivat oppositiopuolueet Perussuomalaiset ja Keskusta. Tiedän senkin, että suurin osa muidenkin puolueiden kehäkolmosen ulkopuolisista kansanedustajista on hanketta vastaan. Jos asia olisi mennyt eduskunnan päätettäväksi ja kullakin kansanedustajalla olisi ollut oikeus äänestää oman näkemyksensä mukaisesti, niin Pisara-rata olisi tullut tyrmätyksi.

Pisara-rata on miljardihanke. Sen hyödysuhde on siis 0,5 eli hyödyt olisivat vain puolet kustannuksista. Vertailun vuoksi on mainittava, että maastamme löytyy pitkä lista liikennehankkeita joiden hyötysuhde 2-3 eli 4-6 kertainen Pisara-rataan verrattuna. Samalla voidaan todeta sekin, että myös pääkaupunkiseudulta löytyy hankkeita, jotka ovat Pisara-rataa paljon kannattavampia hankkeita.

........................

Jos haluat, että muutkin lukevat blogin, niin paina allaolevia Facebookin ja Twitterin painikkeita.

www.reijotossavainen.net

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän LasseRyti kuva
Lasse Ryti

Onhan näitä mieltäkin hämmentäviä visioita esitelty myös puheenvuorossakin. Kuten rautatietunnelia Eestiin (varmaan kannattaa, kun nykyään Eurotunnelikin nippa nappa pysyy konkurssista erossa ja potentiaalisia asiakkaita on 150 miljoonaa jo pelkästään Ranskassa ja UK:ssa).

Samoin pohjoismaiset rautatietunnelit Suomesta Ahvenanmaan kautta Ruotsiin, josta sitten Hampuriin. Arvioni junalla kestäisi varmaan yli 50h ja lentokoneella 2h, joka olisi myös edullisempi, ellei sitten joku antasi hankkeen käyttöön järkyttävän paljon rahaa vuosittain. Luultavasti ainakin Suomen vuosittaisen budjetin verran.

Reijo Tossavainen

Tallinnan tunnelin hyötysuhde on suurinpiirtein 0,1 eli kustannukset ovat hyötyihin nähden kymmenkertaiset. Siitä huolimatta sitäkin puuhataan...

Esa Niemi

Helsingissä vimma kaivaa tunneleita on kova mm. keskustatunneli, sörnäisten rantatien tunneli, paloheinän joukkoliikennetunneli, tunneli tallinnaan jne.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Olikohan tää nyt toinen kerta kun suosittelin Tossavaisen blogia.

Edelleen olen sitä mieltä, että ensin oikoraiteet Ilmalaan. Noin pari paria. Tämän jälkeen, kun Pasilan ja päärautatieaseman liikenne hieman helpottaa, ja radanvarsien liikenne paranee vuosiksi eteenpäin, voidaan alkaa miettiä tulevaisuutta.

Josko jossain vaiheessa tehtäisiin kunnollinen, järkevä Pisara-rata - sellainen, jolla olisi asemat myös vähintään Vallilassa ja Meilahdessa. Ja joka ohittaisi myös Pasilan maanpäällisen junahelvetin. Tai josko sittenkin tehtäisiin vain lisää metroa.

Käyttäjän IiroKoppinen kuva
Iiro Koppinen

Olisi hyvä vaaleihin mennessä tietää, ketkä torppasivat Pisararadan, joka tarvitaan.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Liikenneviraston mukaan Pisararata ei ole Helsingin ratahankkeista tärkein
http://yle.fi/uutiset/liikenneviraston_mukaan_pisa...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Voisitko tarkentaa tätä tarvettasi?

Käyttäjän IiroKoppinen kuva
Iiro Koppinen

Me kalasatamalaiset tarvitsemme raiteet Hakaniemeen, helsinkiläiset tarvitsevat sujuvamman liikenteen työn, asumisen ja muun liikumisen takia, Suomi tarvitsee toimivan eikä jumittavan metropolin. Tänne ihmiset haluavat ja ihmisten halun pitää ohjata politiikkaa eikä sen, että joku kansanradion kuuntelija maakunnissa panee periaatteesta vastaan.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #8

Raiteet Kalasatamasta Hakaniemeen ovat jo olemassa.
https://www.hsl.fi/reitit-ja-aikataulut/metron-ja-...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Toimituksen poiminnat