Reijo Tossavainen, toisinajattelija Sanoja ja tekoja. Nöyrästi, mutta nöyristelemättä.

Mukasuvaitsevaisuus on vaarallista omaan napaan tuijottamista

Itseään suvaitsevana pitävät elävät paljon puhutussa kuplassa. Nimitys kuvaa hyvin kyseistä asenneilmapiiriä, vieraantumista arjen todellisuudesta. Maailma halutaan nähdä sellaisena kuin se suvaitsevaiston mielestä olisi hyvä. Kaikki muu tuomitaan, kaikkeen muuhun suhtaudutaan hyvin suvaitsemattomasti.

Kun tällainen asennoituminen on viime aikoina kyseenalaistettu, niin suvaitsevaisto on tuominnut sen. Heidän mielestä suvaitsevaisuus tarkoittaa todellakin sitä, että on oikein, että muita ei tarvitse suvaita. Tästä syystä jo ennen kuplakeskustelua olen ottanut käyttöön termit mukasuvaitsevaiset ja mukasivistyneet.

Ajatellaanpa asiaa hieman omaa kuplaa pidemmälle.

Jos tällainen kaksinaismoraalinen suvaitseminen olisi laajempaa tässä yhteiskunnassa, niin se johtaisi vahvaan vastakkainasetteluun, ristiriitoihin. Ja siitähän ei seuraisi mitään hyvää.

Siksi meidän kuplan ulkopuolella olevien on taisteltava kaikin keinoin suvaitsemattomuutta vastaan.

...............

Jos haluat, että muutkin lukevat blogin, niin paina oheisia Facebookin ja Twitterin painikkeita.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

11Suosittele

11 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (64 kommenttia)

Reijo Tossavainen

Henrin ylle linkittämä juttu on erinomaisen hyvä. Siis suosittelen sen lukemista!

Sirpa Abdallah

Linkin kirjoituksesta otin osan tähän, jonka itse katson kirjoituksen tdinosaksi.

"Mitä enemmän arvokonservatiiveja pyritään leimaamaan rasisteiksi ja populisteiksi, sitä vahvemmaksi ryhmä kasvaa. He ovat lopulta se hiljainen enemmistö, joka on kyllästynyt ”suvaitsevaiston” poliittista korrektiutta henkivään pakkosyöttöön."

Kaikki ne jotka hiljaa kuuntelevat ja ottavat vastaan noita ryöpytyskirjoituksia ja -puheenvuoroja ilmaisevat vaaleissa sitten oman näkemyksensä. Merkille pantavaa onkin ettei kaikkien kanssa voi käydä asiallista keskustelua. Hyvin herkästi näyttää saavan eri mieltä oleva erilaisia nimittelyjä rasistista lähtien.

Reijo Tossavainen

"Hyvä esimerkki" ääripunavihreydestä on taideyliopiston rehtori Tiina Rosenberg. Hänen puheensa ovat jokseenkin yhtä suvaitsemattomia kuin Satu Hassin mielipiteet nuoruuden taistolaisvuosina. Tuolloin Hassi antoi vallankumousinnossaan jopa ymmärtää, että vallankumouksen toteutuessa on mahdollista, että joitakin kansalaisia joudutaan viemään saunan taakse.

Jouni Nordman

Hyvä kirjoitus juuri siitä mitä suvaitsevainen pitäisi tehdä, eli tutustua vieraisiin kulttuureihin, joita ei tarvitse lähteä etsimään toiselta puolelta maailma.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Kiitos linkistä Henri..Asiallinen ja kiihkoton blogi, joka tarttuu hyvään aiheeseen. Tämä toisten ihmisten leimaaminen ja vihapuheet kaikkialla median piirissä alkaa jo ottaa pahasti päähän. Eikö järkevätkään mielipiteet saisi tulla esiin ilman, että ne katsotaan impivaaralaiseksi taantumukseksi, vaikka esimerkiksi juuri kielipolitiikassahan se on juuri täysin päinvastoin. Monikielisyyden toive ja tarve on edistystä, joka kuuluu tulevaisuuteen myöskin meillä Suomessa.

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Linkitetty Olli Herralan juttu on erinomaisen kuvaava eli hyvä siihen saakka kunnes neljänneksi viimeisessä kappaleessa kyseenalaistetaan ilmastonmuutos:

”Oma lukunsa on se, että jopa säästä on tehty ideologinen ilmiö. Ilmastonmuutoksesta on rakennettu uskontoa, jonka lähtökohtia ei käy kyseenalaistaminen.”

Yhtä lailla voisi kirjoittaa että evoluutioteoriasta on ”rakennettu uskontoa, jonka lähtökohtia ei käy kyseenalaistaminen”. Yhdysvalloissa on ihmisiä jotka sanovat näin, vaikka lähtökohtia ja tieteellisiä teorioita koko ajan kyseenalaistetaan tieteellisessä tutkimuksessa, joka on vaan jossakin määrin vaikeaa ja aikaavievää luettavaksi. Persut ja persunmieliset liukuvat asiallisesta identiteettipolitiikan kritiikistä puhumaan jostakin ihan muusta.

Tossavaisen tarkoittaman "mukasuvaitsevaiston" tilanne on tosiasiassa se, että asianomaiset eivät laajemmassa länsimaisessa katsannossa ole erityisen ”suvaitsevaisia” mutta he haluavat sitä esittää. Tässä persut ym. ovat ratkaisevan tärkeänä apuna oman identiteetin vahvistamisessa.

Käyttäjän KaroKankus kuva
Karo Kankus

Kun Herrala otti esille sen kirjan jossa kirjoittajina olivat Hännikäisen ja Vihavaisen Timot kärsi uskottavuus rajusti.

Kirjassa on sitä samaa vanhaa jauhamista kulttuurimarxismista ja saman artikkelin kirjoittaja kritisoi myös monikulttuurisuus-ideologiaa. Mitä hän ei edes määrittele millään tavalla, ainakaan kirjan nettisivuilla.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Leimaava uusiokieli on vaarallista. Lisäksi huvittaa aika tavalla se, että Tossavainen toimii juuri samalla tavoin kun mitä hän tekstissään vastustaa. Kaksoisstandardeja siinäkin.

Reijo Tossavainen

En toimi kaksoisstandardin mukaisesti. Puolustan kaikin keinoin myös Marko Kivelän ja muiden vihreiden oikeutta toimia omien näkemysten mukaisesti.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

"Kaikki muu tuomitaan, kaikkeen muuhun suhtaudutaan hyvin suvaitsemattomasti." Tätä voi oikeastaan pitää kirjoitustapasi ytimenä. Se että olet vuosikausia tehnyt työtä sen eteen, että mm ihmisoikeuksien arvostaminen olisi jollain tavoin epäilyttävää tai jopa naurettavaa, on mielestäni varsin outoa, se että olet samalla haukkunut ja kyseenalaistanut kaikki jotka eivät jaa puolueesi näkemystä on juuri sitä toimintaa josta syytät muita.

Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #5

Marko, jokainen esittää kirjoituksensa omalla tavallaan. On omaa kirjoitustyyliä, jolla osoitetaan oma mielipide asioista.

Muuten saattaa olla jäänyt huomioimattasi että omasta puolueesi kannattajakunnasta (jäsen) esiintyy täälläkin saitilla eräs, joka kirjoittaa varsin törkeän tökerösti persuista. Nimeä en mainitse. En ole itse koskaan nähnyt Tossavaisen alentuvan samantyyliseen kirjoitteluun. Tämä vain esimerkkinä siitä että ei pidä syytellä yksittäistä nimeltä mainittua henkilöä siitä että hän on eri mieltä asioista ja esittää asiansa kuitenkin loukkaamatta.

Jouni Nordman Vastaus kommenttiin #5

Kannattaisi otta kummankin opiksi nuorista Vasemiston ja Vihreiden kansanedustajista, jotka avoimesti itse haluavat juuri näitä kuplia puhkoa. Eli eikö olisi järkevänä siirtyä aikaan jossa hyväksytään asioiden oleminen, jolloin voidaan alkaa käymään diplomaatti keskustelua rakentamassa mielessä, jolloin huomataan että ei olla oikeesti niin kaukana kuin luullaan.

Reijo Tossavainen Vastaus kommenttiin #9

Omien havaintojen mukaan mukasuvaitsevat haluavat kiistää kuplan olemassaolon.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist Vastaus kommenttiin #24

Ainoa, joka on ilmoittanut elävänsä kuplassa, oli hurmaava näyttelijätär Krista Kosonen, ja tästä rehellisyydestä ja itsereflektiosta häntä piestiin ilkeämielisesti kokonaisen viikon. Jäin kyllä ihmettelemään, mitä hänen tilanteessaan olisi sitten pitänyt sanoa, ja pitääkö hänen vastedes niiata syvään jos aikoo kertoa jotain siitä, ettei tunne paljonkaan ihmisiä oman työkuviopiirinsä ulkopuolelta.

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #5

Kirjoitetaan nyt nämä käsitteet auki, jotta keskustelu tulee ymmärrettäväksi:

"ihmisoikeudet" = kehitysmaiden asukkaiden ja muiden uhriasemassa ("haavoittuvat") olevien vähemmistöidentiteettien oikeudet esim. suomalaiseen valtaväestöön nähden ja erityisesti jälkimmäisten kollektiivinen hyvinvointi-, kolonialismi- ja maailmansotasyyllisyys ja velvollisuudet ensimmäistä kohtaan. Nämä "ihmisoikeudet" konkretisoituvat käytännössä aina valtiovallan sanktioimina tulonsiirtoina ja vallan siirtoina jälkimmäiseltä ryhmältä ensimmäiselle. Jälkimmäisellä ryhmällä katsotaan olevan globaalisti ulottuva, ilman vastavuoroisuutta, puhtaasti moraaliperustein toimiva velvollisuus tuottaa ensimmäiselle näitä oikeuksia ja hyvinvointikompensaatioita. "Ihmisoikeuksien" tuottamistapoja ovat mm. kehitysapu, ilmastotulonsiirrot, ei-työperustainen maahanmuutto ja multikulturalismi yhteiskunnan organisoitumisperiaatteena.

Näistä "ihmisoikeuksista" puhuttaessa ei siis yleensä tarkoiteta valistuksen ajan ihmisoikeuksia -- poliittisia vapauksia (kokoontumisvapaus, sananvapaus), oikeutta ruumiilliseen koskemattomuuteen, uskonnonvapautta jne. -- vaan enemmänkin "sosiaalista oikeudenmukaisuutta".

Reilumpaa olisi puhua suoraan sosiaalis- ja moraaliperusteisista tulonsiirroista.

"suvaitsevainen" = henkilö, joka puhuu "ihmisoikeus"-puhuntaa ja ajaa kyseistä agendaa. Kyseessä on nykyisellään leima- tai haukkumasana, joka kuvaa yleensä huonosti leimattavaa henkilöä saati ilmiötä.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari Vastaus kommenttiin #5

Asiaa voisi tarkastella eri näkökulmasta. On eri asia arvostella päättäjiä tekojen perusteella kuin päätöksiin osallistumattomia omien luulojen pohjalta.

PS ei ole käyttänyt hallitusvaltaa, joten se arvostelee esim. six-packiin osallistuneita puolueita näiden tekemien päätösten ja niiden seurausten eli todellisten ongelmien perusteella.

Vastapuoli taas arvostelee PS:ia yhä omien ennakkoluulojensa ja -odotustensa (ei PS:n hallituksessa tekemän politiikan) perusteella. Niiden lähteenä on esim. PS:n maahanmuuttopoliittinen ohjelma, jolla puolestaan on jo ollut vaikutus jopa six-packin tiukentuneeseen linjaan ko. asiassa. Ne ratkaisut - jos ne eivät tyydytä - on kuitenkin tehnyt hallitus eikä oppositio.
Hämmästyttävää on sekin, ettei kansan äänestämää vaalitulosta kyetä käsittelemään tosiasiana.

Myös VM:n edellyttämä muutos EU-politiikassa on merkki siitä, että arvostelulle on ollut sijaa. Todellisuus on tuotu esille VM:n virkamiehenkin toimesta, kun poliitikot eivät uskalla.
http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2015/05/06/n...

Niinpä "EU-kriittisyydelläkin" on todellinen perusta, jota ei edes EU oikein tunnista.

Cenita Sajaniemi

Kiitos Henry, hyvä juttu.
Vihapuheet ja vihapuhuminen tuli voimalla 2010-2011. Silloin persut lemattiin populisteiksi jolloin yritettiin sada jopa siitä populisti-sanasta
"rumasana".

Käyttäjän mark01toivonen kuva
Markku Toivonen

Meri Vennamo on kiinnostava perussuomalainen. Tossavaisen leimaretoriikan mukaisesti hän lienee muka-mukasuvaitsevainen.

Käyttäjän MarkoKallionp kuva
Marko Kallionpää

Maailmasta ei taida löytyä niin hyvää asiaa, jota Tossavainen ei vastustaisi, eikä niin pahaa, jota Tossavainen ei kannattaisi omia tarkoitusperiään korostaakseen.

Tärkeintä tälle kansaa mukaedustaneelle aktiiviseniorille on päästä säännöllisesti lorottamaan meidän 82,3%:n kuplaväestöön kuuluvien niskaan.

Muuten ei haittaisi, mutta se vähän huolestuttaa, kun nykyään yhteisistä asioista pääsee liian helposti päättämään tossavais-oinoslais-hakkaraismaisilla lihaksilla.

Tämä maa olisi ansainnut parempaa.

Reijo Tossavainen

Kallionpään kommentti edustaa tyylipuhtaasti vihervasemmistolaista ylimielistä oikeassa olemisen asennetta.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Edustaako Tossavaisen sarjabloggaaminen sitten nöyrää, perussuomalaista väärässä olemisen asennetta?

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen Vastaus kommenttiin #26

Pikemminkin kroonista uhriutumista.

Käyttäjän MarkoKallionp kuva
Marko Kallionpää

"Vihervasennistolaista?"
Kamoon Tossavainen, luulisi toimittaja-wannaben pystyvän parempaakin - oikein merkonomi ja kaikkea.

Tossavaisen jättäydyttyä eduskunnasta pois, hyvä asia on se, että synkkä neljävuotiskausi suomalaista parlamentarismin historiaa on paha muisto vaan.

Esa Niemi

Suvaitsemattomuutta suvaitsevaisuudeksi verhoiltuna. Siinä on monen suvaitsevaisevaiseksi itsensä esittelevän suvaitsevaisuuden liikkumavara.

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Onko Tossavainen suvaitsevainen? Jos on, niin miten se ilmenee?

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Hän suvaitsee bloginsa kommentoinnin,

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Ei sentään ihan kaikilta. Kuulemma.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Me reaalisuvaitsevaiset suvaitsemme paitsi suvaitsevaisia ja suvaitsemattomia, myös mukasuvaitsevaisia. Jos punaviherkuplassa kihistään kiukusta, suvaitsemme sen. Sekä sen, että maaseudulla tunnetaan katkeruutta kaupunkilaisia kohtaan.

"Oi, ihmiset toistanne suvaitkaa!
Niin suuri, suuri on maa." (Eino Leino: Hymyilevä apollo.)

Tuliko selväksi? Ja sehän minun piti vielä sanomani, että jos joku kiistää Leinon näkemykset, on sekin kritiikki suvaitsemisen piirissä.

Käyttäjän mark01toivonen kuva
Markku Toivonen

Justiinsa. Elämme kaikki samassa kuplassa. Harva on käynyt kuplan ulkopuolella. Niitä, jotka ovat käyneet, uhkaa avaruussäteilyn aiheuttama aivosairaus.

Käyttäjän tuomaspetri kuva
Tuomas Leppiaho

Hetkinen, mitä on siis tämä "suvaitsevaisto"? Onko se taas uusi sana näiden muiden suvaitsevaisuusvastaisten sanojen, kuten homosaation, vihermädätyksen, ja monien muiden joukossa? Onko tarpeen erotella ihmiset "suvaitsevaistoon" (impl. suvaitsevaisto on kansanosa), kun eikö jokaisen ihmisen tulisi olla suvaitsevainen?

Käyttäjän amgs kuva

Tämä Reijo Tossavaisen teksti muistuttaa toistuvaa rukousta. Ei ole väliä mitä sanotaan, kunhan toistetaan tarpeeksi ja oman puolueen kuoro toistaa rukousta. Googlen mukaan on jo yli 600 hakua "mukasuvaitsevaiset" -sanalla!
Vuodesta toiseen Tossavaisen propaganda jatkuu samanlaisena. 3 vuotta sitten kirjoitin aiheesta.:
http://amgs.puheenvuoro.uusisuomi.fi/111423-me-muk...

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla

Konservatiivit keksivät ensin kutsua liberaalimpia kanssaihmisiä suvaitsevaisiksi. Nyt Tossavainen on vääntänyt siitä olkiukon, jonka mukaan kyseisen keksityn ihmisryhmän pitäisi sitten suvaita kaikkea ja kutsuu tästä poikkeavia itse keksimällään sanalla mukasuvaitsevaisiksi.

Tottakai ihmisillä on kaikenlaisia mielipiteitä. Sitä hyväksyy joitan asioita oikeina ja pitää toisia väärinä - se ei tee kenestäkään mukamitään.

Pohjimmiltaan häntä harmittaa kun hän ei voikaan yhdestä mielipiteestä vetää suoria johtopäätöksiä siitä, mitä sen esittäjä ajattelee kaikesta muusta. Se toki helpottaisi häntä rakentelemaan mukaelmiaan, mutta kun se ei onnistukaan hän syyttää ihmisiä mukasuvaitsevaisiksi.

Kukaan ei ole allekirjoittanut mitään yleistä suvaitsemissopimusta. Persun kanssa eri mieltä oleminen ei tee kenestäkään mukasuvaitsevaista, myötäileminen ja puoltaminen eivät olisi suvaitsevaisuutta vaan populismia.

Oikeasti 'mukasuvaitsevainen' on joku, joka ymmärtää ettei kaikkea tarvitse suvaita ja silloin sen voi sanoa. Siinä ei ole mitään vaarallista.

Jarmo Skog

Huomaan, että vastakkainasettelun aika on ohi. Onnea rakentavan hallitusyhteistyön tiellä.

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen

Käsite "mukasuvaitsevaisuus" on tietysti näppärä yritys ottaa etäisyyttä ja astua ulkopuolelle käsitekehästä joita itsensä "sivistyneiksi" ja "suvaitseviksi" määrittelevät ihmiset reviirikseen pystyttävät. Kyllä minä ainakin olen ymmärtäväni millaisia ihmisiä Tossavainen käsitteellään tarkoittaa.

Vuoden 2011 vaalien jälkeenhän tällaisten ihmisten etujoukko tuli esiin julkilausumallaan, jossa sanouduttiin irti kaikesta mitä impivaaralainen perussuomalaisuus edustaa. Saman asenteen kaikuja kuultiin nytkin vaalituloksen säikähdyttämien kulttuuri-ihmisten kuten esimerkiksi näyttelijätär Krista Kososen suusta. "Tämä ei ole minun Suomeni."

"Suvaitsevuuden" kaltaisia käsitteitä voidaan käyttää vain itsensä ylentämiseen tai toinen toisensa leimaamiseen, ellei sanalle sitten määritellä jotain yleisesti pitävämpää sisältöä.

Tässä kommenttiketjussa Niko Sillanpää tekee yrityksen määritellä mistä näissä asiayhteyksissä on kyse. Hän tunnistaa sivistyneistön suvaitsevuusideologian pohjalla olevan moraalipaatoksen, sen että länsimaiset ihmiset tuntevat olevansa kehittymättömälle maailmalle jotain velkaa. Yleisen syyllisyyden lievittäminen tapahtuu sitten annostelemalla ylimääräistä sympatiaa kaikkia vähemmistöjä kohtaan ja osoittamalla aktiivista huolenpitoa varsinkin vieraista kulttuureista saapuvia kohtaan.

Kyllä tuo kaksinaismoraali toimiikin "mukasuvaitsevaiston" tunnistimena. Samat ihmiset jotka vaativat maahanmuuttajien aktiivista auttamista ja "positiivista syrjintää" ovat hipihiljaa esimerkiksi siitä tutkimustuloksesta, jonka mukaan sosiaalivirkailijamme kohtelevat suomensuomalaisia asiakkaitaan kahdeksan kertaa pohjoismaisia kollegoitaan tylymmin ja syyllistävämmin.

Toinen tie voisi olla tutustuminen "kulttuurirelativismin" aatteelliseen syntyhistoriaan. Kulttuurirelativismi ja moraalirelativismi antavat aivan tietynlaatuisen opillisen oikeutuksen sulkea silmät kehittymättömien kulttuurien kehittymättömyydeltä.

Relativistiset asenteet johtavat lopulta siihen, että kansalaiskeskustelussamme argumentti "yleisestä jakamattomasta ihmisarvosta" ei suinkaan toimi itsestäänselvänä lähtökohtana esimerkiksi kehityksellisten erojen kartoittamiseen, vaan sillä pyritään nimenomaan tyrehdyttämään ja panemaan piste kaikelle kehittymättömyyttä esiin nostavalle keskustelulle.

Itse kirjoittelin juuri jutun kulttuuriantropologipariskunnasta Ruth Benedict ja Margaret Mead, joiden oppihistoriallinen panos kulttuurirelativististen ajattelumallien yleismaailmalliseen lanseerautumiseen on ollut huomattava.

Erilaisten suvaitsevien ihmisten joukossa olen mielelläni niin sanottu "rasisti", koska koen ettei yksilöä voida irrottaa yhteisöllisestä taustastaan, joka kaiken lisäksi on vieläpä paljon määräävämpi kuin mitä mikään yksilöllisen eriytymisen mukanaan tuoma ominaisuus on. Olen ainakin tietynlainen kulttuurirasisti. En kuitenkaan ole perussuomalainen, mikä saattaa hankaloittaa joidenkin ihmisten mielipuuhanaan harrastamaa leimaamista ja lokeroimista.

Mutta en usko että maailman kaikki ihmiset todellakaan olisivat samalla tavalla ja samassa mitassa kehittyneitä, eikä kehittymättömien "kulttuureiden" kehittymättömyydessä ole mielestäni mitään säilyttämisen arvoista. Ja todetessani tämän tunnen kohtelevani ihmisiä ihmisinä, niinkuin ihmisiä mielestäni pitää kohdella ihmisinä, eikä minään teoreettisten ihmisarvoideologioiden abstraktiona ja opillisena todistuskappaleena.

Niko Sillanpää

Meadin ja kumppaneiden lisäksi voisi ottaa esille Franz Boasin. Kulttuurirelativismi olisi saanut pysyä vain menetelmänä ilman harppauksia moraalirelativismin alueelle.

Yleisesti ottaen minua häiritsee käsitteiden "ihmisoikeus", "tasa-arvo" (esimerkiksi "allas lika värde"-puhunta Ruotsissa) ja "oikeudenmukaisuus" huolimaton, propagandistinen, suorastaan demagoginen käyttö, kun kuitenkin todellisuudessa halutaan vain ilmaista tai useammin legitimoida jotain tiettyä, usein pelkällä olemassaololla ("ihmisarvo") perusteltavaa käsitystä resurssien ja vallan (globaalista) jaosta. Määrittämättä, mitä em. termeillä oikeastaan tarkoitetaan ja mitkä ovat niiden pätevyysalueet, pyritään retorisesti paaluttamaan hyvän ja pahan jyrkkä eronteko ja siten tuomaan koko monipiirteisiä asioita käsittelevä keskustelu pelkästään moraalikilpalaulannan, tai oikeamman -veisuun, alueelle.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Seppo O. "Suvaitsevuuden" kaltaisia käsitteitä voidaan käyttää vain itsensä ylentämiseen tai toinen toisensa leimaamiseen, ellei sanalle sitten määritellä jotain yleisesti pitävämpää sisältöä."

Tämä onkin yksi ikävä ja minua aina rassaava piirre näissä "suvaitsevaisissa" jotka ylentävät itsensä, voidakseen sättiä ja tahallisesti irrottaa asian laajemmista yhteyksistään, jotta saavat kritiikin kohteen sanoman näyttämään vain yksinomaan pahalta.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Huvittavia nämä lähes jeesustelun tasolle viedyt yritykset muuttaa itse tietyn tahon keksimää pilkkanimeä "suvaitsevainen" ja siihen liittyvät täysin mielikuviin pohjautuvat niputukset jonkinlaiseksi syvälliseksi analyysiksi ja viisaudeksi.

Hohhoti hoijaa. On vain kyse pilkka-ajatuksista ja sen tökeryydestä.

Niko Sillanpää

Keskustelu siirtyi jo "suvaitsevainen"-sanan pilkkanimikäytöstä eteenpäin, jos et huomannut.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist Vastaus kommenttiin #42

No oli sitten aikakin vähän herätellä takaisin maan pinnalle.

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #43

Eipä tuossa mitään erityisen eteeristä tai monimutkaista ollut. Ripaus aatehistoriaa, ripaus yleistä analyysia.

Ihmetyttää "suvaitsevaisten", "muka-" tai ilman, valtava vastustus muiden analysoidessa heidän positiotaan ja motiiveitaan, vaikka he käyttävät aivan sokenaan retoriikkaa, joka pohjaa joidenkin muiden ryhmien position yksipuoliseen määrittämiseen.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist Vastaus kommenttiin #45

Toivon, ettei Kosonen enää toista kertaa kerro toimittajille, mitä mieltä oli vaalituloksesta, ettei tarvitse tällaista jonninjoutavaa kuunnella seuraavat neljä vuotta.

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #46

Onhan tässä jouduttu kuuntelemaan jonninjoutavaa "islamofobia" ym. horinaakin jo kohta vuosikymmen.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist Vastaus kommenttiin #47

Kuka sellaista on horissut? Kosonenko?

Islamofobia on sentään todellinen käsite, käytti joku sitä turhaan tai ei. Tossavaisen "mukasuvaitsevainen" ja Hirvisaaren "suvakkinatsiämmä" lienevät puuttuvan kansainvälisestä käsitteistöstä. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #48

Kysy Kososelta?

"Islamofobia" on täysin vastaava leimaussana kuin "mukasuvaitsevainen" jopa siinäkin määrin, että molemmilla on lähinnä vain poliittinen ulottuvuus. Mitään järjellistä määritelmää tai sisältöä tai oikeastaan edes etymologista perustetta kummallakaan sanalla ei ole.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu Vastaus kommenttiin #46

Minulle Kososen lausunto oli ihan yhdentekevä, josta nousi täälläkin ihmeen suuri haloo. Eikä muistaakseni edes vähiten sinun johdattelemanasi Petra-hyvä. Sitä saa mitä tilaa:) Se mitä nuori, nätti näyttelijä ylipäätään sanoo, ei luulisi ketään muutakaan kovinkaan paljoa kiinnostavan, mutta media tarvitsee helppoja aiheita, joihin kaikki voivat osallistua tunteella ja paatoksella:)

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #50

Koko mitättömän Kosonen-episodin paisuminen johtui kieltämättä paljon median "click whoring"-ansaintamekanismeista. Mutta sen suhteen ei ole paljonkaan tehtävissä huomioiden printin jatkuva kuihtuminen.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #50

Persut Sebastian Tynkkysen johdolla nostattivat Kosos-kohun.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu Vastaus kommenttiin #57

Näinhän se oli, mutta blogiin innostuneesti osallistuvat tekivät siitä varsinaisesti kohujutun, joka jatkui sitten vielä muissakin blogeissa.

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #57

Juttu oli kyllä Hesarin ja muutaman jo päivän vanha, kun Tynkkynen aikalailla jälkijunassa täällä bloggasi. Toki hän/persut hyödynsi syntynyttä kohua, mutta ei hän mikään avainhahmo siinä ollut.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu Vastaus kommenttiin #63

Niinpä se taisi olla, että joku iltapäivälehti teki siitä kuitenkin ensin jonkun jutun?

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä Vastaus kommenttiin #45

Ja vähän pieleen omien tarkoitusperiesi mukaisesti. Tulkintasi ihmisoikeuksien merkityksestä suvaitseville oli nimittäin virheellinen. Kannattaa katsoa mitä tapahtuu jos yhtenä osana ihmisoikeuksia koetaan esimerkiksi tasa-arvoisuus lain edessä. Ja mitä tarkoittaa länsimaisen oikeuskäsityksen syyttömyysoletus. Niissä ei kyse ole tulonsiirroista vaan hyvin perustavanlaatuisista ihmisoikeuksien piirteistä. Tuolla "analyysilläsi" teet täsmälleen sitä mitä Reijo tekee tekstillään, eli asioiden uudelleenmäärittelyä ja vääristelyä jotta asioiden luonne näyttäisi toiselta kuin mitä ne ovatkaan.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari Vastaus kommenttiin #53

Ehkä konkreettinen tapaus ns. mukasuvaitsevaisuudesta on Ruotsin poliittisen kartan muutos, jossa suvaitsevaisena itseään pitävät piirit ovat - syyttömyysoletuksen perusteella kai - sulkeneet yhden poliittista kannatusta saaneen puolueen kokonaan yhteistyön ulkopuolelle: "Teidät eristetään ja teidän kanssanne ei kukaan tee mitään yhteistyötä!"

Se on sikäläisen ns. suvaitsevaisen analyysin tulos. Suomessakin on siihen trendikkäästi nyökkäilty hyväksyvästi ja Vasemmistoliiton Arhinmäki sekä taideyliopiston rehtori toivoivat tätä periaatetta myös PS:n kohteluun.
---
Sen sijaan pres. Niinistö muistutti valtiopäivien avajaisissa, "ettei ylemmyydentunteen kulttuuriin ole palaamista", ja konkretisoi:
"Palaan suureen muutokseen vuonna 1987, jolloin rikkoutui kolmisenkymmentä vuotta vallinnut tabu hallituskelvottomasta suuresta puolueesta. Välitön seuraamus oli, että aivan uudet hallituskoalitiot tulivat mahdollisiksi."

Tästä muistutuksesta on oltu hiirenhiljaa kuplan sisällä...

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen Vastaus kommenttiin #58

""... Ruotsin poliittisen kartan muutos, jossa suvaitsevaisena itseään pitävät piirit ovat - syyttömyysoletuksen perusteella kai - sulkeneet yhden poliittista kannatusta saaneen puolueen kokonaan yhteistyön ulkopuolelle: "Teidät eristetään...""

Tämä ruotsalainen malli, jota Suomessa saattaisi ehkä nimittää "suomenruotsalaiseksi malliksi", osoittaa aika traagisella tavalla sen miten eliittiyksilöiden kipeä oikeassaolemisen tarve kääntyy yhteisötasolla oikeudelliseksi olemiseksi.

Yhteiskunta on sosiaalidynamiikaltaan hyvin yksisuuntainen koneisto. Vain eliitillä voi olla enemmän valtaa kuin ymmärrystä. Kun valta ja ymmärrys ajautuvat ristiriitaan, valta on se josta ei luovuta. En tiedä keinoa, enkä usko että kukaan keksii keinoa, jolla "sivistyneet" ja "suvaitsevaiset" ihmiset saataisiin tajuamaan, että "rasistit" ovat maahanmuuttokysymyksissä enemmän oikeassa kuin eliitti.

Kun kyse on ryhmävahvistautumisesta ja tunnustuksellisesta ajattelusta, mitään ulospääsytietä tilanteesta ei ole. Rintamalinjat voivat vain sementoitua. Lopulta ei auta edes se vaikka muutamat mielipidejohtajat sanoutuisivat irti umpikujaan johtavasta ajattelusta, kuten Mona Sahlin ilmeisesti yritti tehdä.

Onko Niinistö sitten Suomen Mona Sahlin? Jaa-aa. Toistaiseksi ollaan varovaisten kiertoilmaisujen harmaalla alueella.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari Vastaus kommenttiin #60

Vaikka Mona Sahlin on omalta osaltaan oikeassa, se ei välttämättä tarkoita sitä, että hän myöntäisi Ruotsin sdp:n puolueena hairahtuneen po. kysymyksissä naiiveihin virheisiin. Hän ei ollut myöskään puoluekentän eristämisestä erityisen pahoillaan.

Pres. Sauli Niinistö taas saattoi, kautta rantain, viitata Kokoomuksen "yleisistä systä" johtuvalla odotushuonekaudella siihen, että saman tyyppinen vaara vaanii, vaikka aihe ja aika vaihtuvat.

Kun joidenkin ryhmien valta tuntuu hiipuvan, lienee terapeuttista, että löytyy vielä jokin kohde, jolle voi ylimielisenä projisoida edelleenkin oman ryhmäkunnan kollektiiviset virheet ja harhat.

N-liiton hajoaminen, rautaesiripun putoaminen, eurososialismin ontuminen ja suvaitsevaisuuden kriisiytyminen ovat asioita, joiden työstämiseen voi kulua paljon ns. suruaikaa. Ne ovat kollektiivin ideoiden kriisiytymisiä. Vaikka äänenpainot muistuttavat menneisyydestä, niin liberaaleja kuulemma ollaan.
Toisinajattelu ei siihen traditioon oikein istu, sillä toisinajattelijathan pantiin 'istumaan'.

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #53

Kivelä, linkkaapa edes yksi esimerkki, jossa "ihmisoikeus"-puhuja tarkoittaa "tasa-arvosta" puhuessaan tasa-arvoa lain tai tuomioistuimen edessä.

Ja sitten voit miettiä, miksi "tasa-arvosta" vaahdottaessa ei juuri koskaan puhuta tasa-arvosta lain tai tuomioistuimen edessä. Tai syyttömyysolettamastakaan, miten se nyt sitten tähän kuuluukaan.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Raha ei petä. Sen Iso-Calle och andra Grankulla kommunister ovat aina tienneet.Timo Soini on Juha Sipilän perässä oppimassa.

Mukasuvaitsevaisia?

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Jos Soini nyt hallituskiimassaan joutuu jonkinverran suvaitsemaan, Sipilän vaatimuksesta, muukalaisia, tuleeko Soinista mukasuvaitsevainen, valesuvaitsevainen vai varttisuvaitsevainen?

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Suvaitsemattomuutta on se että vaatii toista elämään niin kuin itse haluaisi hänen elävän.

Pillupoliiseksi sanottiin pienenä maalla suvaitsemattomia kristittyjä, mutta kaikkea hän saa yhä Suomessa aikaan, vaikka ei ihmisen kanssa puhu, eikä kukaan ole häntä nähnyt, tuo halujen herra.

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Meilläpäin taas pillupoliisi oli yhtä kuin siveyspoliisi.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Niin meilläkin. Haukkuu kuin koira kun muut pitävät hauskaaa.

Toimituksen poiminnat