Reijo Tossavainen, toisinajattelija Sanoja ja tekoja. Nöyrästi, mutta nöyristelemättä.

Perussuomalaisten vaatimuksesta autoverotus alenee

Autoveron alentaminen toteutetaan neljässä samansuuruisessa vaiheessa vuosien 2016–2019 alussa, linjaa hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta. Autoveron siis alenee, vaikka perussuomalaisten vaalilupaukselle jopa naureskeltiin. Nyt se on totta, kuten monet muutkin asiat, jotka on kirjattu hallitusohjelmaan perussuomalaisten vaatimuksesta.

MTV:n uutiset kertoo, että auton veroprosentti määräytyy yksinomaan ominaishiilidioksidipäästön perusteella ajoneuvon teknologiasta riippumatta. Veronalennus ei koske suuripäästöisiä autoja, eli autoja, joiden päästöt ylittävät 140 g/km.

Talouspoliittisen ministerivaliokunnan mukaan uusien autojen nykyisellä keskipäästöllä, joka on 124 g/km, vero alenee suhteellisesti 13 prosenttia. Voimakkaimmin verokevennys kohdistuu autoihin, joiden päästöt ovat alle 65 g/km. Nämä ovat hybridiautoja, joiden vero alenee enimmillään jopa 52 prosenttia. 

Hallitusohjelmassa on linjattu, että autoveroa lasketaan pienipäästöisiä autoja suosien. Alennusten myötä valtion verotuotot vähenevät noin 200 miljoonaa euroa vuoden 2019 tasolla.

Autoalan Keskusliitossa ollaan tyytyväisiä, että hallitus on saanut päätökset tehtyä nopeasti. Odotteleva tunnelma on näkynyt viime viikkoina autokaupassa.  

"Nyt voidaan kuluttajille kertoa milloin mitäkin tapahtuu. Kuluttajat ovat olleet odottavalla kannalla, että tapahtuuko tämä kerralla vai neljässä vuodessa", toimitusjohtaja Pekka Rissa sanoi.  

Autokaupan odotetaan saavan lisävauhtia myös romutuspalkkiokokeilusta, joka alkaa heinäkuun alusta.   
Rissan mukaan päästömäärän mukaan painotettu veroale tulee koskemaan useimpia Suomessa myytäviä uusia autoja. Keskipäästöt ovat viime vuosina laskeneet selvästi.  

"Vielä 2007 keskipäästö oli 180 grammaa. Siihen verrattuna ollaan tultu hurjasti alaspäin", Rissa kertoi.  
Rissan mukaan käytännössä kaikilla Suomessa myytävillä automerkeillä on tarjolla veroalen piiriin mahtuvia malleja.

..............

Jos haluat, että muutkin lukevat blogin, niin paina oheisia Facebookin ja Twitterin painikkeita.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (80 kommenttia)

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Suunta on oikea. Toivottavasti saamme neljän vuoden päästä autot samaan hintaan Saksan ja Ruotsin kanssa!!?? Niin ja toivottavasti voimme hakea auton mistä maasta tahansa ja ilman ryöstöveroa, jota Suomen tulli on harrastanut vuosikymmenet.

Reijo Tossavainen

Esimerkiksi Toyota Auriksen hinta laskee noin 1500 euroa. Se on merkittävä summa. http://yle.fi/uutiset/nain_veroale_nakyy_yleisimmi...

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Mutta onko se koko vero, joka Suomessa lisätään auton hintaan? Mielestäni auton hintaa ei tulisi nostaa euroakaan veroilla. Käytöstä voitaisiin verottaa, mutta sekin kilometripohjaisena. Kun auto seisoo pihalla, ei maksuja....sitten kun kulutan yhteiskunnan tieverkkoa, ymmärtäisin jonkin sortin kilometriveron. Suomen valtion harjoittama autoverorosvous tulisi vihdoin loppua.

Pekka Heliste

Persut vastustavat km -perustaista veroa

Taitaa olla muistissasi ongelmia ,kun Kyllönen ehdotti km-veroa.

Persut melkein lynkkasivat hänet.

Ja kun ostoveroa vähennetään niin samalla nostetaan käyttömäksua eli rangaistaan köyhintä auton käyttäjää

Käyttäjän procedescio kuva
Jouni Kari

Ok. Lupaukset ennen vaaleja olivat mitä olivat.

Mitä on todellisuus?

Autoliiton toimitusjohtajan kanta asiaan:

Lainaus:
Niemisen mukaan veronalennus osuu etenkin autoihin, joiden hiilidioksidipäästöt ovat alle 70 grammaa kilometriä kohti.

”Sellaisia autoja ei juurikaan ole, tai niitä on hyvin vähän ja ne ovat hinnaltaan korkeita. Ei tämä tavallista uuden auton ostajaa kauheasti lämmitä.”

Nieminen pitää kuitenkin hyvänä, että nyt tiedetään, miten verouudistus tapahtuu.

”Tämä on niin maltillinen, että ei tämä ainakaan kauppaa sotke.”

Niko Sillanpää

Kiva juttu, auton vaihto onkin syksyllä ajankohtaista. Toivottavasti veroetu ei kompensoidu heikentyvillä vaihtoarvoilla ja siten valu myyjän katteisiin.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Unohdit sopivasti mainita, että autoveron laskiessa perussuomalaisten hallitus nostaa auton käyttömaksua.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Niipä, uusien vähäpäästöisten autojen hinta laskee ja maksumiehinä toimivat nousevan autoveron myötä he joilla uuden auton hankintaan ole taloudellista mahdollisuutta. Hyvätuloisia tässäkin päätöksessä suositaan.

Reijo Tossavainen

Granlund puhuu pötyä. Kalliit ökyautot, joilla on korkeat päästöarvot, ne hyötyvät alennuksesta kaikkein vähiten.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Höpö, höpö Tossavainen, n.20-30.000€ autot joiden vero laskee eniten on työttömälle, eläkeläiselle ja monille monille muille "ökyauto" Suurimmat hyötyjät ovat Saksan ja Japanin autonvalmistajat.

Reijo Tossavainen Vastaus kommenttiin #12

Toveri Granlund: Useimmat demarit ajavat juuri tuollaisilla noin 20.000-25.000 euron "ökyautoilla".

Uusien hinnanalennus vaikuttaa ennenpitkää myös käytettyjen autojen hintoja alentavasti.

Sami Tikkanen Vastaus kommenttiin #13

Nyt ei ollutkaan kyse demareista, vaan pienituloisista.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #13

Eli väliraha ei muutu

Hyötyjä on ensimmäistä autoa ostava

Kaikki muut häviävät

Reijo Tossavainen Vastaus kommenttiin #32

Jos käytetyn auton hinta laskee, niin kyllä silloin myös käytetyn auton ostaja hyötyy. Se nyt on täysin varma asia. Tosin persufobiassa kaikki väitteet näyttävät olevan mahdollisia.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #33

Ainoastaan autoton ensiauton ostaja hyötyy , äläpä taas yritä kerätä irtopisteitä

Testasin juuri autokauppiaita ja autokauppiaitten käsitys oli, että väliraha ei muutu

Suurimpia kärsijöitä ovat pieneituloiset, koska heidän autonsa romutetaan eivätkä he saa halpoja autoja

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #32

Hyötyjiä ovat erityisesti leasingautoilijat, joille jokainen auto on ensimmäinen uusi auto.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Tässä taloudellisessa tilanteessa autoveron lasku lienee hölmöin hallituksen päätöksistä. Nuo 200 miljoonaa vuosittain olisi voitu käyttää paljon paremmin. Mutta minkäs teet kun lasten päiväkotiryhmien koot, eläkeläisten asumistuet ynnä muut ovat alisteisia uuden auton hankinnalle. Lasketaan vain tuontitavaroiden hintoja...

Arvovalintojahan nämä vain ovat.

Reijo Tossavainen

Ihmettelen Kivelän (vihr.)kannanottoa, sillä verotuksen painopiste siirtyy käytön verottamiseen. Siis vihreää politiikkaa...

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Jos ei ymmärrä niin ei ymmärrä. Rautalankaa. Valtiomme velkaantuu huimasti, tätä koitetaan jarruttaa eräillä varsin kipeillä säästötoimilla. Mm säästämällä tulevaisuudesta (koulutus). Samalla taloutemme yskii ja tarvitsisi kipeästi lisää tilauksia. Mitä te menette tekemään? Vähennätte yhden tuontitavaran verotusta 200 miljoonalla ja pyritte lisäämään tämän tuontitavaran myyntiä.

Oletteko ihan vakavissanne siitä, että juuri nyt tarvitaan juuri tätä verohuojennusta? Olisitte vaikka lisänneet kotitalousvähennystä tuolla summalla tai tukeneet niiden teiden kunnossapitoa vuotuisella 200 miljoonan lisäsummalla, sillä nyt tähän suunnatut varat ovat riittämättömiä. Kummatkin olisivat olleet taloutemme ja yhteiskunnan kannalta paljon parempia vaihtoehtoja.

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #11

Ihme itkemistä taas. Veron alentaminen nopeuttaa autokannan uusiutumista, vähentää öljyriippuvuutta, vähentää hiilidioksidipäästöjä ja lisää autojen turvallisuutta sekä lisää kuluttajien käytettävissä olevan rahan määrää. Autokaupan virkistyessä fiskaalinen vaikutus lienee useamman vuoden ajalta break even tai jopa verotuloja lisäävä.

Ainoa vika laissa on, että autoveron alennus on aivan liian matala, poistaminen kokonaan olisi ollut järkevää. Autoilun verotus on muutoinkin oikeutettua vain, jos siitä saadut tuotot menevät tieliikenneinfran parantamiseen (eikä esimerkiksi tulonsiirtoihin).

Mutta hyvä edes näinkin, katumaasturihybridi tai ehkä jopa Tesla S menee tilaukseen, katsotaan, kun myyjät päivittävät hintansa.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #45

Tuo 0,5-1 % alennus auton hintaan tuskin vaikuttaa mitään.

Nyt saa tinkimälläkin enemmän alennusta eikä kauppa käy, kun ihmisillä ei ole rahaa.

Ja rahathan kerätään ois korottamalla käyttömaksuja ja pistämällä moottoripyörät, mopot ja veneet käyttömaksun alaisiksi

Eli kuluttajan kannalta ostovoiman muutos on nolla

Kyseessä on siis pelkkä äänestäjän hämäys

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #46

Autoverotusta olisi varaa nostaa kalliiden autojen osalta tuollainen 10%, se vähän hillitsisi tätä hillitöntä pröystäilyä katumaastureilla ja muilla ökyautoilla. Ei kukaan ihminen oikeasti tarvitse niin kallista autoa, halvemmillakin pärjää.

Hankitut verot, tai säästyneet rahat pitäisi sitten ohjata kotimaisen työn kysynnän vahvistamiseen tavalla tai toisella. Pitäisi laatia sellaisia lakeja jotka pienentävät kotimaisen tuotannon kustannuksia.

Nyt hallitus ostaa maltillisia tuloratkaisuja verohelpotuksia lupailemalla. Se on hyvä. Mutta jotain muutakin voisi tehdä. Ehkäpä tehokkain tapa olisi investoijien verotuksen helpottaminen.

Ökyautojen ostajien suosimisen sijaan voitaisiin suosia kotimaiseen tuotantoon investoijia verohelpotuksin.

Tässä on minun rakentava vaihtoehtoni, kun sitä aina penätään.

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #46

Pekka: Tuo 0,5-1,0% on ilmeisesti jostain halpakotterosta? Keskipäästöisen keskimääräisauton hinta laskee hieman yli 3%. Hybridikatumaastureiden ja sähköautojen hinta enemmän. Eiköhän kilpailu huolehdi, että veronalennukset eivät mene vain katteisiin.

Mutta mukavaa, että sinustakin autoveron alennus on liian vähäinen. Voihan sitä vielä vaalikauden aikana lisäalentaa.

Arto: Eiköhän ole vähintään riittävää, että kunnon autosta joutuu edelleen maksamaan käsittämättömät kymmeniä tuhansia euroja veroja. Mitään kateusverolisiä, kuten ansiotuloverotuksessa edelleen voimassa oleva kateuskorotus, ei todellakaan tarvita eikä sellaisille ole mitään perusteita.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #49

"Mutta mukavaa, että sinustakin autoveron alennus on liian vähäinen. Voihan sitä vielä vaalikauden aikana lisäalentaa."

Juupa juu, köyhiltä viedään tuhkatkin pesästä, mutta rikkaiden pröystäilyä sen sijaan pitää rahoittaa verohelpotuksin. Tätäkö se nyt on se asioiden kuntoon laittaminen? Joopa joo, tätä se nyt sitten on.

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #51

Nettosaaja ei edelleenkään maksa tai rahoita yhtään mitään.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #52

Mitä järkeä maailman autoteollisuuden rahoittamisessa on, kun suomalainen tuote kaipaa ostajia, suomalainen teollisuus kaipaa investointeja ja suomalainen duunari tarvitsee töitä.

Tällä politiikalla tehdään liukuhihnalla uusia nettosaajia, joita voi sitten halveksien katsella nenänvarttaan pitkin sieltä korkeuksista, uuden katumaasturin ohjaamosta.

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #53

Suomessa on autoteollisuutta ja autoteollisuuden alihankkijoita.

Kaipuusi järjestelmään, jossa valtio päättää, mitä kansalaiset kuluttavat ja jossa oli myynnissä vain yhden koon rintaliivejä on liikuttava. Kuluttamisen lähtökohta on kuitenkin kuluttajan tarve, ei tulonjako.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #54

"Kuluttamisen lähtökohta on kuitenkin kuluttajan tarve, ei tulonjako."

Jos tämä kuluttamisen tarve kohdistuu pelkästään ulkomaalaisiin loistoautoihin ja toisaalta ulkomaalaiseen halpatuontiin, niin Suomessa peli on kohta pelattu.

Valtio voi verotuksen avulla vaikuttaa siihen mistä ostetaan ja nyt näyttää siltä että siihen vaikutetaan juuri päinvastoin kuin miten siihen pitäisi vaikuttaa, jottei tänmä maa autioituisi, eikä siitä tulisi vähitellen venäläisten rikkaiden lomanviettopaikka, jossa löytyy vain tähän liittyviä palvelutehtäviä ja niihinkin tehtäviin tuodaan henkilökunta jostain muualta.

Verohelpotukset auton ostossa voitaisiin muuttaa vaikkapa kotimaisen autoteolisuuden toimintaedellytysten parantamiseksi, siihen toimintaan kohdistuvien verohelpotusten avulla. Autojen, myös Suomessa koottavien mersujen, myyntiverotusta voitaisiin kiristää.

Tuollaisia ökyautoja, kuten mersuja, voidaan kyllä Suomessa koota, mutta myytäköön ne ulkomaalaisille.

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #55

Jos Suomessa ei osata valmistaa jotain, josta joku on valmis maksamaan jotain, peli on pelattu joka tapauksessa.

Bottom line: En kaipaa valtion, eli esimerkiksi vihreiden rp., neuvoja, mitä kulutan tai ylipäätään miten varojani käytän. Tällaista kutsutaan taloudelliseksi vapaudeksi (vs. valvonta ja pakko).

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #60

"Jos Suomessa ei osata valmistaa jotain, josta joku on valmis maksamaan jotain, peli on pelattu joka tapauksessa."

Osaamisesta ei ole kyse. Kyse on siitä että suomalainen työ on kallista. Ei ole tarpeeksi kekseliäisyyttä tuottaa innovatiivisempia tuotteita, joista saisi parempaa hintaa, tai automatisoida bulkkituotteiden tuotantolinjoja. Verotuksella voidaan kyllä vaikuttaa tavaran hintaan ja siten menekkiin.

"Bottom line: En kaipaa valtion, eli esimerkiksi vihreiden rp., neuvoja, mitä kulutan tai ylipäätään miten varojani käytän. Tällaista kutsutaan taloudelliseksi vapaudeksi (vs. valvonta ja pakko)."

Jokainen käyttäköön rahojaan kuten parhaaksi näkee, parhaalla tavalla joko itsensä tai yhteiskunnan kannalta katsottuna, miten päin vain.

Verotuksen tehtävä olisi ohjata kulutuksen suuntaa sellaiseen suuntaan mikä olisi yhteiskunnan kannalta edullisinta. Nyt tehdään väärää verotuspolitiikkaa, pitäisi menetellä juuri päinvastoin.

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #62

Eli suomalaisen työn hinta on liian kallis maailmanmarkkinoilla? Siihen et todellakaan pysty vaikuttamaan millään tavalla kuppaamalla autoverosta enemmän, vaan joko laskemalla yrityksiin kohdistuvia veroja ja/tai palkkoja ja/tai devalvoimalla. Jos nuo kolme toimenpidettä ovat liian hapokkaita, sitten tosiaan on pakko innovoida erittäin korkean jalostusasteen tuotteita ja toivoa, että ne menevät kaupaksi. Keksiliäisyyden puute on nimenomaan osaamisvajetta.

Ja mikä politbyroo määrittää, mikä on "yhteiskunnan kannalta edullisinta"?

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #64

Jos autoverosta kupataan enemmän, on vara myös laskea yrityksiin kohdistuvia veroja. Yritykset ovat tärkeämpiä yhteiskunnalle kuin ne ökyautot.

"Ja mikä politbyroo määrittää, mikä on "yhteiskunnan kannalta edullisinta"?"

Kyllä siihen usein riittää vain elon laskuoppi ja maalaisjäriki, mutta onhan tuolla valtiovarainministeriössä kuulemma koulutettua ja kokenutta väkeä ja valmiita kaavojakin näiden laskelmien tekemiseen.

Sitten on vielä näitä valtion rahoittamia ja yksityisiä tutkimuslaitoksia. Aina pitää epäillä mikä on niiden toiminnan todellinen tarkoitus ja päämäärä, mutta on niitä kumminkin.

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #67

Verotus on ottamista, ei antamista, eli ei ole järjellistä suomen kieltä sanoa, että jonkin veron laskemiseen "ei ole varaa". Selvää taas on velkaantumisen perusteella, että tulonsiirtoihin ei ole varaa.

Kuinka paljon muuten ajattelit kupata "ökyautojen" verotuksella?

Voinen valita sitten haluamani tutkimuslaitoksen, joka kertoo meille kaikille, mikä on "yhteiskunnan etu"?

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #71

"Verotus on ottamista, ei antamista, eli ei ole järjellistä suomen kieltä sanoa, että jonkin veron laskemiseen "ei ole varaa". "

Hmm. tämä lausemuotoilu menee jotenkin yli(tai ali) ymmärryksen, joten en osaa vastata, kun en tajua mitä tarkoitat.

"Selvää taas on velkaantumisen perusteella, että tulonsiirtoihin ei ole varaa." Varaa olisi siis ökyautoihin, mutta ei sairaanhoitokuluihin, vanhusten hoitoon, tai nälkäkuoleman estämiseen. Vain ökyrikas voi ajatella noin, mutta ei sairas, avuton vanhus, tai nälkäkuoleman partaalla keikkuva.

"Kuinka paljon muuten ajattelit kupata "ökyautojen" verotuksella?"

Sen verran että niiden rahtaaminen Suomeen merkittävästi supistuisi. Se toivottavasti lisäisi eurojen käyttöä Suomalaisiin tuotteisiin ja piristäisi talutta.

"Voinen valita sitten haluamani tutkimuslaitoksen, joka kertoo meille kaikille, mikä on "yhteiskunnan etu"?"

Minulla ei ole varmaa tietoa asiasta, mutta olettaisin että saat ostettua sellaisen tutkimuksen mitä itse haluat, jos rahat siihen riittää.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #71

"Verotus on ottamista, ei antamista, eli ei ole järjellistä suomen kieltä sanoa, että jonkin veron laskemiseen "ei ole varaa". "

Hmm. tämä lausemuotoilu menee jotenkin yli(tai ali) ymmärryksen, joten en osaa vastata, kun en tajua mitä tarkoitat.

"Selvää taas on velkaantumisen perusteella, että tulonsiirtoihin ei ole varaa." Varaa olisi siis ökyautoihin, mutta ei sairaanhoitokuluihin, vanhusten hoitoon, tai nälkäkuoleman estämiseen. Vain ökyrikas voi ajatella noin, mutta ei sairas, avuton vanhus, tai nälkäkuoleman partaalla keikkuva.

"Kuinka paljon muuten ajattelit kupata "ökyautojen" verotuksella?"

Sen verran että niiden rahtaaminen Suomeen merkittävästi supistuisi. Se toivottavasti lisäisi eurojen käyttöä Suomalaisiin tuotteisiin ja piristäisi talutta.

"Voinen valita sitten haluamani tutkimuslaitoksen, joka kertoo meille kaikille, mikä on "yhteiskunnan etu"?"

Minulla ei ole varmaa tietoa asiasta, mutta olettaisin että saat ostettua sellaisen tutkimuksen mitä itse haluat, jos rahat siihen riittää.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #71

Vuonna 2000 veroaste oli n 5 % yksikköä korkeampi ja maalla meni tosin hyvin.

Sitä mukaa kun verotusta on laskettu on syntynyt lisää ongelmia ja julkisen sektorin palkkojen laskeminen ja varoasteen lasku ovat johtaneet alijäämiin

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #74

Niin mitä hourailet? Vuonna 2000 kokonaisveroaste oli 45,8% ja viime vuonna 44,2%. Vuosina 1991-1994, kun Suomi oli lähes konkurssissa, kokonaisveroaste oli välillä 43,5-45,5%. Vuonna 2007, kun Suomella meni paremmin kuin koskaan, kokonaisveroaste oli 41,5%. Eli kokonaisveroasteeksi pitäisi logiikkasi mukaan palauttaa tuo 41,5%.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #75

"Vuonna 2007, kun Suomella meni paremmin kuin koskaan, kokonaisveroaste oli 41,5%. Eli kokonaisveroasteeksi pitäisi logiikkasi mukaan palauttaa tuo 41,5%."

Silloin, v.2007 paikkeilla, tämä nykyinen velkakriisi luotiin, se johtui kokonaisveroasteen alentamisesta. Se pitäisi nyt myöntää ja palauttaa henkilöverotus entiselleen.

Jos lukusi pitävät paikkansa, niin tuo vuoden 2000 veroaste, 45,8% olisi ehkä sopiva, se juuri johti siihen että v. 2007 Suomella meni paremmin kuin koskaan.

Tietenkin asiohin vaikuttamassa on ollut tuhat ja yksi muutakin syytä, mutta näin siis voisi päätellä näistä esitetyistä luvuista, joita en ole mitenkään tarkistellut.

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #77

Niin mitä sinä nyt hourit velkakriiseistä? Suomen julkisen talouden ylijäämä oli vuonna 2007 EU:n korkein.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #78

"Niin mitä sinä nyt hourit velkakriiseistä? Suomen julkisen talouden ylijäämä oli vuonna 2007 EU:n korkein."

Siitäpä se sitten heikkeni, kun lakattiin verottamasta.

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #79

Veroaste laski tuosta elvytystoimenpiteenä huimaavat 0,7%-yksikköä vuoteen 2010 noustakseen sitten noin 4%-yksikköä nykyiseen 45%:iin.

Käyttäjän velipekkamoisalo kuva
Veli-Pekka Moisalo

Persut lupasivat poistaa autoveron. Nyt alennus keskiautolla on 4% 4 vuodessa. Eli alle 200 euroa 21000 euron autosta vuodessa on mitätön summa, joka saalistetaan muihen maksujen korotuksella.

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #65

Osta sähköauto tai hybridi, niin puhutaankin jo merkittävämmistä hinnan laskuista.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #66

"Osta sähköauto tai hybridi, niin puhutaankin jo merkittävämmistä hinnan laskuista."

Tällä hetkellä sähköauton tai hybridin ostaminen merkitsee osallistumista merkittävällä summalla näiden autojen kehittelykustannuksiin, mikä tapahtuu muualla kuin Suomessa.

Hyvä asia on että autoja kehitellään ja hyvä että Suomen valtio osallistuu siihen ohjailemalla verotuksen avulla kuluttajien käyttäytymistä, mutta köyhälle tällaiset hybridiautot on haavetta vain, tai toiveajattelua. Hyvä jos pääsee sinkittyyn, eli ruostumattomaan ajopeliin kiinni.

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #68

Jos ihmisellä on varaa ostaa ja ylläpitää autoa, hän ei edes ole köyhä.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #69

"Jos ihmisellä on varaa ostaa ja ylläpitää autoa, hän ei edes ole köyhä."

Monet on köyhiä juuri siksi että on pakko olla auto, vaikkei olisi varaa sihen.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Kyseisen veron alennus suuruudellaan pitää meitä kansalaisia pilkkanaan.
Lisään. Elintarvikkeiden ALVn puolitus olisi vähävaraisiakin arvostavaa.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Oikeasti kannattaa laskea tarvitseeko autoa. Esimerkki auto:

Skoda Octavia 1.2 TSI Ambition 5 D

Hinta lisävarusteineen 26 000 euroa

3 vuoden kustannukset 20 873 euroa

CO2 päästöt 114 g/km, laskurin ilmoittama polttoaineen keskikulutus 4,9 l/km (litrahinta 1,60 €)

Vuotuinen käyttövero 130 €

Huollot, pesut, korjaukset ym. 3 v. /60 000 km. arvio 2 040€

Rengaskulut 500€

Arvonalennus kolmessa vuodessa (14 % vuodessa) yhteensä 9 463 €

Vakuutukset: (1 vuosi) liikennevakuutus (0% bonus) 530€, kaskovakuutus (70% bonus) 430 €

Korkokulut kun auto ostetaan pankkilainalla. (vuosikorko 4 %) 986€

Laskimen antamat lopputulokset kun autolla ajetaan kolme vuotta/60 000 kilometriä:

Kilometrikustannus 0,35 €

Kuukausikustannus 580 €

Pääomakulut 13 629 euroa, käyttökulut 7 244 euroa eli yhteensä 20 873 €

Minä ajan taksilla kaksi kertaa viikossa kauppaan (100 € viikko). Kolmessa vuodessa taksimaksut ovat 15 600 euroa, jos yksin olen kyydissä. Samasta kylästä toinen autoton eläkeläinen ja kustannus puoliksi tekee kolmessa vuodessa 7 800 €.

Riemuitkaa te parinsadan veronalennuksesta autoveroon. Minä riemuitsen taksin takapenkillä eikä se ole Skoda vaan Mercedes Benz 200 C CDI Premium Business.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Toki noin ja varsin moni eläkeläinen istuu siellä taksimersun penkillä yhteiskunnan piikkiin. Halpaa huvia...monelle.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Seppo Leskinen

Huviajeluja KELA ei tietääkseni maksa, mutta kuntapoliitikkojen, virkamiesten ja kansanedustajien taksimatkojen lisäksi juna- ja lentomatkatkin menevät yhteiskunnan piikkiin.

Jukka Nieminen

Kumma juttu että ennen vaaleja autoveroa lupasivat laskea näyttävimmin Kokoomus ja Keskustakin uhosi sitä laskevansa. Kunnia näyttää kumminkin menevän yksin perusuomalaisille?

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Vaihtaako Tossavainen autonsa uuteen, jos saa 200e:n alennuksen??

Reijo Tossavainen

Jos ostan uuden, esim. Toyota Auriksen, hinnanalennus on noin 1500 euroa. Se on kohtuullisen paljon.

Autoni on sen verran nuori, että autokauppa ei ole nyt ajankohtainen.

Pekka Heliste

Mutta köyhintä autonkäyttäjää rangaistaan.

Auton arvo laskee ja käyttömaksu nousee

Ainoa hyötyjä on ensimmäistä autoa ostava

Pekka Heliste

Pravda oli laskenut vaikutuksen, Tuossa Auriksessa se on peräti 130 euroa.

Ero on n 11 kertainen ja hintaero on tuo vasta 2019

Kumpikohan tuossa pistää omiaan ? Pravda vai Tossavainen ?

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Autoni on sen verran nuori, että autokauppa ei ole nyt ajankohtainen."

Hyötyhän realisoituu täydellisenä vasta viiden vuoden päästä. ehkä se kauppa sitten viimeistään on jo ajankohtainen.

Sitten on kiva mennä autokauppaan uutta autoa ostamaan, 1500 euron alennuksella, kun verot on jo sitä ennen kerätty käyttömaksuina niiltä jotka joutuvat ajelemaan parin tonnin autovanhuksilla.

Ei löydy myötätuntoa köyhälle tältä hallitukselta.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Tämähän on tämän hallituksen yleisen linjan mukaista politiikkaa.
Edut menevät rikkaille, köyhiä kyykytetään.
Tämä on julmaa oikeistolaista politiikkaa.

Käyttäjän HannuSiipola kuva
Hannu Siipola

Ei tämä mitään julmaa ole vaan vihreiden ja kommunistidemarien kova autoveropolitiikka se vasta julmaa on sillä se johtaa siihen että nuorilla kortinsaaneilla ei ole varaa turvalliseen autoon vaan joutuvat ajamaan vanhalla autonromullaan sinne metsään. Nyt Suomen autokanta lähtee uudistumaan ja kaikki hyötyy.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Nyt Suomen autokanta lähtee uudistumaan ja kaikki hyötyy."

"Kaikki hyötyy" tarkoittaa tämän hallituksen ja sitä myötäilevän selkärangattomien kansanedustajien kaartin slangilla että herrat hyötyy. Köyhä kansa on tässä orjan asemassa, orjan, joka kustantaa herrojen huvit.

Kyllä ne muoret pääsee vielä kovempaa niillä hallituksen halventamilla luksus-ajopeleillä, ja tulee vielä paljon suurempaa vahinkoa heille itselleen ja muille tiellä kulkeville kuin niillä vanhoilla, joilla ei niin kovaa ajaa uskallakaan.

Mitä hyötyyn tulee, niin kyllä ne ulkomaalaiset autonvalmistajat tästä kovasti nyt hyötyy, kun autoja menee Suomessa kaupaksi ja autoja rahdataan Suomeen ja euroja rahdataan Suomesta ulkomaille.

Tämä oli karhunpalvelus Suomen taloudelle, nuorten kuskien turvallisuudelle liikenteessä, eikä verottajakaan saa mitään hyötyä.

Köyhät, jotka joutuvat rahan puutteessa käyttämään vanhoja paljon kuluttavia herrojen hylkäämiä autoromuja, joutuvat maksamaan entistä suuremmat kulutusverot, jotta herrat pääsisivät pröystäilemään uusilla loistoautoillaan.

Reijo Tossavainen Vastaus kommenttiin #24

Harvoin näkee näin vahvasti asiaa ymmärtämättömiä kommentteja kuten ylläoleva.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #34

"Harvoin näkee näin vahvasti asiaa ymmärtämättömiä kommentteja kuten ylläoleva."

Tämän halituksen politiikka on yksinkertaisesti väärää heti alusta lähtien.

Hallituksen pitäisi tukea sellaista kulutusta joka antaa työtä suomalaisille, muille kuin autokauppiaille, ihan sellaisille perus-suomalaisille.

Tämä ratkaisu hyödyttää autonvalmistajia eri puolilla maailmaa ja vie eurot Suomesta sinne. Perus-Suomalaisille ei tästä töitä tule.

"Perus-Suomalainen" taitaa tarkoittaa tälle hallitukselle eliitin edustajia. Köyhät eivät ainakaan tästä hallituksesta mitään kostu.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Moottoripyörien verotusta voisi myös alentaa, mutta alentamisperuste voisi olla moottoripyörän melutaso. Hiljaisten pyörien moottoriajoneuvoeroa voisi laskea enemmän. Möreä-äänisten moottoripyörien verotusta voisi jopa nostaa.

Käyttäjän KimmoMattiAaku kuva
Kimmo Matti

Arvoisa Tossavainen
Miten tästä verouudistuksesta hyötyy pienituloinen syrjäseudun ihminen jonka budjetti auton hankkimiseen on 5000€ ?

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Arvoisa Tossavainen
Miten tästä verouudistuksesta hyötyy pienituloinen syrjäseudun ihminen jonka budjetti auton hankkimiseen on 5000€ ?"

Se saa maksaa sen pensaa kuluttavan ja ympäristöä saastuttavan autorämänsä nousevilla käyttömaksuilla herrojen maksamatta jättämät autoverot ja kustantaa täten herrojen herrastelut ja kurvailut niiden uusilla luksusautoilla.

Jukka Nieminen

Kannattaa aina muistaa että autovero kenties laskee, mutta ajoneuvovero vastaavasti nousee. Mikä tarkoittaa että todellisuudessa autoilu kallistuu. Sellaisia päätöksiä nämä perussuomalaiset näemmä tekee.

Kiva tietää taas verolapun pudotessa postiluukusta että korotettu vero koostuu siitä verohelpotuksesta jolla joku saa ostaa halvemmalla uudenkarhean 30 000e ajopelinsä.

Pekka Heliste

Heh, persut ovat todella tyhmiä.

Kun autovero laskee niin käytetynkin laskee, joten väliraha ei muutu

Ja kun nostetaan käyttömaksua niin häviäjä on se köyhin autonkäyttäjä

Käyttäjän HannuSiipola kuva
Hannu Siipola

Meneppä Heliste muualle täältä haukkumasta toisia tyhmiksi. Tuommoinen on lapselllista käytöstä aikuiselta mieheltä. Jossakin suomi 24 palstalla on sulle enemmän ihailijoita.
Äänestäjät äänestivät Persuja, koska meillä oli konkreettisia kaikkien elämään oikeasti vaikuttavia vaaliteemoja ja oikea suunta on juuri tämä. Verotus Auton omistamisesta käytön suuntaan.
Nyt on 200 miljoonaa pois autojen arvoketjusta. Ja jokainen voi itse päättää onko kaikki autoilu tarpeellista.

Pekka Heliste

Mieti itse minkä kuvan annat

Ei vuotuisen käyttömaksun korotus ole käytön verottamista vaan omistamisen.

Käytön verottamista persut vastustavat jyrkästi, siitä hyvä esimerki oli Kyllösen km-pohjaisen verotuksen selvästi

Painopistettä muutetaan vain auton elinkaarella vain sen ostosta sen ylläpitotilanteeseen

Ja kun käyttömaksu ulotetaan moottriyöriin, mopoihin ja veneisiin niin ajoneuvojen verotus itse asiassa nousee

Ja päivän Pravda eli HS ehti jo laskea, mitä alennus vaikuttaa suosituimmissa autoissa ja hyöty jää n 1 % eli yhtä tyhjän kanssa .Myyntikampanjat tuottavat parempia alennuksia.Esim Auriksessa alennus on 130 euroa neljässä vuodessa

Eniten alennus vaikuttaa autoissa, joita ei ole

Eli Batman ja Mustanaamio hyötyvät eniten alennuksesta.

Miksi itse sanoisit tällaista temppua ?

En enää ihmettele miksi Tossavainen vihaa HS, se kun paljastaa persujen silmänkääntötemput

Käyttäjän HannuSiipola kuva
Hannu Siipola

Minä esimerkiksi olen se Batman. Nyt uusi, mutta 10 vuoden päästä hankkimani pienipäästöinen tilafarkku ajetaan näinä päivinä ulos autoliikkeestä 2000€ halvemmalla. Minä tulen saamaan sen hieman aikaisemmin käyttööni, koska sen hinta on halvempi. Siinä on uutta turvallisuus teknologiaa, ehkä jopa hybridi. Voin laittaa vanhan paljon kuluttavan ja saastuttavan ja turvattoman autoni aikaisemmin paaliin.

Se tuossa verotuksessa on minun mielestä ongelma että se ei kohdistu isolla moottorilla varustettuihin autoihin. Isoissakin autoissa, varsinkin laadukkaimmissa ja kalliimmissa on tänä päivänä hyvin tehokkaat ja toimivat pakokaasujen puhdistuslaitteet. Hiilidioksidia tulee enemmän, mutta ei sitä tule isostakaan autosta silloin kun auto on parkissa. Pienissä ja halvoissa itäautoissa (Korea, Kiina,Japanilaiset) nekään systeemit eivät toimi kunnolla.

Turvattomat pikkuautot pitäis Suomessa kieltää kokonaan. Sellaisia ovat juuri Yaris, ja muut mopoautot. Ruostesuojaus pitäis tehdä pakolliseksi ja takuuaika nostaa 20 vuoteen.

Pekka Heliste

Et ole batman, jos sina tarjoat vaihtoauton, siitä saa 2000 euroa vähemmän vaihdossa , joten hyöty on nolla

Jos sinulla ei ole autoa niin sitten voit hyötyä

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Tehdashinta Suomeen tuotavista autoista on tällä hetkellä merkkikohtaisesti alennettu Suomen korkean autoveron takia.

Minä vielä veikkaan, että autotehtaat nostavat Suomeen tuotavan auton tehdashintaa tuon veronalennuksen verran.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #48

"Minä vielä veikkaan, että autotehtaat nostavat Suomeen tuotavan auton tehdashintaa tuon veronalennuksen verran."

Sinne vain, heitetään rahaa ulkomaille, huonoa rahaa hyvän rahan perään, vai miten se sanonta kuuluu, sinne ne menee, niinkuin kankkulan kaivoon, eikä niitä koskaan enää nää.

Autoveroa olisi päinvastoin pitänyt korottaa ja kalliiden autojen osalta huomattavasti, se vähän hillitsisi tätä pröystäilyä.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #48

Mennyttä aikaa,EU kilpailusääntöjen mukaan hintojen on oltava samt markkina-alueesta riippumatta

Käyttäjän HannuSiipola kuva
Hannu Siipola

En toimi niin. Ajan autoni aina loppuun. Kuusankoski maksaa metallin maailmanmarkkinahinnasta riippuen 60€-100€/tonni.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #81

Poikkeuksista ei voi tehdä yleistystä

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Autoveron alennus on hyvä asia, käyttömaksu korotus taas huono juttu. Odotan nyt tämän näpertelyn jälkeen vähän vahvempaa panostusta Suomen talouden kohentamiseksi, siinä ei kosmetikka auta.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Neljä vuotta eduskunnassa, lihapatojen äärellä, näyttää vierantaneen Tossavaisen arkielämästä. Suuret ikäluokat siirtyvät ja ovat jo siirtyneet eläkkeelle, nettoeläke reilu 1000€/kk, ellei jostain perintöä tipu, uuden auton ostoon ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia. Meillä pyritään suosimaan mahdollisimman pitkään kotona asumista, mutta samalla lähikaupat ovat lyöneet lapun luukulle ja ostoakeskukset sijaitsevat kilometrien, joskus jopa kymmenien kilometrien päässä ja kun pakko on ruokansa hakea niin korottamalla auton käyttömaksuja niin kyllä tällä päätöksellä vähävaraista kansanosaa avokämmenellä päin kasvoja lyödään ja eikä se tätä tosiasiaa selittämällä miksikään muuta. Pienipäästöisten, hinnaltaan edullisten autoveron alennuksen olisi voitu hoitaa verottamalla kalliita isomoottorisia todellisia "ökyautoja" voimakkaammin ja jättää käyttömaksut ennalleen tai jopa laskea, mutta tähän kok. ei varmasti olisi suostunut.

Pekka Heliste

Romutusmaksu vie halvat autot eläkeläisiltä romuttamoon

Käyttäjän TeroIln kuva
Tero Ilén

Suurimmalle osalle suomalaisia autoilu kallistui tällä päätöksellä. Käyttömaksun korotus tekee auton omistamisesta kalliimpaa.

Ainut oikea ratkaisu olisi poistaa autovero ja käyttömaksu ja lisätä ne muutamat sentit polttoaineen litrahintaan, vain siten voidaan puhua siirtymisestä auton käytön verottamiseen.

Oletteko mahdollisesti selvittäneet mitä käyttömaksun lisääminen veneille tekee veneteollisuudelle, työpaikoille ja valtion verokertymälle? Käsittääkseni veneen käyttömaksua on kokeiltu USA:ssa ja Ranskassa. Veneteollisuus kyykkäsi tosi pahasti ja käyttömaksusta luovuttiin.

Onko tarkoitus tuhota suomalainen veneteollisuus ja sen tuomat työpaikat ja verotulot?

Käyttäjän Poika kuva
poika heinänen

Anteeksi off-topic, mutta oli pakko tulla näyttämään nimimerkkitrollin ruma naama blogiisi, kun on ollut niin kovin vaikea uskoa minun olevan todellinen henkilö!

Toimituksen poiminnat