Reijo Tossavainen, toisinajattelija Sanoja ja tekoja. Nöyrästi, mutta nöyristelemättä.

Vihreä politiikka on pään pensaaseen laittamista, "fiksua ja kivaa, niinku".

"Työministeri Anni Sinnemäki uskoo, että Suomen työttömyystilanne helpottuu lähivuosina entisestään ja täystyöllisyys saavutetaan tämän vuosikymmenen aikana."

Edellä on pätkä Ylen uutisesta vuodelta 2011. http://yle.fi/uutiset/tyoministeri_sinnemaki_uskoo_suomalaisten_taystyol...

Mielestäni haastattelu kuvaa vihreiden talouspoliittista osaamista. Sehän on tunnetusti "fiksua ja kivaa".

Sinnemäen täysin utopistinen arvio kuvaa Kataisen-Urpilaisen sekä Stubbin-Rinteen hallitusten tilannetta. Hallitukset tukijoineen elivät jossakin kuvitteellisessa todellisuudessa. Pää oli sananmukaisesti pensaassa.

Arjen todellisuus oli ja on kuitenkin täysin toinen. Maamme on sodanjälkeisen historian pahimman laman kourissa.

Huuto ja parku on kova, kun nykyinen hallitus tekee sitä, mikä edellisiltä hallituksilta jäi tekemättä. Erityisesti median rooli ihmetyttää. Se keskittyy kertomaan, miten pahoja hallituksen päätökset ja aikomukset ovat. Ei tunnusteta, että näin on tehtävä, jos haluamme selvitä kuivalle maalle.

..........

Jos haluat, että muutkin lukevat blogin, niin paina oheisia Facebookin ja Twitterin painikkeita.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

"Ei tunnusteta, että näin on tehtävä, jos haluamme selvitä kuivalle maalle."

Olisikos Tossavaisella esittää joitain ihan oikeita perustelujakin omille väitteilleen? Sen on pakko toimia Suomessa, koska se toimi niin hyvin Kreikassakin?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Keskustajohtoisen Kiviniemen hallituksen ministerin lausunto kuvaa seuraavan vaalikauden hallitusten toimintaa?

Samasta uutisesta: "--työttömiä oli vuoden 2010 lopussa noin 30 000 ihmistä vähemmän kuin vuosi aiemmin."

Logiikka?

Reijo Tossavainen

Vihreät ja vasemmisto ovat tehneet "parhaansa", jotta tästä maasta häviäisi vientivetoinen teollisuus. Rikkidirektiivi on ehkä näistä päättömyyksistä kaikkein konkreettisin.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Rikkidirektiivistä jankkaaminen on pitkäaikainen persujen huijaus. Jokainen valistunut ihminen tietää jo, mistä siinä oli ja on oikeasti kyse: Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO, keskustalainen liikenneministeri, vientiteollisuuskaan ei enää valita, LNG-laivoja tilataan, rikkipesureita myös ja laivapolttoaineen suhteen ei ole tapahtunut mitään dramaattista - näin hyvin lyhyesti esitettynä.

Vastaahan nyt vain alunperin esittämääni kysymykseen: millä logiikalla keskustajohtoisen hallituksen vihreän työministerin vaalien alla esittämä optimistinen arvio kuvaa seuraavien kokoomusvetoisten hallitusten toimintaa? Valikoit vain yhden irrallisen lauseen jutusta.

Muistaakseni vuoden 2010-2011 aikoihin oli yleinen oletus, että pahin lama olisi takana. Oli toki niitäkin, joiden mielestä toiveikkuuteen ei juuri ollut syytä, mm. monet vasemmistolaiset tutkijat.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

"laivapolttoaineen suhteen ei ole tapahtunut mitään dramaattista - näin hyvin lyhyesti esitettynä."

Matalarikkinen polttoaine on ollut keskimäärin 220$/ tonni kalliimpaa kuin raskas polttoöljy. On melko lailla posketonta väittää, että 60% kustannuslisä polttoainekustannuksiin "ei ole mitään dramaattista".

Reijo Tossavainen

Toki monta tekijää on ollut matkassa. Mäkisen puolue on vihreät ja siksi häneltä unohtui tärkein: Satu Hassi. Hän oli keskeinen junailija europarlamentissa ollessaan (raportööri).

Vientiteollisuus ei enää valita, koska päätös on voimassa. Jos kysytään vaikkapa Outokummun kantaa, niin se on erittäin kielteinen. Yksin heille rikkidirektiivi voisi pahimmillaan merkitä kymmeniä miljoonia vuodessa. Nyt he rahtaavat tavaraa Torniosta Euroopan markkinoille Ruotsin kautta maateitse. Se taas ei ole ympäristön kannalta hyvä ratkaisu.

Rikkidirektiivin vaikutus on noin 500-1000 miljoonaa vuodessa. Sitä ei olisi enää tarvittu, sillä maamme nykyongelmat johtuvat perimmiltään siitä, että vientiteollisuus takkuaa.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Vai että miljardi... Oikein naurattaa Putkosen putiikin satuilu. Rikkidirektiivi on tärkeä kansanterveydellinen uudistus, hyödyt ovat suuremmat kuin kustannukset, varsinkin jos katsotaan koko direktiivin vaikutusalue. Suomessa laivojen päästöistä kärsivää väestöä on vähemmän, siksi puntit ovat suurinpiirtein tasan, ajan mittaan hyödyt voittavat, jos VATTia on uskominen. Direktiivi on myös tilaisuus napata Itämeren ja muunkin rikkidirektiivialueen laivakuljetuksia suomalaisille varustamoille - tai olisi ollut. Siirtymäajan aikana varustamot eivät tehneet mitään, ostivat vain lisää vanhalla tekniikalla kulkevia laivoja ja uikuttivat valtiolta tukiaisia.

Edelleen puuttuu se vastaus kysymykseeni hassusta rinnastuksestasi.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

"Vai että miljardi... Oikein naurattaa Putkosen putiikin satuilu."

Keskustelu olisi huomattavasti hedelmällisempää, jos osallistujilla olisi edes perustiedot hallussa. Miljardin (tai tarkemmin 1,18 miljardin) arvion esittivät Turun yliopiston merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksen Kalli, Karvonen ja Makkonen Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisussa 20/2009. Myöhemmin Kalli tosin korjasi ko. arviota alaspäin, kun arviot polttoaineiden ja scrubbereiden hinnoista tarkentuivat.

"Rikkidirektiivi on tärkeä kansanterveydellinen uudistus"

Jep, laivapolttoaineiden rikki aiheuttaa suurimmat terveyshaitat Etelä-Euroopassa, joten on toki loogista että rikkipitoisuutta rajoitetaan tiukimmin Itämerellä...

"Direktiivi on myös tilaisuus napata Itämeren ja muunkin rikkidirektiivialueen laivakuljetuksia suomalaisille varustamoille - tai olisi ollut."

Perusteella, että?

"Siirtymäajan aikana varustamot eivät tehneet mitään, ostivat vain lisää vanhalla tekniikalla kulkevia laivoja ja uikuttivat valtiolta tukiaisia."

Ihan mielenkiinnosta, mihinköhän uuteen teknologiaan varustamojen olisi pitänyt investoida, ottaen huomioon että LNG: jakeluverkostoa ei ole olemassa, ja toimivia rikkipesureita on ollut olemassa ehkä vuoden verran?

Reijo Tossavainen

Todellakin. Mäkinen on tässä asiassa täysin pihalla.

Toimituksen poiminnat