Impivaarassa on hyvä olla, mutta hyvä on käydä muuallakin
Olen kiertänyt paljon eri puolilla tätä yhteistä maapalloamme. Olen kulkenut niin palatseissa kuin matalissakin majoissa. Avoimin silmin ja mielin, ilman ennakkoasenteita.
Sanotaan, että Siperia opettaa, mutta kyllä muuallakin näkee ja kokee, sekä myös oppii.
Olen oppinut arvostamaan erilaisia kulttuureja, erilaisia ihmisiä, erilaisia maisemia, erilaista elämäntapaa. Toki matkalla näkee myös sellaista, jota ei ole valmis hyväksymään.
Olen myös oppinut, että kukin yhteisö toimii parhaiten silloin, kun se on yhtenäinen. Islamilainen arabikaupunki on hyvä ja toimiva sellaisenaan. Siis omalla tavallaan hyvä siellä asuville ihmisille.
Tuo toisiinsa hitsautunut kokonaisuus rikkoontuu, kun erilaiset kulttuurit sekoitetaan keskenään. Tulee kitkaa, koska ihmisten elintavat ja näkemykset monissa arjen asioissa ovat keskenään niin erilaisia.
Matkalla siis oppii arvostamaan muita ihmisiä ja heidän yhteisöjään. Samalla oppii aivan uudella tavalla arvostamaan myös omaa kotiseutuaan, omaa kotimaataan ja kaikkea mitä siellä on. Lyhyesti sanottu Suomi on paras paikka meille suomalaisille.
Matkailuautoilu on nykyisin minulle mieluisin matkailumuoto. Olen kiertänyt 24 maata ja ajanut noin 100.000 kilometriä eri puolilla Eurooppaa.
Huomenna lähdemme jälleen tien päälle. Menemme ensin Viroon ja sieltä edelleen Latvian, Liettuan, Puolan, Slovakian, Unkarin, Serbian, Bulgarian, Kreikan, Albanian, Montenegron, Kroatian, Slovenian, Italian ja Ranskan kautta Espanjaan. Paljon nähtävää ja koettavaa.
Kilometrejä kertyy noin 8000 ja aikaa vierähtää 6-7 viikkoa. Emme pidä kiirettä, sillä päivittäinen ajomatkamme on keskimäärin 260 km. Mielenkiintoisissa paikoissa vietämme yhden tai useamman ylimääräisen päivän. Tällä reissulla pääkohteenamme ovat Balkanin alueen maat.
Talven vietämme Espanjassa ja keväällä palaamme kotimaahan jälleen matkailuautolla kierrellen.
Olen kirjoittanut tänne Uuteen Suomeen reilun viiden vuoden aikana lähes 2000 blogia. Lienen määrällä mitattuna ahkerin kirjoittaja. Myös yhteenlaskettu lukukertojen määrä on ilmeisesti suurin. Nyt tahti harvenee, mutta ei lopu.
Kirjoittelen matkan kokemuksista ilmeisesti päivittäin valokuvien kera Facebook-sivuilleni. Jos haluat seurata matkan kulkua, niin hakeudu Facebook-kaverikseni.
…………..
Jos haluat, että muutkin lukevat blogin, niin paina oheisia Facebookin ja Twitterin painikkeita.
Hyvää ja turvallista matkaa! Kirjoittelehan tuolta retkeltä.
En ole kateellinen, mutta kuitenkin 😉
Ilmoita asiaton viesti
Hyväksytkö fb kaveriksi jos laitan pyynnön?
Ilmoita asiaton viesti
Hyvää matkaa. Huomasin reitin kulkevan Slovakian ja Unkarin kautta Serbiaan ja sieltä Bulgariaan. Oma normaalireittini Balkanille menee Puolan itäosaa myötäillen Slovakiaan mutta Kosicesta menen Debrecenin kohdalla Romaniaan ja sieltä Timisoaran kautta etelään ja itäiseen Serbiaan josta hyvä yhteys Bulgariaan. Tiet Romaniassa ko reitillä ovat viime vuosina parantuneet huomattavasti eli asuntoautolla pääsee hyvin. Jos taas haluaa hyödyntää Serbian moottoriteitä vaikka Makedoniaan saakka niin Timisoarasta pääsee Belgradiin runsaassa tunnissa ja siitä etelään vaikka suoraan Thessalonikiin.
Ilmoita asiaton viesti
Kun olet kulkenut niin kysyn, miten ei-euromaissa tuolla reitillä eurot/kortit käyvät tiemaksujen maksamiseen? Ei viitsisi turhaan nähdä vaihtamisen vaivaa.
Ilmoita asiaton viesti
Romaniassa on tiemaksu rajalla (jota en ole koskaan maksanut), vaihtopisteessä eurot ja kortit käypää valuuttaa. Kuvaamallani reitillä ei moottoritiemaksuja Romaniassa ollut (Slovakiassa ja Unkarissa oli joku huoltoasemalta tai rajalta ostettava tarra, Puolassa ei mitään ko itä-reitillä). Serbiassa olen vaihtanut rahaa rajalla koska moottoritien maksupisteissä en korttipäätteitä tai rahanvaihtoa ole havainnut, moottoritiemaksuja on lähinnä Belgradista Makedonian rajalle mutta esim. Romaniasta Turinin ylityspaikalta Tonavan yli mentäessä moottoritiemaksut alkavat vasta Nisisä, etelä-Serbiassa, Bulgariassa rajalla perittiin joku parin euron ympäristö tms maksu, moottoriteitä en siellä ole ajanut.
Muutoin yleensä hommat hoituu tavalla tai toisella. Yllättäviä yksityiskohtia on mm että Romanian/Serbian rajalla olen kohdannut hämmästtävän hyvää kohtelua mm epähuomiossa ajaessani jonon kärkeen Severn y Turinin raja-asemalla. Syy löytyi suomalaisista rekisterikilvistä ja muutaman tullimiehen kanssa juteltiin asioita Suomeksi; ilmeni nimittäin että useat romanialaiset tullimiehet olivat olleet muistaakseni Tampereella jatkokoulutuksessa.
Ilmoita asiaton viesti