Reijo Tossavainen, toisinajattelija Sanoja ja tekoja. Nöyrästi, mutta nöyristelemättä.

Autojen katsastuskertoja pitää vähentää

Suomessa uusi henkilöauto katsastetaan ensimmäisen kerran viimeistään kolmantena vuonna. Toinen katsastus on viidentenä vuonna, ja sen jälkeen vuosittain.

Katsastusdirektiivin mukaan henkilöauto pitää katsastaa neljän vuoden kuluttua käyttöönottopäivästä ja sen jälkeen joka toinen vuosi. Direktiivi antaa jäsenmaalle mahdollisuuden lyhentää kahden pakollisen katsastuksen välistä aikaa ja Suomi on toiminut sen mukaisesti.

Suomen useimpia muita Euroopan maita tiukempaa linjaa perusteltiin aikoinaan liikenneturvallisuudella. Nykyisin autot ovat kuitenkin tekniikan ja rakenteiden osalta aiempaa turvallisempia. Vakavat liikenneonnettomuudet eivät juuri koskaan johdu auton teknisestä viasta. Myöskään talvikelit, tiesuolan käyttö ja soratiet eivät ole riittävä peruste ylitiheälle katsastukselle.

Tein asiasta tasan vuosi sitten eduskunnassa ns. kirjallisen kysymyksen. Sain ministerin allekirjoittaman, mutta virkamiesten valmisteleman vastauksen. Se oli ympäripyöreä, kuten useimmiten tapana on.

Nyt kuitenkin Trafissa eli liikenteen turvallisuusvirastossa on herätty käytännön toimiin ja valmistellaan muutoksia, joiden suunta on aivan oikea. Katsastusvälit aiotaan rukata pidemmiksi. On jopa harkinnassa, että niistä voitaisiin ainakin osittain luopua, jos autoa huollettaisiin säännöllisesti luotettavassa korjaamossa.

.............

Jos haluat, että muutkin lukevat blogin, niin paina oheisia Facebookin ja Twitterin painikkeita.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän Papaone kuva
Pekka Pulkkinen

Jos järki olisi yleistä, niin sillä ei olisi mitään arvoa.
Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä, että järkeä käytetään myös Trafissa, toivottavasti onnistuu.

Käyttäjän Taksari kuva
Jani Pulkki

Voi aivan perustellusti laittaa ensimmäisen katsastuksen neljän vuoden ikäiseksi, hylkyprosentit kolmen vuoden kohdalla ovat luokkaa 0-5% ja silloinkin on kysessä valot ja renkaat jotka pitäisi olla kunnossa aina, liikennepoliisi voisi tehdä tutkaamisen ohella muitakin töitä ja tarkastaa vaikka jokaisen valovammaisen ihan lähtökohtaisesti ja käyttää oikeuttaan määrätä auto katsastukseen mikäli löytyy puutteita huolenpidosta. Liian usein näkee autoja joissa palaa tyyliin toinen etuvalo ja toinen sumari, tuskin niissä mikään muukaan asia sen paremmin on vaikka "leima" olisikin kunnossa.

Seuraavat katsastukset voisivat olla kahden vuoden välein, tähän voisi tietysti ajatella sellaista porkkana/keppi mallia että mikäli tulee hylky niin auto pitää katsastaa myös seuraavana vuonna. Autolle tulisi tälläinen varmaankin jälleenmyyntiarvoonkin jonkin verran vaikuttava rasite, joka saattaisi edesauttaa ettei vikalistaa lähetä niin helpolla hakemaan. Sama rasite tietysti koskisi viranomaisen katsastukseen määräämää ajoneuvoa, oli sitten vaikka kuinka uusi.

Taksit ja muut vastaavat voisi vapauttaa ensimmäisen vuoden katsastuksesta, 9kk vanhaa autoa on jokseenkin hönttiä käydä näyttämässsä konttorilla, sen jälkeen vuosittain on hyvä sekä turvallisuuden, työsuojelun että imagon kannalta.

Kaikki rekisteröidyt tiellä liikkuvat härpäkkeet voisi samalla velvoittaa samoihin sääntöihin. Jarruvikainen moottoripyörä tai traktori on ihan yhtä tappava kuin autokin.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Poliitikon katsastusajaksi neljä vuotta on ehdottomasti liian pitkä aika.

Kansa taistelee- lehti (HS) lentää Hornetien mukana Portugalin taivaalla, samaan aikaan persupuoluetta äänestäneet maakuntien ihmiset joiden olemassaoloa ei ennen tiedettykään, keskustelevat Facebookissa omista lapsuudenmuistoistaan lehmien lypsysavujen virittelijöinä, mutta paikallinen printtilehti kertoo vain Mikael Pentikäisen urakehityksestä ja veteraanien tapaamisista seurakuntauutisten ohessa.

Käyttäjän Taksari kuva
Jani Pulkki

Ei taida ihan kaikki pytyt olla pelissä mukana, päästötaso on sen verran korkea. Vika saattaa löytyä sytytyksestä tai sitten kone vain käy hieman hitaalla tyhjäkäyntiä :D

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Oikeilla jäljillä olet. Minusta poliittinen ajattelu Suomessa toimii kuin väärinpäin käyntiin lähtenyt polttomoottori.

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Katsastuksista ei voida luopua kokonaan. Olisi hyvä, että esim yli kymmenen vuotta vanhemmat autot pitäisi katsastaa vuosittain.
Jos ei olisi em. katsastusta, niin sieltä saunan takaa voisi kaivella vaikka minkälaisen kotteron, ja lähteä baanalle. Saattaisi olla turvallisuusriski.

Käyttäjän tommijalava kuva
Tommi Jalava

Katsastusväli olisi kalenterivuoden sijaan luontevaa kytkeä jollakin tavalla käyttökuukausien määrään. Esim. itsellä on matkailuauto joka viime kesänä oli ajossa kaksi kuukautta. Mielestäni jokavuotinen katsastus on kohtuuton. Tuossa tilanteessa neljän vuoden väli olisi ihan ok, vaikkei auto enää uusi olekaan.

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman

Nykysysteemistä ei ole oikeastaan muuta valittamista kuin nää rekisteröintipäivään tai kilven numeroon sidotut vuosikatsastusajat.

Nykyisellään voisi katsastusväli olla 12-14 kk edellisestä katsastuksesta lukien. Harrasteautojenkaan kohdalla ei tarvitsisi miettiä että miten se kannattaa ottaa liikenteeseen ja kuinka hoitaa katsastus joka sattuu talven seisonta-aikaan.

Käyttäjän Papaone kuva
Pekka Pulkkinen

Ehdottamasi ajatus on hyvä, mutta se vaatisi päättäjiltä järjen käyttöä jota ei heillä ole.

Toimituksen poiminnat