Reijo Tossavainen, toisinajattelija Sanoja ja tekoja. Nöyrästi, mutta nöyristelemättä.

Hassin toiminta on erittäin vastuutonta ja vastenmielistä

EU-parlamentin ympäristövaliokunta on hyväksynyt laivoja koskevan rikkidirektiivin, joka käytäntöön tullessaan tarkoittaa maamme vientiteollisuudelle jopa miljardilaskua. Summa on järkyttävän suuri. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että täällä on jatkossa yhä vähemmän työpaikkoja, verotuloja ja hyvinvointia.

On huomattava, että suomalainen meppi Satu Hassi on ratkaisevasti vaikuttanut siihen, että direktiivi on voimassa Itämeren alueella, mutta ei esim. Välimeren alueella. On myös huomattava, että esim. ruotsalaisia direktiivi ei haittaa samalla tavalla, sillä heillä on myös tieyhteys Eurooppaan.

Hassin toiminta on erittäin vastuutonta ja vastenmielistä Suomen ja suomalaisten etujen vastaista toimintaa. Sellaiseen pystyy vain taistolaisen taustan omaava vihreä...

Mainittakoon, että Suomen hallitus yritti tosissaan neuvotella rikkidirektiiviin suomalaisten kannalta parempaa ratkaisua. Toteutui kuitenkin vanha sanonta: omat koirat purivat.

www.reijotossavainen.net

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (25 kommenttia)

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Mielenkiinnolla tässä odottelen sitä, että milloin Suomen kansa todella kyllästyy noihin isänmaan pettureihin ja jättää äänestämättä niitä mihinkään yhteiskunnalliseen tehtävään. Toivotaan, että pian!

Matti Palviainen

Ongelma on, että Suomen kansa ei tiedä. Syy on media, joka paijaa pölhövihrteyttä ja kiroittaa kaikesta muusta, mutta ei asiasta.

K Veikko

Kiitos erinomaisista huomioista.

Tuossa Satu Hassin puheenvuorossa olikin vähän selityksen makua.

Käyttäjän optimisti kuva
Juhani Niinipuu

Tekniikka ja Talous -lehti esittää, että Etelä-Euroopan vastarannan kiiskit voivat auttaa myös Suomea lykkäämään direktiivin käyttöönottoa:

http://www.tekniikkatalous.fi/energia/ymparisto/va...

Kreikkalaisten, espanjalaisten ja italialaisten haluttomuus tehdä vaikeita päätöksiä voi olla nyt Suomen etu.

Jari Eteläsaari

Ruotsalaiset olivat myös lukemani mukaan vaikuttamassa ahkerasti tuon direktiivin luomisessa. Ruotsiin sillä ei ole niin suurta vaikutusta.

Se ei ole myöskään voimassa muilla EU:n merialueilla, kuten välimerellä.

Rikkidirektiivi on maamme viennin kannalta yksi idioottimaisimmista ja haitallisimmista direktiiveistä mitä EU on saanut aikaiseksi.

"Rikkidirektiivi on uhka suomalaiselle työlle ja hyvinvoinnille"
http://www.teknologiateollisuus.fi/fi/uutishuone/t...

Reijo Tossavainen

Yllä olevan linkin takana todetaan mm., että "päätöksen myötä Suomen vientiteollisuuden kilpailukyky heikkenisi dramaattisesti. Lisälasku teknologiateollisuudessa vastaa lähes 3 500 henkilötyövuoden kustannuspainetta vuosittain. Tätä emme voi hyväksyä", painottaa Teknologiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Jorma Turunen.

Reijo Tossavainen

Pistää todella vihaiseksi, sillä syrjäinen sijainti jo sinällään heikentää kilpailukykyämme. Se ei kaipaa minkäänlaisia lisärasituksia.

Kannattaa huomata, että paljon arvosteltu Kreikalle annettu laina oli kertaluonteinen ja siitä lienee maksettu noin 1,5 miljardia. Se jäänee joko kokonaan tai osittain takaisin saamatta.

Hassin toiminnasta aiheutuu JOKA VUOSI noin miljardin lisälasku. Todella järkyttävää...

Matti Hirvonen

Hyvä juttu, jos Itämeri saastuu vähemmän. Vastuutonta ja vastenmielistä on valitus siitä jos saasteiden määrä vähenee ympäristössä.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Nyt on pakko ottaa kantaa myös tähän, ilmeisesti vihreä lobbaus on tehnyt tehtävänsä, ns. tavis automaattisesti pitää kaikkea mahdollista poltosta vapautuvaa saasteena, näin ei kuitenkaan ole, vaan rikki on elämälle tärkeä ravinne,
Näin ollen täytyisikin puhua laivojen Itämerelle aiheuttamasta ravinnekuormituksesta.

Tiesitkös, että luonnollisen taustapitoisuuden takia jokaisessa sisäänhengityksessäsi sisääsi ajautuu kymmeniä-satoja miljoonia rikkihappomolekyylejä?

"Viime aikoina ravinteista vähemmälle huomiolle on jäänyt rikki. Rikki on määrällisesti fosforiin verrattava ravinne, jos asiaa tarkastellaan maksimikasvuun tarvittavina määrinä kasvissa. Osasyynä tämän päivän vähäiseen tutkimukseen ovat varmaankin 10 – 20 vuoden takaiset kokeet, joissa rikillä saatiin hyvin harvoin näkyviä vaikutuksia kasveihin. Viitteitä kasvien rikin puutteesta on alkanut ilmetä vasta aivan viime vuosina. Rikin puutteen yleistymistä on osattu odottaa, koska aiemmin merkittävä rikkilähde eli rikkilaskeuma on pienentynyt oleellisesti vuoden 1980 yli 10 kg/ha tasosta tämän päivän muutamaan kiloon hehtaarille."

http://www.smts.fi/esit06/1102.pdf

Miksi kaikessa pitää alkaa "pikku kanasena" liiotella siinä määrin että haitat ylittävät hyödyt?

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

Tästä oli suuri huoli myös UPMn pääkonttorilla ja tuo huoli tuotiin silloin selkeästi esille kun ryhmämme kävi siellä.

MEPit Satu Hassi ja Ville Itälä olivat ympäristövaliokunnan kuultavina ja kyllä tuosta kuulemisesta jäi minulle varsin selvä kuva näiden kahden arvomaailmasta ja ajattelusta. Eikä tarvinne kertoa siitä sen tarkemmin.

On käsitttämätöntä että ei tunnuta tajuttavan Suomen olevan täydellisen riippuvainen vientiteollisuudesta. Tai vielä pahempaa on se, että se tajutaan ja silti ollaan etunenässä hyväksymässä heikennyksiä vientiteollisuuden elinedellytyksiin.

Käyttäjän Papaone kuva
Pekka Pulkkinen

Jos järki olisi yleistä niin sillä ei olisi mitään arvoa.
Oman henkilökohtaisen edun tavoittelu menee kaiken edelle kaikessa politiikassa.
Tällaisille "Suomen" edustajille välittömästi kenkää ilman mitään kultaisia kädenpuristuksia tai eläke-etuja.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Nostetaan veroja miljardilla, ja kompensoidaan vientiteollisuudelle rikkitukena.

Vuoden 2012 verotulot ovat arviolta 38,6 miljardia euroa.

Hannu Keränen

Onpas sillä Hassilla paljon vaikutusvaltaa siellä EU:ssa, jos taa yksin sai direktiivin veivattua.
Tuollainen joku teki jotain jossain, mikä oli vastenmielistä ja Suomen etujen vastaista, on musta tosi naurettavaa. Perehtyisit ensin asiaan, kertoisit mistä päätettiin ja kritisoisit sitä.
Jos olet niin tyhmä, ettet pysty kansanedustajana sitä tekemään, taidat olla väärässä ammatissa. Muut, jotka kritisoivat asioita, vaivautuvat ottamaan niistä selvää. PS:n kansanedustajilla ei taida olla oikein välineitä käsittelemään mitään iskulauseita monimutkaisempia asioita.
Olette tekyllä aika pellejä ja näkyy nyt kannatuksen romahtamisena.

Reijo Tossavainen

Hassi toimi EU:ssa tämän asian osalta ns. raportöörinä, eli hänen roolinsa on ollut keskeinen.

Itse olen eduskunnassa liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen. Siinä roolissa ja muutenkin olen perehtynyt asiaan yhteenlaskettuna usean päivän ajan. Luulen tietäväni, mistä puhun.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Ja siellä on äänessä mies, jota suorastaan v......a! Taidat, Hannu Keränen, muuten olla aika tyhmä ihminen, vai?

Käyttäjän lakosi kuva
Mika Lako

Kun tässä näyttää kirjoittavan kaksi perussuomalaista kansanedustajaa Kimmo Tiilikaisen vaalipiiristä, niin voisitte kysyä Tiilikaisen kantaa tähän rikkikysymykseen, Ilkka Herlin kun "suojelee" myös Itämerta.

Itse olen kiinnostunut Ilkka Herlinin suhteesta Kimmo Tiilikaiseen, herroja näyttää yhdistävän ainakin Itämeren suojelu suomalaisen hyvinvoinnin kustannuksella, sekä vaalirahoitus.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

Mikäs siinä. Kysytään pois. Sillähän se selviää.

Käyttäjän lakosi kuva
Mika Lako

Ainoa järkevä avain Keskustan sekoiluun jätevesiasetuksen parissa on tämän artikkelin viesti.
http://www.talouselama.fi/uutiset/isaukko+kustaa+j...

Käyttäjän Savolax kuva
Jukka Heikkinen

Tossavaiselle hatunnosto tämänpäivän eduskunnan lakiesityksestä "sotasyyllisten" kunnian palauttamiseksi...

Käyttäjän Sweep kuva
Kai Samanen

Ei ole näemmä asia oikein hallussa. Överiksi menee. Tämä asia kun ei ole noin mustavalkoinen. Jos on meille, niin on muillekin velvoittavaa.
Käännetään ja vaihdetaan näkökulmaa, jos sopii. Ympäristö on arvokasta, eikö. Olisi syytä nähdä hyötyjäkin, koska niitä myös on. Tossavainen on perehtynyt asiaan. Hyvä niin. Keskustelu lienee sallittua. Nimittelyt eivät kuulu tänne. Hassi on tehnyt häntä lähellä olevaa työtä. Paremman luonnon puolesta. Vastakkain on useita asioita tässä elossamme. Minä ihan itse ainakin haluaisin mennä eteenpäin puhtain purjein. Minun laivani ei pilaa, tyyliin. Tekisin sen eteen minkä voisin. No jos nyt sitten roviolle joudun, niin sanonpahan silti. Hassilla on kokemusta ja tietotaitoa politiikasta. Me muuten taidamme yleensä oppia parhaiten esimerkistä. Niitä minä kaipaan tälläkin saralla ja myös muiltakin.
Julkisuuden hampaat tekevät työtään ja kannattaa miettiä miten.

Heikki Ojala

Mutta kas kummaa, emävihreä ilmastohassuttelija Risto Isomäki pitää laivojen rikkipäästöjä Itämerellä ilmaston jäähtymisen kannalta tarpeellisina, ja niiden rajoittamista KOHTALOKKAANA:

"Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO päätti lokakuussa 2008 rajoittaa laivapolttoaineiden rikkipitoisuuden 0,5 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä ja 0,1 prosenttiin erityisalueilla, kuten Itämerellä. Tällä hetkellä laivapolttoaineissa on rikkiä keskimäärin 2,7%. Päätöksen taustalla olivat tutkimukset rikkipäästöjen terveyshaitoista.

Päätös saattoi olla kokonaisuudessaan varsin harkitsematon. Laivojen rikkipäästöjen arvioidaan viilentävän ilmastoa heijastamalla suoraan auringon energiaa ja vaikuttamalla pilvipeitteeseen. Arvioiden mukaan rikkipitoisuuden väheneminen polttoaineissa vähentää globaalin laivaliikenteen viilentävää vaikutusta 0,58 W/m2:sta 0,27 W/m2:een. Laivaliikenteen ilmastoa viilentävästä vaikutuksesta häviäisi siis noin 0,3 W/m2. Tällä hetkellä maapallolle tulee arviolta 0,85 W/m2 +- 0,15 W/m2 enemmän lämpöenergiaa kuin täältä poistuu. Mikäli laivaliikenteen rikkipäästöt pienenevät huomattavasti, kasvaa maapallon lämpöepätasapaini ja lämpeneminen kiihtyy. Rikkipitoisuuden rajoittaminen voi siis koitua kohtalokkaaksi."

http://www.atmosmare.fi/julkaisut.shtml

ehkä Suomen kuristaminen kaikin keinoin on kuitenkin virheille se tärkein asia - kuristettu kun ei paljoa pihise hiilidioksidia, tuota pahaa ja luonnolle niin vierasta ainetta.

Kalle Lehtonen

Onkohan sillä nyt kovin palvon väliä mitä on mielipuolta sekoboltsi hihhuli?

Käyttäjän erlandsalo kuva
Erland Salo

Satu Hassi on ollut joko stalinistikommunisti tai sitten stalinisti vihreä. Hänen kaikki tekojensa jäljet ovat olleet hirveät Suomen kannalta.

Ministerinä Satu Hassi sai aikaan mm lain, jonka perusteella kuka hyvänsä esimerkiksi venäläiset voivat ostaa kiinteistöjä Suomesta. Mitään vastavuoroisuutta ei Satu Hassi tietenkään laissa halunnut olevan. Nyt venäläiset ostavat Suomesta maata ja suomalaiset eivät saa ostaa Venäjältä.

EU:ssa Satu Hassi on toiminut koko ajan Suomen etujen vastaisesti. Hänen mukaansa Suomen pitää pelastaa koko mailma ja olla kaikessa esimerkkinä muille, kuten hän haluaa. Suomea seuraavat kaikki mailman maat, kun Suomi Satu Hassin mukaan vain panostaa eniten vaihtoehtoisiin energiamuotoihin ja luopuu heti ydinvoimasta. Suomessa on myös vähennettävä energiankulutusta huomattavasti ja esimerkiksi sähkölämmitys on kiellettävä heti.

Satu Hassilla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, mistä joku kansantalous esimerkiksi Suomi saa tulojansa, joilla ihmiset voivat elää. Niinpä hänen mukaansa Itämeren rikkidirektiivit on ehdottomasti pantava mitä pikimmiten voimaan. Näin pelastamme koko maailman (tai ainakin annamme esimerkin). Mikään maa ei seuraa tätä Suomen typeryyttä, vaikka Satu Hassi näin uskookin.

Suomesta on lähtenyt uskomattoman paljon työpaikkoja Satu Hassin ja muiden vihreiden toiminnan vuoksi. Vihreillä ei ole yhtään mitään talouspolitiikkaa. Onhan erittäin mukavaa vain moittia, kun ei tarvitse kertoa, miten me ihmiset oikein saamme ansaittua leipämme.

Käyttäjän jormah56 kuva
Jorma Härkönen

Tämä asia on ollut esillä jo vuosikausia ja keskustelu luonnollisesti viriää ja lämpenee nyt, kun vuosi 2015 lähestyy. Perussuomalaisen kansanedustajan linjaan tietysti sopii, että haetaan syntipukki jostain ja jos se löytyy vihreiden piiristä, niin aina parempi. Saadaan normaali räksytys aikaiseksi, mikä ns."sataa persujen laariin".

Vuonna 2008 Matti Vanhasen hallitus ympäristöministerinään Paula Lehtomäki meni hyväksymään tämän rikkiratkaisun. Käsittääkseni lainkaan kuulematta sen enempää teollisuuden asiantuntijoita kuin muita ministeriöitäkään. Asia ja siihen liittyvä problematiikka tuli vaivihkaa esille. Pääministeri ei halunnut kävellä ympäristöministerinsä ja puoluetoverinsa yli.

On käytännössä varmaa, että mitään viivytystä ei tule ja direktiivi astuu voimaan vuonna 2015. Suomi ei ole saanut eikä saa muulle linjalle mitään tukea, ei Itämeren piiristäkään. Laiva meni jo ja on uusien ratkaisujen aika.

Logistiikka-alalla ja teollisuusyrityksissä tutkitaan tällä hetkellä aktiivisesti vaihtoehtoisia ja lyhyempiä merten ylitysreittejä. Voi kuitenkin olla, että uusi tekniikka - erityisesti laivoihin asennettavat rikkipesurit - ratkaisee ongelman. Tosin niitä ei voi asentaa kovin vanhoihin laivoihin. Myös uusi LNG-tekniikka on tuloillaan. Wärtsilä esim. tulee varmasti suuresti hyötymään tästä uudesta kysynnästä.

Kun on näin laajasta asiakokonaisuudesta kyse, on todella halpahintaista Tossavaisen taholta aloittaa julkinen kivitys yhtä henkilöä eli Hassia kohtaan.

Käyttäjän minavaan kuva
jouko viitala

Ei tietenkään ole yhden ihmisen ansioita(vikaa) tälläinen päätös.
Minusta kuitenkin tuntuu, että Satu Hassi henkilöityy aika moneen
ainakin minun silmissäni Suomen kannalta kielteiseen päätökseen.
Ja tyhmään, kuten esimerkiksi nämä lamppudirektiivit ovat, niistä
ainakaan en järjenhäivää löydä

Toimituksen poiminnat