*

Reijo Tossavainen, toisinajattelija Sanoja ja tekoja. Nöyrästi, mutta nöyristelemättä.

Kaikki blogit puheenaiheesta Kyttääminen

Tiestön kunnostamiseen ei tarvita kyttäystä

Kun ministeri Anne Berner julkaisi suunnitelmansa, totesin heti, että nyt ministerillä ei ole enää kosketusta arjen todellisuuteen. Sen ministerikin ymmärsi hetikohta suunnitelman julkistamisen jälkeen. Ja nyt tiedämme, että paluu arkeen on jo tapahtunut.

Todellakin. Ei tämän maan tiestöä ja liikennettä saada kuntoon vippaskonsteilla. Ei kyttäämällä, eikä korkealentoisilla visioilla ja puheilla. Tarvitaan rahaa ja tervettä järkeä.

Parempi tapa verottaa autoilua

Bernerin ulostulojen myötä laitoin insinöörinhatun päähän - miten itse toteuttaisin liikenteen verottamisen?

Päädyin kolmeen parametriin johon optimaalinen verotusmalli perustuu:

1. Päästöt (ilmastotavoitteet)
2. Ajetut kilometrit (teiden kuluminen)
3. Ruuhkat (liikenneruuhkilla on kansantaloudellinen kustannus)

Päästöjen laskeminen riittävällä tarkkuudella on triviaalia, ainakin jos luotamme valmistajien ilmoituksiin.

Digitaalinen sota yksityisyydestä

Jokaisessa hallituksessa pitää ilmeisesti olla umpikierojen esitysten generaattori. Taannoin hänen nimensä oli Astrid Thors, sitten Alexander Stubb ja nykyisin Anne Berner. Yhteistä heille on, että kukaan heistä ei ole kovin perussuomalainen.

Saako Suomessa muistaa Eugen Schaumania – ja kenen kanssa?

Saako Suomessa muistaa Eugen Schaumania – ja kenen kanssa?

*

Kouluylihallituksen apukamreeri Eugen Schauman on yhdellä teolla piirtänyt nimensä Suomen historiaan, joskin selkeästi kyseenalaisella, mutta sitäkin näkyvämmällä tavalla.

Saako Suomessa muistaa Eugen Schaumania – ja kenen kanssa?

Saako Suomessa muistaa Eugen Schaumania – ja kenen kanssa?

*

Kouluylihallituksen apukamreeri Eugen Schauman on yhdellä teolla piirtänyt nimensä Suomen historiaan, joskin selkeästi kyseenalaisella, mutta sitäkin näkyvämmällä tavalla.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä